Печатни издания
Йордан Бакалов: Вдясно стоят само СДС и ДСБ
Интервю на Йордан Бакалов, депутат от Синята коалиция, пред в. „БАНКЕРЪ"
Г-н Бакалов, вие сте сред опозиционните депутати, които подкрепят Закона за отнемане на незаконно придобитото имущество. Не мислите ли, че законопроектът крие рискове за злоупотреби при сегашното състояние на съдебната система?
- Законът е ценен инструмент в борбата срещу организираната престъпност. Тя генерира изключително голям финансов ресурс, който после се влага в оборот за купуване на администрация и на хора с позиции, които могат да влияят върху политическите решения. България има Конституционен съд, нека онези, които смятат закона за противоконституционен, да го сезират. За първи път в закона се предвижда да има парламентарна комисия, която е изградена на паритетен принцип и ще наблюдава работата на комисията. Това не е малка гаранция за качественото му прилагане. Всеки закон има някаква репресивна рамка. Това, че някои имат притеснения, не го прави неизползваем. Само първата стъпка за приемането на закона е направена, той е минал само на първо четене, това е политическото гласуване. Тепърва има да се обсъждат предложения, да се гледа на второ четене в комисия, в парламентарна зала и чак тогава може да се коментира окончателният му вариант. Отварям една скоба. Като българин мисля, че не може да продължаваме да мислим от гледна точка на това кой управлява в момента и как той може да злоупотреби с власт. Защото това означава никога нищо да не правим. Винаги все някой ще управлява. Но обществото ни трябва да превъзмогне съмненията си и да има повече доверие на онези, които прилагат законите. Обратното просто няма да доведе до нищо добро за държавата. Ще ви дам пример с Англия - според закона за СРС там разрешението за подслушване се дава от министъра, който е член на политическа партия. Става въпрос за възпитаване на традиции. Целта на това началниците на МВР и Министерство на отбраната да са политически лица беше те да носят отговорността за първия контрол върху действията на професионалното ръководство. Освен това те трябваше и да променят облика на тези силови министерства. Тъй като това не беше направено, някои служители все още се изкушават да демонстрират репресивния характер на министерствата си. Само че това напоследък отиде в другата крайност и всеки един задържан оттук нататък казва, че спрямо него е било упражнявано полицейско насилие.
При предишното гласуване на закона през юли миналата година мнозинството не можа да мобилизира достатъчно гласове, за да го приеме. Ще мине ли този път той според вас?
- Не мога да ви кажа, но след като законът е приет на първо четене... Всъщност мнозинството си решава... Мога да кажа, че сред идеите, които се обсъждат, е да бъде включен текст за отговорност на държавата за нанесени щети за лица, които са пострадали от закона, но впоследствие се установи, че са невинни. Не знам дали това ще бъде включено обаче.
Кои бяха най-сериозните пропуски в работата на МВР след наводненията, които взеха 11 жертви?
- Най-големият пропуск е, че те изобщо бяха допуснати. Министър Цветанов искаше да концентрира огромна власт в своите ръце, а сега му тежи отговорността. Той настояваше да прибере огромните финансови ресурси, предвиждани за бедствията и авариите, но сега бяга от отговорност и говори, че МВР не може да отговаря и за престъпленията, и за язовирите. Нали те решиха Министерството на извънредните ситуации да се влее към структурите на МВР. Можеха да създадат агенция, комисия към Министерския съвет или както по времето на тройната коалиция - министерство. Това в общи линии са трите модела. В България не е изградена система, която да действа превантивно. Положението е след дъжд -качулка.
Всички партии извън управляващата отказаха да участват в комисията, разследваща случаите на полицейско насилие. Като следите работата й, има ли вероятност тя наистина да заработи сериозно и да постигне някакви резултати?
- Още при представянето на комисията във фактите, които бяха обявени, имаше смущаващи неща. Алтернативната комисия, която обявихме в сряда, ще провери всичко за случаите - и за самоубийството в Перник, и случаите в Мировяне и Скравена - от А до Я. Поканени са да участват всички партии с по двама членове и един независим народен представител. Тази комисия няма да има ръководство, но сме изработили план, по който ще работим.
Имате ли опасения, че Синята коалиция няма да може да влезе в парламента през 2013 година?
-Аз нямам подобни притеснения. Всяка една политическа сила представя идеите си в областта на социалната сфера, сигурността, здравеопазването и в другите области - и избирателите решават. В крайна сметка ние като Синя коалиция и като партии СДС и ДСБ имаме електорат, който подкрепя идеите ни и стои зад нас още от 90-те години.
Ще успее ли Меглена Кунева да „открадне" част от гласоподавателите ви?
- Аз разглеждам Кунева от друг ъгъл. Ясно е, че определени хора ще се опитат да наложат проекта й, тя обаче е интересна от друга гледна точка. След следващите избори на сега управляващите ще им е необходим коалиционен партньор. Колкото и да се опитват някои да се дистанцират от правителството, те произлизат от един и същи кръг около Симеон Сакскобургготски и НДСВ. За мен целта на движението на Кунева е да се намери бъдещ коалиционен партньор на ГЕРБ. Въпреки че се работи да има варианти и за други партньори. Затова не смятам, че ще може да открадне гласове от Синята коалиция - поради причината, че не може да се дистанцира от миналото си, което е изцяло свързано с НДСВ. Ясно е, че тя се опитва да мобилизира електората на движението. Това, че е взела добри гласове на президентските избори, не означава, че ще може да го направи и на парламентарни избори. Тогава ще трябва да представи 31 листи, а хората, когато видят кои представляват партията й, може да не я подкрепят.
Отвори ли изборният провал по-сериозни пробойни в отношенията в Синята коалиция и в самото СДС?
- Не. Поне аз нямам наблюдения да има подобна промяна.
Беше ли удачно създаването на коалицията ОДС за президентските избори, в която влизаха и партиите на Стефан Coфиянски и Евгени Бакърджиев?
- Вдясно стоят само СДС и ДСБ. Няма други. Просто няма други. Да, има някои със съдебни регистрации и като отделни представители. Препоръката и апелът ми към лидерите и на двете партии е да престанат да се правят на обединители. Защото де факто и де юре те нямат какво повече да обединяват. Ако някой желае, има позиции и представителство, той може да се присъедини към Синята коалиция. Но на този етап няма друг, тези избори точно това показаха И ако някой не го е отче; това като резултат, много жалко за него.
Депутат сте в четвърто поредно Народно събрание, с кое мнозинство сте работили най-трудно?
- Най-лесно се работеше, когато ние бяхме управляващи (смее се). С НДСВ и ДПС и с тройната коалиция бяхме опозиция. В началото подкрепяхме ГЕРБ защото бяха поели ангажимент, че ще извършват реформи. Оттеглихме подкрепата си, след като спряха да реформират - виждате какво е положението в социалната сфера, в здраве опазването. В крайна сметка именно отлагането на ре формите доведе до много по-радикални действия е пенсионната система, кои то съм убеден, че няма да дадат резултата, който те желаят. Да не говорим за МВР, където под реформи - разбират механични съкращения. В сферата на сигурността има едно неписано правило - органите на вътрешната сигурност и общественият ред се децентрализират, а специалните служби се централизират. Хора та от сегашното ръководство очевидно не знаят как да структурират самото министерство, за да могат дирекциите да работят съвместно и да работят превантивно.
Tags: Йордан Бакалов
Още по темата
Йордан Бакалов: Трябва да с...
След като не могат да идентифицират коя е най-голямата заплаха за ...
Йордан Бакалов: Бяхме малка...
Абсурдно е хора, които не правят разлика между предизвикателства, р...
Йордан Бакалов: Ще искаме д...
Окончателното становище на временната анкетна комисия за полицейско...
Бакалов: Това МВР не пази, ...
Депутатът от Синята коалиция Йордан Бакалов коментира пред вестник...
Йордан Бакалов: Големият ми...
Очакваме да чуем истината, така депутатът от СДС Йордан Бакалов обя...