Мартин Димитров: Бюджетът за 2010г. трябва да бъде балансиран или близко до балансирания

17.06.2010

Изказване на Мартин Димитров , председател на СДС и съпредседател на ПГ на Синята коалиция при обсъждането на проектопредложението за актуализация на държавния бюджет в НС.

МАРТИН ДИМИТРОВ : Госпожо председател, уважаеми министри, дами и господа! Днес България стигна до последното кръстовище, последната възможност да поемем по правилния път - пътят на излизане от кризата. Другият път, който до момента следва България, беше зададен от Тройната коалиция, води към тежка криза, води към Гърция, води към Румъния. Сега можем да вземем този избор. Сега ситуацията е управляема, утре няма да бъде управляема, колеги, утре няма да можем да върнем времето назад.
Ще започна със следния пример. Знаете ли колко бяха разходите в бюджета през 2007 г., преди кризата?! Бяха 22 млрд. лв. Сега знаете ли колко са преди актуализацията? Двадесет и седем милиарда лева! С 5 млрд. лв. са нараснали разходите. Те бяха раздути, разбира се, от предишното правителство. Сегашното обаче няма воля да ги върне на предишните нива, няма волята да направи тази реформа. Това е основният проблем, колеги - тези раздути разходи от предишното правителство продължават да стоят и проблемът не се решава.
Трябва да поставим национална цел на България: за какво правим тази актуализация, какво правим през 2010 г.? Националната цел трябва да бъде през 2010 г. бюджетът да бъде балансиран или близко до балансирания, широк балансиран бюджет - това трябва да бъде целта на България. Всичко, което правим днес - тази актуализация и подготовката за Бюджет 2010, трябва да бъде насочено в тази посока.
Затова ние ще предложим в актуализацията на Бюджет 2010 да бъде записано, че за тази година дефицитът по европейската методология трябва да бъде под 3% от брутния вътрешен продукт - това трябва да бъде записано. Иначе рискуваме с нови и нови искания на какви ли не производители дефицитът да става все по-голям. Затова трябва да имаме гаранции! Трябва да има ясни граници докъде може да се стигне!
Не трябва да се увеличават данъците! Ако трябва да похваля за нещо правителството, то е, че данъците не бяха увеличени в тежка ситуация.
Ние искаме обаче нещо повече: искаме гаранции, че данъците няма да се увеличават и 2010, и 2011 г., и 2012 г.! Да, България с нашето дейно участие - на Синята коалиция, прие едни от най-ниските данъци в Европейския съюз. И ако при първото препятствие се уплашим, ако при първото препятствие данъците бъдат увеличени, това ще бъде сигнал за целия Европейски съюз, че тази политика не е устойчива, а е конюнктурна, временна политика. Именно затова имаме нужда от гаранции, които да бъдат дадени на всяко едно ниво - на парламентарно и на правителствено ниво, че данъците в България няма да се увеличават, за да можем след кризата отново бързо да растем, отново да постигнем добри показатели и съответно възможности заплатите в България да станат европейски - това трябва да бъде другата много важна цел, която да преследваме.
Необходимо е да бъде направен преглед на публичните разходи, за какъвто знам, че се прави само в четири министерства. Знаете ли какво показват фактите? Разходите за заплати след всички направени съкращения от правителството намаляват само с 3,5% от заложеното в първоначалния бюджет - това показва нашият анализ - намаление с 3,5%. Тоест да говорим, че са направени големи спестявания, е нечестно и некоректно. Нито едно министерство не намалява разходите с 20%, както се твърдеше, няма такова министерство! Гледахме ги внимателно едно по едно, такова министерство няма. А най-големите министерства въобще не намаляват разходите си. Някои министри казват: „Тук, при мен никой няма да пипа, никой няма да влиза!", което е неправилен подход.
Затова настояваме: с участието на международни експерти, с европейско или друго външно финансиране да бъде направена оценка на всички разходи в бюджета, да се видят дублиращите функции, дублиращите агенции! Например, да се види дали Министерството на външните работи няма излишна администрация и там да се направят сериозни спестявания. Колеги, място за спестявания има и тази тема не трябва да бъде премълчавана!
Това важи също за Министерството на отбраната, дори и за Министерството на труда и социалната политика.
Идва следващият много важен въпрос: по-добре е сега държавните служители да си плащат осигуровките, отколкото, в противен случай утре да им бъдат намалени заплатите. Държавните служители да започнат като всички други български граждани да си плащат осигуровките - това е реформа, която може и трябва да бъде направена! По-добре тази реформа, отколкото утре да им бъдат намалени заплатите поради недостиг на приходи, поради липса на пари в бюджета.
До края на лятото или началото на м. септември т.г. трябва да имаме преглед на всички разходи, за да можем наистина да направим сериозни спестявания в Бюджет 2011 г.
Това прави в момента Германия, правят го повечето европейски страни.
Към всички вас имам един прост въпрос. Германия може да вземе заеми, колкото си иска. Винаги ще дават заеми на Германия. Въпреки това Германия прави огромни съкращения на разходната част на бюджета. Защо? Това е единственият правилен път за излизане от кризата. Ние правим точно обратното. Германия прави мащабни съкращения в бюджета, а ние увеличаваме разходите. Това е много сериозна грешка, която трябва да бъде поправена! Когато този преглед е готов, ако бъде обективен, когато няма конфликт на интереси у хората, които го правят, трябва през м. септември при изготвянето на Бюджет 2011 г. наистина да се направят сериозни спестявания.
Защо например се дават 116 млн. лв. за тютюнопроизводителите?! Това прави между 1200 и 1400 лв. на тютюнопроизводител. Ами, другите хора в България получават ли толкова пари?! Дайте ми пример с други отрасли в България, на които ще дадат между 1200 и 1400 лв.! Каква е икономическата логика за това нещо?! Каква е логиката да се намалят парите за здравеопазване и в момента системата да бъде в тежко положение, и да се дават толкова пари на тютюнопроизводителите?! Това обещание на ДПС ли е, което ГЕРБ изпълнява - така ли се получава?! Ако е така, става въпрос за някаква сделка, но няма икономическа логика зад това нещо.
Ако заплахата е, че ще има протести, винаги някой ще заплашва с протести. Това не може да е причината, да се раздават пари по този начин! Никой друг в България в кризата не получава толкова пари в момента. Още повече, това е отрасъл, който и следващата година ще има същите проблеми, не се вижда светлина в тунела, не се вижда възможност тези хора да се развиват успешно.
На следващо място, трябва да се направи регистър на договорите, който да бъде при министъра на финансите, за да няма нови необезпечени договори и да няма изненади. Да не се изненадваме в края на годината, че изведнъж някой подписал договори, никой друг не знаел и - стават проблеми. Нямаме гаранции и в момента, че всички министри ще спазват дисциплината, която трябва да се спазва. По някаква причина - бързина или някаква друга причина, може да не се спази тази дисциплина. Този риск трябва да отпадне! Такъв регистър трябва да има при министъра на финансите! Той да полага подпис под по-големите разходи, за да е ясно, че те се осчетоводяват, както трябва, и че има гарантирано финансиране за тях.
На следващо място, фискалният резерв ще бъде похарчен тази година. А какво ще правим догодина, колеги?! Тази седмица или по-точно - този месец, Унгария се опита да издаде облигации. И знаете ли какво стана?! Унгария се опита да привлече пари от международните пазари. Никой не им даде, никой не купи тези облигации. Искам да ви кажа, че има поне още пет страни, които направиха опити за издаване на облигации, като например Македония и Албания, но никой не купи тези облигации.
Така че, като изчерпим фискалния резерв, какво правим след това? Финансиране чрез облигации вече не е възможно. Вече няма търсене, освен ако не покажем финансова стабилност и не покажем, че България излиза от кризата.
Тези 1 млрд. 229 млн. лв., които са предвидени в този резерв за неотложни и непредвидени разходи, колеги, могат да бъдат съкратени и ние между първо и второ четене ще направим такова предложение. Тези пари спокойно могат да бъдат намалени и това е един от начините за спестяване. Например, не трябваше да се прави спортна зала в най-голямата криза. Този разход можеше да бъде спестен.
И накрая, колеги, връщам се към това, с което започнах. Ако не вземем правилните мерки и не завием в правилната посока на кръстопътя, на който се намираме, в края на годината идва Международният валутен фонд. Ако някой от вас има съмнение, още веднъж искам да подчертая - в края на тази година, от 1 януари ще дойде фондът, което не е добре за България. По-добрият вариант е да покажем, че имаме сили за реформи, да се справим сами, да направим големи спестявания и да покажем на България, че има разум, има потенциал сами да излезем от тази криза. Няма нужда да чакаме фондът да дойде да наложи реформите отвън. Така че призовавам Народното събрание между първо и второ четене да се обмислят много сериозни мерки за намаляване на разходната част на бюджета. Иначе, вместо да излезем от кризата, ще затънем повече. Благодаря ви.


Още по темата

thumb 07.12.2019

СДС на 30 години!

Да си пожелаем още много сини години и бъдещи успехи!

thumb 07.12.2019

Участие на Илия Лазаров в К...

7 декември, 20 часа

thumb 06.12.2019

Участие на Емил Кабаиванов ...

6-ти декември, 18 часа

thumb 06.12.2019

Участие на Румен Христов в ...

Петък, 6-ти декември

thumb 29.11.2019

СДС определя като неприемли...

В пазарната икономика една работеща и печеливша релация между търсе...

thumb 28.11.2019

Генади Велков: Успешно упра...

Трябва тези, които са напуснали Видин, за да търсят препитание, да ...

thumb 28.11.2019

Румен Христов: СДС е парти...

Христов изрази убедеността си, че за една партия най-важни са парла...

thumb 28.11.2019

Илия Лазаров: С класическит...

В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...

thumb 28.11.2019

Илия Лазаров: С класическит...

В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...

thumb 27.11.2019

Днешният ден е един от най-...

100 години от Ньойския договор