Новини
Христо Христов, журналист: Недопустимо е след 30 години демокрация да има опити за подправяне на историята
Журналистът Христо Христов, основател на фондация „Истина и памет“, в интервю за предаването „Вече 30 години-времето е наше“ на Радио „Фокус“ във връзка с новите варианти на учебници по история за 10 клас и представянето на комунистическия режим в тях.
Водещ: Г-н Христов, вие и вашата фондация публикувахте отворено писмо до просветния министър. Първо, какво ви провокира и нека да разясним одобрени ли са тези учебници, преминали ли са вече необходимите комисии?
Христо Христов: За да бъда коректен, искам да кажа, че бях сезиран от будни учители в страната, които допреди няколко дни са имали възможност да дадат своята оценка за тези нови учебници. Те не са окончателно одобрени. Предстои в близките дни за тяхното одобрение да се произнесе министърът. Тоест дали те ще бъдат одобрени, или няма да бъдат одобрени от него. А иначе по тях се е произнесла една напълно формална комисия преди месец, съставена от различни представители на академичната общност, но разбирайте на най-ниско ниво, които са много далеч от проблемите специално за този период, за който ние така изразяваме несъгласие и сме изключително притеснени, а именно периода 1944-1989 г. Притеснени сме и от някои инсинуации, направени в отделни учебници за периода на прехода.
Водещ: Кои моменти смущават най-много?
Христо Христов: По принцип учебниците са пет и е смущаващо това, че в тях липсва началото и краят на този период, комунистическия режим. Не са посочени никакви цифри за жертвите, убити без съд и присъда след началото на деветосептемврийския преврат. Също така финалът на този режим са дълговете, които тоталитарното управление на Българската комунистическа партия оставя в размер на близо 11 млрд. долара външен дълг и 26,5 млрд. лева вътрешен дълг. Разбира се, има и куп допълнителни неща. Не е обяснено достатъчно ясно, че репресивният апарат на Българската комунистическа партия в лицето на Държавна сигурност е пряко подчинен на политическото ръководство, респективно на генералния секретар в лицето на Тодор Живков, че това е една репресивна система, изградена по съветски образец, която от 1944 г. до 1989 г. е на пряко подчинение на съветския КГБ. А това е изключително смущаващо, как се обяснява тоталитарният режим на едни млади хора, които абсолютно нищо не знаят за него. Също така и как е приключил. Според новите варианти едва ли не там Тодор Живков бил в обвинение, хоп, ние тръгваме към демокрация. Абсолютно елементарни обяснения, които нито са верни, нито са пълни. И ред куп други неща, мога да продължа още дълго време. Примерно възродителният процес е разгледан само като период, който е 1984-1987 г., няма нищо за възродителния процес срещу помаците в Родопите 70-те години, все едно че това не е съществувало. Изобщо е пропуснато да се осветлят различни репресивни методи на партията и на режима спрямо малцинствата, спрямо българския народ. Тодор Живков е изкаран, че е два ли не през 1962 г. закрива лагерите, ама защо ги е закрил, как ги е закрил? Това изобщо не е вярно. Че Белене е отворено 1985 г. за над 500 души- това нещо липсва, това е само в единия от петте учебници маркирано. Това е подмяна на историята за нас. И затова протестираме. Не може след 30 години демокрация, след една, някои историци я наричат документална революция, аз я наричам отворени досиета, отворени архиви, по този начин да бъде подправена историята.
Водещ: Да разбираме, че освен очевидните пропуски има допуснати грешки, дори опити за манипулация и внушения?
Христо Христов: Точно така. От една страна, има пропуснати основни факти, а от друга, има манипулация с някои. Такива факти са примерно както ви казах, липсата на цялата политика, която е на комунистическата партия спрямо малцинствата, която започва с Георги Димитров още 1948 г. с изселванията. Историци, а не ученици са писали тези учебници все пак. Трябвало е много по-задълбочено да се опише периодът. Нещо много важно, липсват трите фалита на комунистическата партия – 1960 г. с продажбата на златния резерв, едно престъпление лично на Тодор Живков, за което той нито е съден, нито е разследван, но това са документално установени факти в отдел № 4 за установяване на виновниците за икономическата катастрофа, заведена от главна прокуратура 1990 г. Няма го фалитът от 1977 г., няма го фалитът и от 1987 г. Как мислите превратно ще бъдат представени фактите за икономическото развитие през този период, когато не са разгледани фалитите? За сметка на това ще прочетете в повечето от учебниците, че комунистическата партия е извършила индустриализация, все едно че ако не е било друго управление, нямало да има нищо. По този начин изключително подвеждащо и срамно е за младите поколения да бъдат лъгани по този начин.
Водещ: Как изглежда комунистическият период, как е представен в сегашната учебна програма и в сегашните учебници?
Христо Христов: Много по-добре, направих си труда да прочета сегашните учебници за 9-и клас. Разбира се, няма толкова голям материал, но там са подредени трите тоталитарни режима – националсоциализмът, фашисткият режим и комунистическият. Много по-ясно, с много по-категорични оценки. Не във всички учебници, но в повечето от тях го има. Това е в момента. Този дисбаланс се получава, защото противниците на това истината да се знае за този репресивен комунистически режим, противниците изключително бяха неподготвени и не очакваха, че след толкова опити да се приеме нова учебна програма това нещо стана миналата година. Това нещо беше проспано от тях и те са намерили решение да ни отговорят със съдържанието на новите учебници. Това е обяснението.
Водещ: Добре, защо именно точно този период от историята ни предизвиква най-много дебати и емоции, след като, знаем отделеното на българската история през целия този 12-годишен курс на обучение не е особено голямо и задълбочен?
Христо Христов: Защото все още има противници, които не искат да се знае истината за този период, по простата причина, че го използват политически. Има една партия, която е наследник на комунистическата партия, която нейните привърженици и днес казват: „Ние си искаме социализма“. Ами да си го върнат с трите фалита, да разберат какви завещания е оставил, какви дългове е оставил. Откъде са взимани тези дългове? Тези дългове са взимани от западни банки и ги изплащахме между другото до 2015 г. Вие, аз, всички работещи хора в тази страна, до 2015 г.
Водещ: Какви ще са последиците от формирането на едно ново поколение, което не е достатъчно добре запознато с подобни важни исторически факти?
Христо Христов: Това става само в България. Младите поколения във всички страни, като Чехия, Словакия, Полша, Германия, имам предвид след обединението, разбира се, там това нещо се преподава от много ранна възраст. Нека МОН да си направи усилие да види по какъв начин и каква политики имат другите образователни министерства в тези страни и по какъв начин дават най-важното на младите хора. Да разберат, че не може с репресии ти да построиш нещо добро. Това е невъзможно. А част от нашите учебници се опитват да пробутат точно това. Как да искаме младите хора да станат добри европейци с гражданско съзнание, като сега им се казва, че ето виждате ли, Тодор Живков, цялата му политика била насочена за благоденствие на народа. Давам ви точен цитат на един от учебниците. И бабите като им кажат колко хубаво е било през това време и когато се опита някой в училище му обясни, че това не е вярно, той ще каже, че в учебника пише това- че Тодор Живков се е грижил за благоденствието на обществото, и баба ми го казва. И след 20 години няма да се оправим, ако бъдат приети тези учебници.
Водещ: Оптимист ли сте, че в крайна сметка въпросът ще намери правилното си решение? Очевидно стои опасността да бъде политизиран, както немалко важни теми у нас.
Христо Христов: Ами той ще бъде политизиран, защото ако тези учебници бъдат приети, ще се случи един невероятен гаф. Дясно-центристко управление, или поне такова, както то се нарича, да приеме ретроградни обяснения за един антихуманен, античовешки и недемократичен период от българската история, а ще бъде обяснено по абсолютно погрешен начин. И ние ще бъдем единствената страна от ЕС, която ще приложи такъв изопачен и изкривен, и уродлив модел на образование.
Водещ: След действията от ваша страна получихте ли обратна връзка от органите, които трябва да се занимават с този въпрос?
Христо Христов: Имахме среща с министъра. Той също, трябва да ви кажа, че като прочете някои неща, меко казано, се шокира. Защото не е очаквал. Писането на учебници е един приватизиран процес, който се контролира от частни издателства. Издателствата имат свобода да избират авторските колективи, ние смятахме, може би доста наивно, признавам си, наистина наивно, че всички ще се съобразят с новата учебна програма. Да, те са написали, че има репресивен апарат. Но в три изречения. Някъде и две. Това ли е обяснението, което трябва да се очаква? Тоест те са отбили по някакъв начин номера и са насипали всичката си носталгия и изопачени факти за комунизма. Това се е получило.
Водещ: Кога да очакваме вече окончателно решение около този въпрос? Или иначе казано, одобрение на конкретно тези нови учебници?
Христо Христов: Този въпрос трябва да го зададете на министъра на образованието и науката.
Виктория МЕСРОБОВИЧ-КУВЕНДЖИЕВА
Още по темата
СДС определя като неприемли...
В пазарната икономика една работеща и печеливша релация между търсе...
Генади Велков: Успешно упра...
Трябва тези, които са напуснали Видин, за да търсят препитание, да ...
Румен Христов: СДС е парти...
Христов изрази убедеността си, че за една партия най-важни са парла...
Илия Лазаров: С класическит...
В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...
Илия Лазаров: С класическит...
В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...