Парламентарна дейност
Синята коалиция няма да подкрепи бюджета на НЗОК за 2011 г
Изказване на д-р Ваньо Шарков по време на дебатите в Народното събрание за бюджета на Националната здравно-осигурителна каса за 2011 година
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Закона за бюджета на Националната здравно-осигурителна каса отразява в най-голяма степен отношението на правителствата през последните години към здравеопазването. За съжаление този, който днес ни се предлага, не е промяна на съществуващото през последните месеци тежко състояние, не е очаквания изход от кризата в здравеопазването и не дава приоритети. Напротив в него има връщане към механизмите, с които управляваше тройната коалиция и за които днешните управляващи твърдяха категорично, че ще бъдат премахнати. Ето затова ще говоря първо за политиката, политическите намерения в този бюджет и след това за числата в него, защото парите не са всичко в този законопроект.
1. Липсва възстановяване на трипартитния принцип на управление на националната здравно-осигурителна каса за което имаше категоричното обещание на министър-председателя на 3 октоври тази година. Това означава, че касата продължава да е национализирана. Може би някои си мисли че национална и национализирана са синоними, но определено е в грешка. Трипартитния принцип на управление е механизмът, който трябва да гарантира прозрачност и обществен контрол при разходването на средствата събрани от здравно-осигурителните вноски на българските граждани. Сегашното положение стартирано от правителството на НДСВ и ДПС и усъвършенствано от тройната коалиция не съответства на публичния характер на институцията. Не отговаря и на непрекъснато декларираната политическа воля за промяна и прозрачност в управлението. За нас от парламентарната група на Синята коалиция е невъзможно да подкрепяме политика, която е продължение на порочната практика на предните управляващи.
2. Отново се тръгва към премахване на договорното начало.
Безспорно доброто начало с идеята да се възстанови националния рамков договор и дори за 2011 и следващите години да има договор за 5 години, оцеля твърде кратко време. Забравената вече политика на договаряне трябваше да даде сигурност, предвидимост и финансова стабилност, но явно липсва достатъчно воля за реализиране на изречените намерения. Липсата на договорно начало дава възможност на касата да прави буквално каквото си иска и това не е насочено към подобряване на здравеопазването ни, не е от полза нито за пациентите, нито за лекарите. Непрекъснатият натиск, касата еднолично да определя условията, в които да се развива българското здравеопазване се видя до какво доведе предните управляващи и затова е трудно разбираемо за нас защо тази явно грешна политика намира продължение и при новото управление. Такава политика не може да намери нашата подкрепа, защото това е политика на тройната коалиция, политика на която се противопоставяхме в предното народно събрание.
3. За поредна година в бюджета никъде не фигурира „митичния" преходен остатък в БНБ, който е там от здравните вноски на всички добросъвестни български ,граждани, платили здравните си вноски. Отсъствието на тези данни предизвика онзи разгорещен дебат в народното събрание преди няколко седмици и съмненията, че част от тях са разходвани за други плащания. Този резерв е гарант, че никаква причина, нито финансова, нито медицинска няма да докара до фалит здравната ни система. Всеки опит за неразумно харчене на тези средства, трябва да среща категоричния отпор на народното събрание и никой финансов министър не трябва дори за миг да си представя, че може да ги харчи за нещо което не е здравеопазване. Разписването му в закона за бюджета на касата или в консолидирания бюджет може да даде сигурност, че няма да има изказвания от сорта, че с тях се плащат пенсии.
4. И този закон за бюджета на здравната каса ограничава гарантирания от Конституцията достъп на пациентите до здравна помощ, нещо против което ние сме гласували и в предните парламенти. Отново касата и то еднолично ще определя броя на направленията за специализирана медицинска помощ, но този път и тяхната стойност. Това затвърждава въведените от правителството на НДСВ и ДПС регулативни стандарти. В началото на месеца същата тази каса се опита да намали броя на тези направления с 40-45%, а след като този факт доби публичност ги увеличи дори над предвидените и очаквани от общопрактикуващите лекари. Това се нарича хаос, който не може и не трябва да бъде подкрепян през този бюджет! Той за поредна година не позволява лекарите да си гледат нормално работата и затруднява пациентите по пътя им към качествената здравна грижа. Всяка година хората слушат как значително щял да нарастне броя на отпусканите направления и всяка година те не усещат този пълноводен поток! Регулативните стандарти са спирачката, която държи здравеопазването ни на предпоследно място в Европа по степен на удовлетвореност на пациентите от здравната грижа за тях. Това ли се иска да подкрепяме, за това ли трябва да гласуваме? Няма да го подкрепим, защото това не е политиката с която сме се явявали на изборите.
5. Чрез този закон делегираните бюджети за болничната помощ отново ще са на „мода" и през 2011 година. Наличието на делегираните бюджети е доказателство за неспособността да се осигури адекватен и навременен контрол по разходването на средствата от страна на болниците. Това показва и неспособността на информационната система, която уж бе напълно въведена от предното управление да отговори справедливо на всеки опит за източване на парите от здравните вноски на гражданите. Всяко лечебно заведение за болнична помощ трябва да получава адекватно финансиране за всяка реално и почтено извършена и отчетена дейност. Работата на касата е да контролира този процес и да не допуска плащане за фиктивни дейности, както и да отказва финансиране на некачествена здравна грижа. Налагането на делегираните бюджети е социалистическа уравниловка и връщане към бюджетното финансиране на здравеопазването, което вече е исторически отречено от целия европейски съюз! Продължаването на политиката на такова финансиране е израз и на категоричния отказ да са направи обещаното реално остойностяване на медицинските дейности. Това е връщане към бюджетното финансиране на здравеопазването, заради пороците на което нашето правителство на Обединените Демократични Сили стартира здравната реформа. Връщане назад, не може да получи нашата подкрепа, защото то е връщане към социалистическия, съветски модел на здравна система.
6. В закона за бюджета на НЗОК за 2011 година е записано, че оперативния резерв се възстановява от 5 на 10% от разходната част. Така и трябва да е, но големия въпрос е какво се случи с този резерв през 2009-та и настоящата година? Видно от все още неразгледания отчет за изпълнението на бюджета за 2009 година, той е изчезнал някъде-може би към фискалния резерв, може би към пенсиите, но така или иначе в отчета срещу него има нула! Вероятно и в отчета за тази година ще е пак нула, но това са средства от здравни вноски и хората, които ги плащат, искат да знаят къде са отишли! Вместо това за първи път виждаме някакви 100 милиона за неразплатени задължения за предходната година. Оперативния резерв е точно за това, точно за тези пари, които са в повече като разход и не са разплатени. Защо не се използват? Защо надзорния съвет на касата, който е доминиран от представители на държавата си мълчи за тях? Защо точно 100 милиона, като задълженията на болниците са 350 милиона, а просрочените са в апогея си от 115 милиона? Кой може да гарантира, че тези 100 милиона няма да се разходват в зависимост от тясно партийни необходимости на предстоящите местни избори? По какъв критерии ще бъдат избрани болниците, на които да се дава от тези пари, или доставчиците към които ще се изпълнят поети задкулисно ангажименти? Опита от предните управления на партиите от тройната коалиция в един или друг формат ни прави крайно недоверчиви! Те така раздаваха „порциите" от заложените излишъци с надеждата за спечелване на изборите. Липсата на правила, утвърждаването на корупционни механизми и липсата на прозрачност не могат да получат подкрепата на Синята коалиция.
Всичко казано до тук би трябвало да Ви обясни защо няма да подкрепим този бюджет! Не се прави нищо по различно от това което правеше правителството на тройната коалиция! И все пак има още неща, които искаме да се чуят!
За първи път през здравната каса, с пари от здравни вноски се финансират непроменените дейности на здравното министерство! И то с 340 милиона! И без значение дали с тях се заплащат медицински дейности на лица, който отказват да са солидарни с хората, който независимо от здравно-осигурителния си статус имат нужда от медицинска помощ. По някакъв начин изведнъж се е увеличила работата на министерството или се е увеличил обема дейности което то финансира? Личното ми мнение е, че това се прави за да бъде продължена порочната практика на забавяне на плащанията от финансовото министерство за здравните вноски на държавната администрация, деца и пенсионери. Държавата продължава и с този бюджет да е най-некоректния участник в солидарния модел на здравното осигуряване-плаща по-малко, плаща по-късно или никога и с този бюджет безхаберието й се узаконява!
С този бюджет за 2011 година се актуализира бюджета за 2010-та, което поне досега никой не си е позволявал. Това са две актуализации в рамките на една година! Оставям на юристите да коментират, доколко това не нарушава закона за устройството на държавния бюджет! Политическия прочит на този факт обаче показва само едно-пълна неспособност за изготвяне на адекватен на здравните потребности бюджет и отказ за провеждане на каквато и да е реформа. Проблемът е в това, че тази актуализация прави целия проект нечестен към хората работещи в здравна система на страната ни! Уж парите за болнична помощ се увеличавали, но без да е отчетена тази последна актуализация, защото с нея излиза че са намалени спрямо 2010 година! И то със 58 милиона - горе долу парите за болниците за един месец! Трябва ли да има подкрепа нескопосан опит да се представя този бюджет като гарантиращ здравната реформа в страната ни? Отговорът на Синята коалиция е НЕ!
В заключение:
Бюджета на НЗОК за 2011 година не заслужава никаква подкрепа:
Защото в него няма предпоставки за реализиране на реформаторска политика насочена към гарантиране на качествена медицинса помощ!
Защото затвърждава порочните практики на здравна политика прокарвани от управлението на тройната коалиция!
Защото не може да гарантира финансова стабилност на здравната система и обрича на крах общинското здравеопазване!
Защото пациентите остават без гарантирания им от конситуцията достъп до качествени здравни услуги!
Защото е продължение на политиката на тройната коалиция на одържавяване на здравеопазването!
Защото предпоставя реализиране на корупционни практики във финансирането на лечебните заведения!
Защото връща здравеопазването ни към модел отречен в цяла Европа!
С този бюджет на НЗОК не се дава перспектива за развитие на българското здравеопазване, отказва се всякакъв стимул за повишаване на качеството му и липсва сигурност за пациентите! Ние от Синята коалиция няма да покрепяме неспособност за реформа и отказ прозрачно да се харчат парите от здравните вноски.
Обръщам се само към колегите от ГЕРБ. Уважаеми дами и господа, забравихте много бързо как Вашите предшественици управляваха българското здравеопазване и как пилееха парите на българските граждани! С този бюджет им казвате, че правилно са работили!
ЗАТОВА НИЕ ОТ СИНЯТА КОАЛИЦИЯ НЯМА ДА ГО ПОДКРЕПИМ И ЩЕ ГЛАСУВАМЕ ПРОТИВ!
БЛАГОДАРЯ ВИ ВСЕ ПАК ЗА ВНИМАНИЕТО!
Още по темата
Костадин Марков: Местните с...
„При подреждането на листите с кандидат-депутати няма да има парти...
Костадин Марков към правите...
Народният представител от Реформаторския блок, избран от Бургас, Ко...
Парламентаристи от 43-тото ...
Народният представител от СДС и зам.-председател на ПГ на РБ Борисл...
Румен Христов се срещна с х...
Механизмът на управление на оперативните програми и усвояването на ...
Костадин Марков: Ограничава...
Изказване на депутата от РБ и зам.-председател на СДС Костадин Марк...
Румен Христов: Да направим ...
Румен Христов изтъкна, че законопроектът на МС трябва да бъде приет...
Румен Христов: Протестът на...
Председателят на парламентарната комисия по земеделие и храни Румен...
Румен Христов с лекция на т...
Лекция на председателя на Парламентарната комисия по земеделие и хр...
Министър Лукарски представи...
Министърът на икономиката Божидар Лукарски представи проекти за инв...
Парламентаристи от България...
На 11 и 12 май делегация, водена от Председателя на парламентарната...