Новини
Мартин Димитров: Настояваме за публичност и ясни параметри на парламента при подписване на такива договори, като "Мадан"
Водеща Лили Маринкова: Сега ще продължим с г-н Мартин Димитров, той е председател на икономическата комисия в парламента, малко по-късно и по други въпроси от политически характер, председател на СДС, съпредседател на "Синята коалиция". По икономическата тема, тъй като става дума за нещо безпрецедентно като стил на Бойко Борисов, който отива като един спасител в Родопите. Най-напред беше Мадан, сега е Кърджали за втори път, за да уреди това минимално, минимално погасяване до следващото погасяване на заплатите на работниците. Става дума за неговото ангажиране с едно частно предприятие. А вие смятате ли, че този стил заслужава да бъде одобрен?
Мартин Димитров: Добро утро на вас и на вашите слушатели.
Водеща: Добро утро.
М. Димитров: Има няколко обезпокоителни неща. Първото е как така в Мадан набързо, без конкурс, без процедура бяха намерени бивши кадри от "Мултигруп", за което и вие казахте, и те поемат предприятието. Това е лоша практика. Възползват се в момента от ГЕРБ да кажат - някой трябва веднага да плати заплатите и затова няма нова процедура по избор на инвеститор. Ама чакайте. . .
Водеща: Тази емоционална почва ни кара да си затворим очите и да не обърнем внимание как това става.
М. Димитров: Ама, това е доста опасно и. . .
Водеща: Ръкополагане нали понеже те са в такова критично положение, че не би трябвало да претендират.
М. Димитров: Само че за да могат тези хора да си получават заплатите много години, трябваше да има конкурс и да бъде избран много сериозен инвеститор. Тази бърза сделка с бивши хора от "Мултигруп", която се очертава, е много опасна. И аз се притеснявам догодина да не изпаднат пак в същото положение пак да не им се плащат заплатите, защото тези хора не знам доколко могат да се справят, а когато няма ясна процедура, всеки може да зададе въпрос - от Европейската комисия, от България, всеки може да зададе въпрос как така, откъде ги намериха тези хора изведнъж, откъде попаднаха там. Това са хората, които са дали и хонорара на Ахмед Доган, което показва и топли връзки между ГЕРБ и ДПС. Въобще много неудобни въпроси наведнъж се струпаха.
Водеща: Малко повече за бизнесмена Николай Вълканов, тъй като той е между видимите бизнесмени от империята, когато се разгради "Мултигруп". Нещо повече за неговия имидж или професионализъм?
М. Димитров: Не, вижте, аз дори няма да персонализирам толкова, защото за мен хората от "Мултигруп" общо взето са под един и същ знаменател. Сега, да се каже, че един е по-добър, друг по-лош е несериозно. Тези хора са едни и същи, нали си давате сметка. Те са едни и същи и за мен те не са пример за добър мениджмънт, за добър бизнес, както искате го погледнете.
Водеща: Нали те са примерът за този архефакт да се обезкостява едно производство.
М. Димитров: Ако искате, може и така да се погледне на ситуацията. Въпросът е следният. Интересът на България е това предприятие да се поеме от компания, която да го развие и която да плаща стабилно заплатите на работниците и да си плаща данъците. Аз разбирам между другото развалянето на концесията в Мадан. Ако този концесионер не си плаща, не плаща на работниците, не плаща данъци, да, веднага се разваля концесията. Но вместо да се разберат буквално с една фирма и с един човек, бивш от "Мултигруп", трябваше да се направи една прозрачна процедура и мен, ако ме питате, да се потърси голям международен инвеститор, който да дойде, да има изисквания за милиони инвестиции от негова страна, включително безопасност на труда, тъй като мен ме информираха членове на СДС, които работят в предприятието, че условията на труд са много проблематични, не е само въпрос на заплати, въпрос е и на условия на труд. Нямали каски примерно за осветление в мините, разбирате ли, и с някакви фенерчета си осветявали, бях информиран от хора, които пряко работят там. Тоест трябваше да бъде намерен един голям инвеститор, който да гарантира европейски или поне близко до европейските условия на труд на всички тези хора.
Водеща: Сега, да отдадем дължимото на тази печална фигура бизнесменът Валентин Захариев. Тъй като, разбира се, тук има една особеност - това е начин и вие да се разграничите от миналото, доколкото този човек минава за избран, ръкоположен от Иван Костов в тази прословута сделка за "Кремиковци". Но как е възможно той да бъде търпян в българското икономическо пространство, след като стилът му е да проваля предприятие след предприятие? Как е възможно да не се задействат процедурите на следприватизационния контрол или там, агенцията с едноименната функция, въпреки че той не се е издължавал почит за никоя от своите сделки?
М. Димитров: Аз, първо, искам да ви кажа, че не познавам Валентин Захариев и не познавам цялата редица от подобни хора в България, и това не е случайно. Никога не съм търсил контакт, а когато те са търсили с мен, съм отказвал срещи.
Водеща: Това не означава, че не е давал пари на ГЕРБ или на други.
М. Димитров: Да, но със сигурност не е давал на СДС, което за мен е важното. А ако е давал на ГЕРБ, между другото, трябва да се направи проверка дали тази сума е отразена в Сметната палата. Ако не е отразена, е интересно как им ги е дал. Това е много интересен въпрос, който вие, медиите, може да проверите.
Водеща: Който, той мигновено префасонира от 5 хиляди на 10 хиляди, което пак е смешно за неговите възможности.
М. Димитров: Ако още веднъж го питате, може и друга сума да каже. Това с лека ирония го казвам. Иначе, вижте, нашето правителство 1997-2001 година, в което аз не съм участвал, стабилизира българската икономика и направи много важни реформи. Подобни сделки като с Валентин Захариев в последствие се оказаха лоши. Това трябва да се признае и го казвам директно. Въпросът е, че контролните механизми на държавата веднага трябва да се задействат по отношение на всеки бизнесмен, който не спазва правилата. Защото иначе те стават, това става, се репликира като явление и идват нови, които също не спазват правилата.
Водеща: Хайде малко повече за това явление.
М. Димитров: Не платили заплати, не платили данъци, не платили осигуровки - веднага държавата представя своите претенции, започва се процедура по несъстоятелност и се поставят такива хора на тяхното място.
Водеща: Не, не, да видим каква е логиката този човек да унищожава собственото си предприятие, като с други фирми го източва.
М. Димитров: Чухте ли колежката от ГЕРБ какво каза? Тя спомена думата източване.
Водеща: Това означава ли, че той е просто един фигурант, че истинският собственик е друг? Кой собственик би действал според вас така?
М. Димитров: Допускам, че е възможно, напълно. Но това, което мога да ви кажа, е следното нещо, и дамата от ГЕРБ, която вие интервюирахте преди малко, говореше за източване. Тогава. . .
Водеща: Г-жа Караянчева.
М. Димитров: . . . тогава цялата власт е в ръцете на ГЕРБ в момента, събира се информация, дава се на прокуратурата и се завежда дело срещу човека, който източва предприятието, а не се правят сделки с него. Не е спонсор, не трябва да е спонсор никому, камо ли на управляващата партия. Завеждат се дела срещу този човек и се поставя на място. Ето, тя казва източва предприятието. И какво прави държавата, какво прави държавата?
Водеща: Ами, завежда там трима министри, те временно решават положението и. . . така, създават някаква илюзия.
М. Димитров: И той очевидно, като вижда, че няма държава срещу себе си, прави това, което му падне. Аз повтарям думите на дамата от ГЕРБ, тя каза - източва предприятието. Значи, събират данни, дават се на прокуратурата и се отива на присъда. Иначе, разберете, ако не действа така държавата, първо един, после втори, после трети и това ще стане масово явление. Тези хора, ако. . . усетят, че нямат държава срещу себе си, която следи за спазването на. . . защото ние в парламента гласуваме закони. Вече прокуратурата, министерствата следят за спазването на тези закони. Ако няма спазване, утре ще дойде следващият Валентин Захариев, после по-следващият и си правят, каквото си искат.
Водеща: Въпросът, разбира се, е за вашия модел, г-н Димитров, доколкото той е пълен с такива образи.
М. Димитров: Моделът не е премиерът да обикаля насам там. Не че има нещо лошо, да обикаля. Въпросът е следният - да има системен подход, системност. Тоест да се направи анализ, да се види кои примерно 50 или 100 предприятия, защото не е чак толкова масово в България, действат по подобен начин и прокуратурата да си влезе в ролята. И не само прокуратурата, ако искате, и Министерството на вътрешните работи. Цветан Цветанов да не преследва младежите с дълги коси по улиците, а да се вземат мерки срещу всички тези хора, за които има съмнение, че злоупотребяват и източват собствените си предприятия. Навсякъде където има такова съмнение, държавата да влезне, да изиска информация и да започне дела срещу тези хора, да ги постави на мястото.
Водеща: Естествено е да бъдеш там, където има такава човешка трагедия, и, разбира се, с това не бива да се хвалиш, с присъствието си там. Защото трябва да си без сърце, за да не видиш за какво става дума. От друга страна, това в никакъв случай не е повод за поредния култ към личността. Това по посока и на едни много, много сановнически чувства, които наблюдаваме в България, но това е друга тема. Сега, Борисов твърди, че комбинатът може да прави, комбинатът в Кърджали, 30-35 милиона долара на година печалба. Доколко това ви се струва утопично? И, от друга страна, неговият план Дянков да убеди три банки, които. . . "Кредит суис", "Париба" и още една банка, да сменят мениджъра и управлението.
М. Димитров: Говорим за "ГОРУБСО - Мадан", нали?
Водеща: Вижте, това е казано по принцип като оздравителен метод за този регион.
М. Димитров: И за двете.
Водеща: Да.
М. Димитров: И за двете предприятия. Моята информация от нашите симпатизанти на място, специално за "ГОРУБСО - Мадан", е, че намалява полезната руда, която се извлича в момента при рудодобива, което е проблем. От друга страна обаче, цената на цветните метали много скочи през последните месеци. Така че каквито и добиви да има не може едно такова предприятие при добър мениджмънт да е на загуба. Няма логика. Тоест при тези високи цени би трябвало да не е проблем едно такова предприятие да е стабилно и да има дори печалба, па камо ли да си плаща заплатите на работниците. Така че напълно е възможно да бъде изведено на печалба при добър мениджмънт и напълно възможно да се стабилизира.
Водеща: Вие вярвате в това, че е възможно.
М. Димитров: Напълно е възможно, да.
Водеща: Знаете ли нещо повече за мисията на Дянков в последните дни или за неговата визита?
М. Димитров: Това, което написахте вие, медиите, не знам повече от това.
Водеща: Въпроси към това, което представлява възможността да оцените стореното от българското правителство, разбира се, подкрепено и от Народното събрание в областта на енергетиката. От вчера като че ли въпросът е за "Южен поток" и за това, което България би предприела. Много силен акцент върху този замисъл. Вие как го намирате, ако сте могли да чуете няколкото изявления на министър-председателя и интервюта по разнообразни медии, както и късновечерната пресконференция.
М. Димитров: Запознат съм с всички официални изявления. Спирането на "Белене" е голям успех за нас, от СДС и от "Синята коалиция", защото това беше проект, който щеше буквално да фалира българската държава. И аз всички привърженици на проекта имам много простичък въпрос. Тези 20 милиарда, които трябват, откъде ще ги вземете? И като им задам този въпрос, дебатът приключва. Те отговор нямат. Търсят един имагинерен инвеститор, който толкова години не се намери. Сега, по отношение на "Южен поток" нещата изглеждат така - очевидно този проект представлява сериозен интерес за руската страна. Те се опитват, Русия се опитва да избегне едно бъдещо европейско регулиране, че една такава тръба не може да се използва само от един доставчик. Има изискване за разделяне на собствеността на тръбата от собствеността на ресурса, тоест газа в случая.
Водеща: Европейското законодателство. . .
М. Димитров: Европейското законодателство за либерализация.
Водеща: . . . което ще влезе в сила идната година.
М. Димитров: Да. Затова настояването на Русия е. . . виждате, те нямат толкова претенции дори по "Белене", защото. . . тук нося статия на Нигматулин, знаете, това е бивш заместник-министър на ядрената енергетика на Русия, той каза, че този проект "Белене" е неизгоден и за България, и за Русия, и казва истината. Има хора, които казват истината, той е един от тях. Сега, за "Южен поток". Ангажиментът на българското правителство, по думите на премиера, е до март догодина да има сериозен прогрес, да е едва ли не готов проектът. Мен ме притесняват няколко неща. Генерално, да ви кажа честно, с "Южен поток" ние от СДС такива тежки проблеми нямаме, обаче, има няколко неща. Първо, българската газопреносна мрежа не може да се влее или да попадне вътре в "Южен поток", т.е., ако някой си мисли през създаването на ново трасе буквално да ни дръпне част от мрежата, това ще бъде грешка и е сериозна опасност.
Водеща: Ние докъде сме в тази предподготовка или проектът, който досега е осъществен?
М. Димитров: А... в момента доникъде. Има подписан договор и той доникъде не е докаран, т.е. сме на началните етапи. Втората опасност - трябва някак си законово да си гарантираме, че въпреки "Южен поток" няма да намалее натовареността на досегашната ни газопреносна мрежа и доставките, включително транзитните от Русия, така че таксите, които ще взимаме от "Южен поток", ще бъдат допълнителни към досегашните, а няма да заменят досегашните такси. Тоест да не се окаже, че "Южен поток" намалява транзита, който до момента имаше България. Това трябва да бъде на ниво Русия - България договорено и регулирано. И на следващо място финансирането на "Южен поток". Става въпрос за доста пари. Трябва да бъде измислено по начин, по който бюджетът не е пряко натоварен, а с бъдещите такси по транзита се покрива финансирането на този проект. Ако тези три въпроса бъдат решени, това ще даде възможност проектът да се реализира лесно.
Водеща: Жалко, трагични маски за тези, които са разчитали на "Белене", но нов късмет за тези, които ще бъдат ангажирани за "Южен поток". Имате ли представа кой как ще бъде облагодетелстван и как ще се действа?
М. Димитров: Мога да ви кажа следното нещо - нашата позиция срещу "Белене" беше обоснована от това, че буквално държавата би фалирала, ако се ангажира с този проект. Последно Русия предлагаше заем между 10 и 12 процента за тези 6-7 милиарда евро, минимум, които допълнително бяха необходими. Ами това е повече от външния ни дълг. Тоест ние трябваше да вземем сума, като заем, по-голяма от външния ни дълг, за проект, който е. . . тук, пред мен са анализите на НЕК, ако искате, на различни. . . на Министерство на икономиката, които показват, че такава мощност до 2020 година не е необходима. Това са техните анализи. Не нося мои, за да не кажете, че има някаква предубеденост. Анализите на самото правителство и на експертите към НЕК показват, че до 2020 година доставките са гарантирани, производството е гарантирано. Тоест за "Белене" няма пазар. "Южен поток" е нещо различно. С "Южен поток" въпросът е бъдещите постъпления от такси дали ще покрият инвестицията и от кой момент нататък тези такси ще бъдат чист приход към бюджета. Това е въпросът за "Южен поток".
Водеща: Ето един уязвим момент за Борисов, който скри доклада на английската банка, не иска да го покаже. Това представлява едва ли не една много голяма тайна, макар че има изявления тук и там, които. . . може би вече престава да бъде табу това съобщение. Вие смятате ли, че този проект за "Южен поток" ще бъде поносим като цена за България?
М. Димитров: Не мога още да ви кажа, но трябва да бъде поносим, защото ако Русия има толкова голям интерес, трябва да отстъпи в своите претенции, така че проектът да бъде печеливш и да бъде поносим за България, включително като допълнително условие трябва да
бъде поставено и намаляване на цената за доставка на природен газ за България, това намаление от 11 процента не е достатъчно. И веднага ще се обоснова защо. Поискал съм и справка, с която скоро ще разполагам, не знам защо се бави, но България в момента купува от Русия газ при най-високите възможни цени в целия Европейски съюз, в целия Европейски съюз най-високите цени, и това е последният договор на тройната коалиция. Ние купуваме при най-високите цени, горе-долу два пъти по-скъпо от Германия, много по-скъпо от Великобритания, така че, извинявайте, хората, които вярват в българо-съветската дружба, явно, явно Русия даванай-неизгодните условия на България. Трябва да се каже това по най-директния начин и тези 11 процента намаление, които колегата Делян Добрев е договорил, трябва да бъде само началото. Трябва да има натиск за още по-голямо намаление на цената на доставка на природния газ за България и веднага ви казвам защо. Това е пряко свързано с цената на парното, пряко свързано с цената на тока и касае всяко едно домакинство - вас ви касае, всекибългарски гражданин касае.
Водеща: Сега, докато сте на този въпрос, кажете според вас ще бъде ли понижена цената на парното или цената на промишления газ в резултат на тази отстъпка, която за 9 месеца получава България?
М. Димитров: Би трябвало и би трябвало сега ДКЕВР, които са предложили поскъпване на парното и поскъпване на тока, предвид очакваното намаление цената на природния газ, въпреки че те са независим регулатор, ние, които се занимаваме с политика, можем да правим
препоръки към тях, би трябвало те да си ревизират сега идеите за поскъпване на парното и на тока в посока надолу, защото при по-евтин газ всичко се променя. Знаете, 80-85 процента от цената на парното е природният газ. Той, ако поевтинява с 11 процента, би трябвало те да имат и нови оценки, нови изчисления, и би трябвало да не поскъпва сега, поне да не поскъпва, а защо не и да поевтинее парното. Това е моят призив към ДКЕВР.
Водеща: Да, това е едно много благородно ваше желание.
М. Димитров: Напротив, това е. . . като икономист ви го казвам.
Водеща: Знаете, че г-н Семерджиев е с изключен телефон, г-н Гогов каза, че е много зает. Това все още не е поставено, както се казва в. . . дори не е обещано. От друга страна, не е ли това един мощен аерозол, за да приемем този замисъл, когато се играе с цените, които по един политически път ги намаляваме?
М. Димитров: За мен въпросът изглежда по следния начин. Ако заради тези 11 процента, които се надявам да станат поне 20 процента, ние от СДС искаме 20 процента намаление на цената на природния газ, което пак не е достатъчно, но вече представлява нещо, вече е някаква стъпка, ако заради тези 11 процента парното пак поскъпва, както беше предвидено, и токът пак поскъпва по същия предвиден начин, то каква е ползата за българското общество и за българските граждани. Така че ние държим от СДС това намаление да бъде пряко отразено в цената на парното по най-бързия начин. Иначе няма смисъл от такова споразумение.
Водеща: Още веднъж за руската страна. Допускате ли, че само заради този европейски договор, само заради това европейско правило за идната година бяха така отстъпчиви към България? Въобще отстъпчиви ли са, защото ние още не знаем какво следва?
М. Димитров: О, напълно допускам, защото това европейско правило много сериозно ги притеснява. Между другото това европейско правило, искам да ме разберете правилно, е в наша полза. Това означава тези тръби - и сегашната, и бъдещата, която е "Южен поток", по тях да може да се купува природен газ от трети доставчици, от всеки един доставчик в целия Европейски съюз. И имах среща с, английските консерватори ми направиха среща с поляци, които са договорили подобно условие спрямо Русия, и това условие е следното. В момента Полша, която води преговори с Русия заедно с Ди Джи Енерджи на Европейската комисия, съответната дирекция, в момента може да купува по руските тръби природен газ от всеки един доставчик, което води до огромен потенциал от възможности. А между другото страните в Европейския съюз, които успяха да намалят цената на природния газ при преговорите с Русия с около 10 процента намаление, всички имаха някакви алтернативи, или междусистемни връзки със съседните страни, или това, което направи Полша - по руската тръба да може да се купува газ от трети доставчици. Така че България не е в слаба позиция, както се опитват да ни я представят. Едва ли не, че Русия налага всички правила, ние не можем да направим нищо. Това не е вярно. Напротив, България е в много силна позиция.
Водеща: Не това излизаше от вчерашното интервю, ако сте слушали внимателно г-н Борисов.
М. Димитров: А, ако е. . .
Водеща: Той направи аналогия със "Северен поток" и че не го интересуват никакви подробности. Изгодата и само изгодата. . . както е примерът, светлият пример на Германия.
М. Димитров: Вижте, най-важното са финансовите условия наистина. Но не може да кажеш, че не те интересуват детайлите, защото в детайлите са финансовите условия.
Водеща: По-скоро иска да ги запази, така, като свой приоритет, така ли?
М. Димитров: Тук имаме, имаме различия, сериозни, с премиера и правителството. Понеже тези неща касаят България в следващите доста години те не могат да бъдат тайна нито на етап преговори, нито на следващ етап. И дори. . .
Водеща: Но успя, успя да ви изненада, нали?
М. Димитров: Ние настояваме и постоянно искаме за публичност, за участие на парламента, за ясни параметри, които парламентът да даде за подписване на такива договори. Значи, вижте, ако нещо е в семейството, се решава там, но понеже става въпрос за държавни въпроси, които касаят всеки един български гражданин, не може който и да било премиер. . .
Водеща: Това не ви ли държи нащрек, че успяха да ви изненадат за бъдещото партньорство, което май се вижда в далечината?
М. Димитров: Кое партньорство, госпожо?
Водеща: Допускам, че тази тема ще ви обедини. Вие адмирирахте отказа от "Белене" и новия енергиен път.
М. Димитров: Отказът от "Белене", пак ви казвам, беше задължителен, защото ние не искаме България да стане Гърция и да има същата криза. А колкото. . .
Водеща: Ето, предизвиквам ви. Това означава ли вие да влезете в едно бъдещо коалиране с ГЕРБ?
М. Димитров: В сегашния парламент отговорът е не.
Водеща: Щом зовете за обединение.
М. Димитров: Отговорът е не. . .
Водеща: Нали вчера казахте - дясно обединение.
М. Димитров: Дясно обединение, но без ГЕРБ. Ние ще правим дясно обединение без ГЕРБ. . .
Водеща: Нима?
М. Димитров: Да, точно така. Ето, да ви го кажа ясно, за да няма спекулации. Ние сме много различни с ГЕРБ. Те са по-скоро центристка партия, без да се обиждат колегите, ние сме по-скоро дясноцентристки партии. Така че за обединение в сегашния парламент и дума не може да става. Изобщо. . . Вижте, по всяка принципна, добра идея ние ще подкрепим, както подкрепихме отказа от "Белене", това е национален интерес. Подкрепихме и написахме дори първия вариант на фискалните правила. Всяка добра идея ще бъде подкрепена от нас. Но някакви такива безпринципни коалиции в сегашния парламент са безсмислени.
Водеща: Предварително няма да се получи.
М. Димитров: Да.
Водеща: Благодаря на г-н Димитров. Може би, за да завършим с този политически момент, има протест на ваша организация в Пловдив, ако не греша, тя е свързана със стила в "Синята коалиция". Запознат ли сте?
М. Димитров: Да, вижте, не е протест на организация. Ние сме демократична партия, има много мнения. Това е един клуб от многото клубове в Пловдив, който е написал различно становище, но ние уважаваме различните мнения. При нас има дебат. И всяко важно решение се взима след подобни дебати. Така че това дори не е организация, а това е един клуб, който е излязъл с различно становище.
Водеща: Г-н Димитров, моля ви да проследите разговора с г-н Бинев, тъй като Слави Бинев имаше важна среща през седмицата със Симеон Сакскобургготски, с бившия български премиер.
Водеща: Сега ще продължим със заключителен разговор с г-н Мартин Димитров. Три изречения и продължаваме с министър Томислав Дончев, тъй като той може да спомене за най-последните актуализации около осигуряването на евросредствата.
М. Димитров: Искам да добавя нещо, което в предишния ни разговор не споменах. Не трябва правителството да чака прокуратурата да внесе иск за "Белене", а трябва Министерство на икономиката и премиерът лично да се ангажира за тези 1.4 милиарда, които буквално бяха прахосани. Защото, извинявайте, за сто лева хората ги вкарват в затвора. А за тези 1.4 милиарда няма ли да бъде потърсена някаква отговорност, този въпрос задавам. Сега, най-лесното е за всеки един премиер да каже - ами, нека прокуратурата да си свърши работата. Аз имах среща, извика ме главният прокурор по този въпрос, тъй като аз съм го поставял десетки, десетки пъти. Човекът каза, че се опитват да работят нещо и им трябват допълнителни анализи от правителството, и това е така. Тоест нека правителството да събере допълнителна информация, да направи пълен одит на тези 1.4 милиарда лева, да се види кой какво направил, къде направил, къде какво е откраднато или къде има злоупотреби, и това да бъде дадено на прокуратурата. Иначе няма да има резултат. Защото, вижте, с тези 1.4 милиарда можеха да бъдат санирани 60 хиляди панелни блока в България. И ако живеят средно по четири човека, това са 240 хиляди души. Вместо тези пари да бъдат хвърлени в бездната, можеше да подобрим стандарта на живот и да намалим сметките наполовина на 240 хиляди български граждани.
Водеща: По ваше мнение това, което утопично споменава министър-председателят за санирането заради енергоефективност на тези панелни блокове, каква сума е необходима? Той говореше за едно много голямо число от българите, които би трябвало да достигнат до този процес.
М. Димитров: Аз се надявам да се. . .
Водеща: Колко трябва да се вложи там?
М. Димитров: Става въпрос за огромни суми. Но в следващия програмен период аз се надявам това да залегне и като европейски фондове. Тук е и г-н Дончев, той може би и по тази тема ще вземе отношение. Но трябва част от европейските фондове да ги насочим в енергийна ефективност. Има огромно поле за действие тук. Спирането на "Белене" означава, че и част, по-малки, разбира се, ресурси на държавата могат да бъдат заделени и трябва да има, няма как, и частно участие, участие на самите хора. Те за собствените си жилища трябва да дадат, една по-малка част, разбира се, но трябва да участват. Това е огромен потенциал на България, защото, знаете ли, анализите, които аз съм чел и които съм поръчвал, показват, че ако направим една добра система за енергийна ефективност, това ще спести енергия повече отколкото построяването на "Белене". Потенциалът дори е по-голям от една нова атомна централа, защото България е на последното място в целия Европейски съюз по енергийна ефективност. Има едно голямо пилеене.
Водеща: Добре, но това, това е едно голямо изчисление. Два милиона и половина българи, говори Борисов, живеещи в 770 хиляди панелки, да направят ремонт. Това, откъде тези пари, това е може би за размисъл и малко по-късно и към г-н Дончев. Но вие като говорите за тази част от българите, които са усвоили 1.4 милиона ли?
М. Димитров: Не, не, говоря за загубените пари по "Белене", които са 1.4 милиарда лева. . .
Водеща: Милиарда.
М. Димитров: . . . а може би ще станат 2 милиарда лева в крайна сметка. Два милиарда лева, хвърлени в бездната, основно от тройната коалиция. Моят въпрос към ГЕРБ е защо в началото на мандата не спряха този проект, а продължиха да хвърлят и те пари в бездната.
Водеща: Знаете, че да адресирате нещо към прокуратурата е просто мечта.
М. Димитров: Затова казах, че икономиката да направи анализите и в тези анализи ще се види къде са прахосани парите. И тогава вече работата на прокуратурата ще бъде друга и информираността на обществото ще бъде на ниво, в което да се търси отговорност.
Водеща: Едва ли, но. . .
М. Димитров: Вие какво предлагате - нищо да не правим ли, г-жо Маринкова?
Водеща: Не, напротив, много хубаво го казвате, но кажете ми по принцип как си ги представяте тези пари, в отделни компании ли са, в групичката на "Форбс" ли са, къде са?
М. Димитров: Те са на много места.
Водеща: Какво може да се купи с тях? Има едно изследване, което казваше, че 16 български фамилии или там... живеят от поддържането на енергийната система, за поддържането на нейния живот.
М. Димитров: Ще ви кажа какво съм виждал. Виждал съм доклада на Тенчо Попов, дори заедно с граждански организации го оповестихме на обществото, или част от него, нещо, което никой не беше правил, и там се говори за десетки милиони евро, за които няма необходимите отчетни документи, т.е. са харчени пари, срещу които няма никакви отчетни документи, пишеше в онзи доклад. А това беше одитен доклад, направен на НЕК и БЕХ. Така, и сега идва логичният следващ въпрос: ако има първи опит за одитен доклад, сега имаме и нов министър на икономиката, той да се заеме и да поръча пълен одит на всички пари, похарчени по "Белене". Ей това искаме от СДС - пълен одит на всичките тези, които са 1.4 милиарда, ще станат 2 милиарда лева, пълен одит.
Водеща: Този доклад на Тенчо Попов, каква е съдбата му?
М. Димитров: Той е даден на прокуратурата, но понеже нямаше никакво движение по него и понеже ние в един момент усетихме, че макар че ГЕРБ да спря проекта, беше в един момент близко до подписване на "Белене", това беше нашата вътрешна информация, тогава заедно с граждански организации публикувахме важни части от. . . или на пресконференция информирахме медиите за части от този доклад, за да видят хората за какво става въпрос. И тогава се видя, че, пак ви казвам, за десетки милиони евро няма документи, пише в този доклад, няма отчетни документи.
Водеща: А иначе как си представяте тези хора, които са ги усвоили? Те какво правят, къде са?
М. Димитров: Вижте. . .
Водеща: Може би си купуват партии или движения.
М. Димитров: Сигурно, не бих се учудил да си купуват каквото и да е било, да си купуват политическо влияние или каквото и да си купуват там, но въпросът е, за да не се повтарят такива неща, и понеже става въпрос за два милиарда лева, с които могат да се увеличат пенсиите за една година с един сериозен процент, с 30 процента примерно, а тези пари са хвърлени в бездната, пак ви казвам. Тук трябва да има отговорност. Не може това да бъде забравено, заметено. Пак казвам, най-лесното и за българския премиер е сега да каже: всичко е в прокуратурата, да се задейства. Ама, няма пълен одит. Това на Тенчо Попов, което е в прокуратурата, не е пълен одит на проекта "Белене". Никой не е направил пълен одит на този проект. Идва моментът това да бъде направено.
Водеща: А авторитетът на Тенчо Попов, като си спомниш как го арестуваха, как беше проснат на земята, всичко това са български бъркотии, нали така?
М. Димитров: Сигурно, но това е единственият доклад, в който можахме да видим конкретни факти за нередности, няма други и за да имаме по-авторитетен доклад, както вие правилно казвате, че има нужда България от един много авторитетен доклад, аз бих приканил да се заеме Министерство на икономиката, съвместно може би с фирма с опит в подобни одити, с международна репутация, и да направят пълен одит. Иначе, ако няма такъв одит, какво ще стане? Хората, които поддържат "Белене", основно от БСП, ще обвиняват и нас, и ГЕРБ защо този хубав за тях проект, което е нелепо, но както и да е, е спрян, а ние ще повтаряме нещата, които знаем. Затова сега дойде моментът истината да бъде извадена наяве, да е ясно за какво става въпрос. И когато бъде извадена истината, българският народ ще бъде информиран и самият народ ще каже, че отказването от "Белене" е правилен ход, когато истината бъде извадена наяве.
Tags: Мартин Димитров
Още по темата
Мартин Димитров: Кандидат и...
Мартин Димитров коментира актуални теми за Българско национално рад...
Мартин Димитров: От години ...
За това съм съгласен да се бърза, даже то е много закъсняло. Това ...
Мартин Димитров: Бъдещето н...
Участие на Мартин Димитров в предаването "Здравей, България" на Нов...
Мартин Димитров: Бъдещето н...
Участие на Мартин Димитров в предаването "Здравей, България" на Нов...
Мартин Димитров: Заем трябв...
Лихвата трябва да бъде по-ниска, защото такава в момента е и пазарн...
Съпредседателят на Синята к...
Мерките за излизане от икономическата криза и възможните общи дейст...
Дебатът за бъдещето на СДС ...
Разговор с Мартин Димитров и Борис Марков по БНР, Програма "Хоризо...
Депутатите на СДС защитиха ...
Складовете на едро няма да бъдат закрити. По инициатива на депутати...
Мартин Димитров: Изборът на...
Ако предложат коалиция с НДСВ и ВМРО-НИЕ, аз ще бъда най-силният и ...
Мартин Димитров: Ще работя ...
Кукловодите да не си губят времето, парламентарната група "Синята к...