Д-р Ваньо Шарков: ГЕРБ управлява здравеопазването като Тройната коалиция

28.03.2012

Insert thumbИнтервю за  за Аргументи. БГ на депутата от СДС Д-р Ваньо Шарков

Миналата седмица в парламента бе гласувано създаването на временна анкетна комисия за
проверка на всички данни за действията, както и за бездействието, на изпълнителната власт във връзка с ценообразуването на лекарствени продукти, заплащани с публични средства, довели до сериозно ощетяване на Държавния бюджет и облагодетелстване на корпоративни интереси. В нея членуват 13 депутати, като 6 са от управляващото мнозинство.

- Д-р Шарков, каква е целта на пакета мерки, които Синята коалиция предложи миналата седмица в парламента?

- Цели основно работата на анкетната комисия да постигне определен ефект. Ефектът не е само да се каже кой е виновен за състоянието на лекарствената политика в момента, кой какво е нарушил, въпреки че това също интересува обществото. Важното е обаче, да се изработят механизми за реализиране на нова лекарствена политика. Политика, която не да бъде в полза на определени фармацевтични компании и дистрибутори, а да бъде в полза на пациентите и лекарствата да бъдат достъпни за българските граждани. Все пак – на третата година от управлението си ГЕРБ разбраха, че имат такъв проблем и за това се съгласиха да съществува такава анкетна комисия. Това, че не се съгласиха да бъде на паритетен принцип е проблем, защото показва нежеланието им да се стигне до край в работата на тази анкетна комисия. Ще настояваме всяко заседание да бъде открито за медиите, за да може в пълна цялост нещата да стигнат до българските граждани и те да знаят кой какви интереси защитава в тази комисия.

- Наистина ли очаквате, че ще се стигне до дъно?

- Ако не се стигне до дъно, тогава ефектът ще бъде в друга посока. Ефектът ще покаже дали съгласието за създаване на тази комисия е фиктивно или наистина цели промяна в лекарствената политика на страната. Ако е само фиктивно съгласие и само цели замазване на ситуацията в момента, тогава няма да има никакъв резултат от работата на комисията. Това ще стане ясно може би след първите две-три заседания.

- Вие сте лекар и наблюдавате тенденциите за здравето на българския народ. Бихте ли споделил – увеличават ли се онкозаболяванията, падат ли възрастовите граници на някои страшни заболявания?

- Има проблеми, за които е виновно управлението на държавата, има проблеми, за които ние сме си виновни като граждани на тази държава. От една страна – безспорен факт е, че много малка част от гражданите обръщат внимание на собственото си здраве и не осъществяват тези профилактични прегледи, които по закон са задължени да си правят. От друга страна – не е въпрос само на задължение, то е въпрос и на вътрешно усещане. Голяма част от гражданите обръщат внимание на собственото си здраве, едва тогава, когато има някакъв проблем, а не взимат мерки предварително да няма такъв проблем. От друга страна – проблем на държавното управление от години е отсъствието на всякаква политическа воля за подобряване на здравеопазването. Това подобряване неминуемо минава през реформиране на системата – не може да продължават да съществуват лечебни заведения за болнична помощ, в които няма лекари и медицински персонал, има скапана медицинска техника и апаратура, огромни дългове, да не кажа – лоши хигиенични условия. Гражданите посещават тези лечебни заведения поради една единствена причина – те са най-близо до дома им и не им костват допълнителни разходи. Това нещо трябва да бъде променено. Безспорно, не на последно място е и промяната в системата за спешна помощ, защото по начина, по който съществува в момента – с мизерно заплащане и огромна отговорност, с голямо натоварване и никаква възможност за специализация, всичко това отблъсква всеки, който желае да работи в системата за спешна помощ. Въпросът опира както до желанието на всеки гражданин и неговата лична отговорност, така и в много голяма степен до желанието да бъде постигнато нещо, а не само да си говорим празни приказки и ефекта да е никакъв.

- Има и друга тенденция на закриване на болниците в по-отдалечените региони, в по-бедните населени места. Може ли да прогнозирате това до къде ще стигне?

- За това един от основните въпроси, които бяха дискутирани при последните промени в Закона за лечебните заведения беше националната здравна карта. Безспорно – тази карта трябва да определи критериите за съществуващите заведения. Ако държавата до преди около 3 години финансираше допълнително лечебните заведения за болничната помощ в отдалечените и труднодостъпни региони днес тя не го прави. Това е умишлена политика към закриване на тези лечебни заведения. В същото време трябва да си дадем сметката, че при закриването на тези лечебни заведения за болнична помощ не се създава структура, която да замени съществуващите болници и в същото време да осигури бърз достъп до други лечебни заведения. Това е ролята на Спешна помощ. Ако се върви към закриване на такива лечебни заведения, трябва да има нещо да се даде на гражданите на такива лечебни заведения, а това безспорно е добрата Спешна помощ, която да позволи те да не усетят болезнено закриването на тези лечебни заведения. Проблем, който ние от Синята коалиция говорим от началото на мандата на това управление, но за съжаление нищо не се случва.

- Някои от лабораториите, които правят медицински изследвания, не ползват необходимите медикаменти за това. Едно и също изследване в различни лаборатории дава различен резултат. Това до кога ще продължава?

- Има правила за добра клинична практика. Тези правила трябва да бъдат спазвани повсеместно. Проблем е, когато пациентът тръгне по пътеката на необходимата му здравна помощ и когато пристигне в една университетска болница с направените вече изследвания и тогава това лечебно заведение, новото, в което той постъпва на практика не признава направените вече изследвания, тъй като не разчита на достоверността на направените изследвания в малките лечебни заведения. От там нататък се тръгва към нови разходи за повтарянето на едни и същи изследвания. Факт е, че понякога те се разминават, но в по-голямата част от случаите има съвпадение в получените резултати. Ако действа системата за добра клинична практика и има контрол върху работата на тези лаборатории от страна на изпълнителна агенция “Медицински одит” – т.е. от Министерството на здравеопазването (МЗ), не би трябвало да се стига до повторяемост на тези изследвания, които не само, че са излишен разход, но бавят и самия пациент.

- Това как може да се реши?

- Силата за решаване на този проблем е от една страна в националните консултанти, от друга страна – в лицензирането на тези лаборатории, за да може да се знае, че лабораторията, която има необходимия лиценз осигурява необходимото качество на изследванията и е в предварителния, постоянен текущ контрол на тези лаборатории и вземането на референтните стойности, за да може да бъде установявано къде има проблеми. Да бъде спирана дейността на лабораториите, които не работят с правилата на добра клинична практика.

- Стигаме до въпроса за контрола. Предстоят и кадрови промени – да бъде обявен избраният вече председател на здравната комисия в парламента, да бъде избран директор на Здравната каса… Какво ще променят кадровите решения?

- Кадровите проблеми са изключително големи. Факт е, че сменихме четвърти министър. Факт е, че ще има четвърти управител на Здравната осигурителна каса. В момента няма и председател на надзорния съвет на националната здравна осигурителна каса, няма зам.-министри, които да отговарят за определени ресори в МЗ. Няма и шеф на Изпълнителна агенция “Медицински одит”. Контролната и изпълнителната дейност в министерството на здравеопазването в момента са кадрово блокирани. Причината за това кадрово блокиране е, че не съумяха да работят в екип, а всеки се стремеше да доказва, че е по-висшестоящ и по-важен от останалите участници в системата. Самото поставяне на хора на определените постове няма никакво значение. Те могат да си отидат по начина, по който са си дошли по-бързо от своите предшественици. Безспорен факт е, че новият министър на здравеопазването Десислава Атанасова заварва системата в много по-тежко състояние, отколкото я завари нейният предшественик Стефан Костантинов. За да може да се достигне до стабилност е необходимо всички институции, отговорни за здравето да работят в синхрон, а Министерският съвет, начело с министър-председателя, да дава твърда подкрепа за всяка една промяна в здравеопазването, която е насочена в полза на пациента. Нещо, което през тези три години не можа да бъде осъществено. Наред с кадровия потенциал, липсата на екипност в работата доведе до тази тежка криза, в която е в момента българското здравеопазване.

- Как определяте състоянието на здравеопазването в България?

- Последната седмица се родиха много бисери – като се почне от тежката артилерия и се мине през ядрени взривове, апокалипсиси… Тази надпревара в оригиналничене не помага по никакъв начин на здравеопазването в момента и по-скоро трябва да се насочим не към някакви литературни съждения, а към истинска работа в здравеопазването.

- Това означава ли, че три години не е имало такава работа?

- На третата година изведнъж разбрах, че ГЕРБ не са управлявали здравеопазването и сега за пръв път ще се назначава министър на ГЕРБ в здравеопазването. Никой не може да избяга от своята отговорност и това е видно от предишните управления. За съжаление, няма разлика между това управление и онова на Тройната коалиция в системата на здравеопазването.



Tags: Ваньо Шарков

Още по темата

thumb 06.06.2012

Ваньо Шарков: Изборът на ек...

За по-висока събираемост на здравно-осигурителните вноски, е по-доб...

thumb 17.05.2012

Д-р Ваньо Шарков: Повече не...

Парламентарната група на "Синята коалиция" ще се запази, защото н...

thumb 09.05.2012

НС отхвърли предложение на ...

Народните представители отхвърлиха предложението на заместник-предс...

thumb 04.05.2012

Депутатът от СДС д-р Ваньо ...

Да се криминализира нападението над медицински лица, такава промяна...

thumb 17.04.2012

Д-р Ваньо Шарков: Дълговете...

В голяма степен увеличаването на задълженията на болниците в послед...

thumb 02.04.2012 - Велико Търново

От СДС ще настояват да не б...

Помощните училища и учебните заведения за деца със специални нужди ...

thumb 02.04.2012 - Велико Търново

Ваньо Шарков: Прокуратурата...

За изминалите десет години българската държава е похарчила за проек...

thumb 30.03.2012

Ваньо Шарков: Искаме Сметна...

В България трябва да има нова лекарствена политика, която да бъде...

thumb 27.03.2012

Д-р Ваньо Шарков: Буди недо...

Фирма на Моника Янова е спечелила обществена поръчка за информацио...

thumb 21.03.2012

Ваньо Шарков: Липсва кадро...

Интервю на депутата от СДС за сутрешния блок на Радио Пловдив