В медиите
Мартин Димитров: Бъдещето е или да няма акциз на горивата, или той да зависи от нивото на средната работна заплата
23.03.2011
Съпредседателят на Синята коалиция и председател на икономическата комисия в парламента Мартин Димитров коментира в ефира на радио „Фокус" пазара на горива у нас и какви са възможностите на държавата да повлияе на намаляването на ценитеВодещ: Kого ще изслушате в четвъртък в парламента, г-н Димитров и какви ще бъдат реакциите и последствията след това?
Мартин Димитров: Поканили сме производителите, включително „Лукойл", търговците, основни бензиностанции, асоциация на транспортни фирми, които протестират. Тоест, искаме да чуем всички страни. Като слушам, обаче, това, което става в последните дни, да ви кажа честно, ми прави много лошо впечатление, че се влиза в някакви лични спорове, вместо да се търси решение на проблема. Тъй като решение на проблема има и е абсолютно ненужно да има някакъв личен дебат, примерно, между министър Трайков и дадена фирма, между колегата Костов и същата фирма. Това не помага и такива неща не трябва да се случват.
Водещ: Какво ще помогне?
Мартин Димитров: Веднага ще ви кажа за мен кои са конкретните идеи, които до момента могат да бъдат сложени на масата за спад на цените на горивата. Най-сериозната идея, според мен, е от тази ситуация на глобални проблеми, включително с петрола, Европейският съюз има една идеална възможност да си даде сметка какво става и да промени своята активна политика. За съжаление, ЕС е възприел до момента една политика на много високи минимални акцизи, която за мен е тотално сбъркана и грешна. Ще ви дам един пример, за да ме разберете. Много ясен пример. В Съединените щати бензинът е около два пъти по-евтин, отколкото в ЕС, защото няма акцизи. Какво може да се направи? Аз предлагам и СДС, и Синята коалиция предлага, всяка страна в ЕС сама да си определя акцизното облагане. Което означава потенциално да може да се намали акциза много или въобще да няма акциз. Това за нас е бъдещето. И ако от тази ситуация на криза европейските страни не разберат, че такава промяна трябва да бъде направена, толкова по-зле за всички нас в ЕС. Но аз съм убеден, че ако тази тема бъде поставена по разумен начин, има достатъчно умни хора да разберат, че ако искаме европейската икономика да става по-конкурентна, това трябва да бъде направено. Това е най-важният за мен въпрос, по който малко се говори, а за съжаление не се разбира толкова добре. Следващият въпрос, който може да доведе до реален спад на цените на горивата, защото това е нашата цел...Следващият въпрос е биокомпонента да не се облага с акциз. Да не се облага с акциз. А това би било интелигентно, от гледна точка на обстоятелството, че ще се насърчи все по-широкото използване на био-горивата. И заедно с това горивата ще стават все по-евтини. Самата биокомпонента се надявам да бъде произвеждана в България и от български суровини, това също е важно и след това върху нея да няма акциз. Това ще намали цената на горивата и ще направи България, не много, но все пак ще намали зависимостта на вноса от Русия. Това е другото нещо, което е конкретно и което е разумно. Сега, третият въпрос е малко по-сложен. Третият въпрос е големият бял слон, който много хора в България се правят, че не забелязват. Но ние не можем да се държим по този начин и трябва да го забележим. А именно - има ли картелно споразумение, казано простичко, за да ме разберат хората, има ли наговаряне между важни субекти в България, които преработват и купуват петролни продукти, така че цени да стоят високи. Ще ви кажа честно, че аз имам едно много сериозно съмнение, че такова наговаряне има. За това, обаче, има специална комисия, която е Комисията за защита на конкуренцията, която комисия до момента, като гледам нейната работа се опитват да хванат някой дребен нещастник, нещо да е подвел обществото с реклама или нещо друго, да го глобят. Но не съм видял тази комисия да вземе мерки за големите играчи на пазара, било то петрол или нещо друго.
Водещ: На изслушването е поканена и Комисията за защита на конкуренцията. Имате ли информация за проведеното от тях разследване дали има картелно споразумение?
Мартин Димитров: Аз съм много внимателен и не съм им задавал такива въпроси, защото формално тази комисия е независима и ако им задам въпроса по някакъв неофициален начин веднага ще реакция, че аз им се бъркам в работа. Но, когато дойдат на комисия в четвъртък, този въпрос ще им бъде зададен пред всички. Според отговорът, който ще дойде, че нямат достатъчно време да имат резултати по този въпрос. Но в духа на тази откровеност, ще ви кажа това следното нещо, за мен част от проблема е, че в България монополистите нямат респект от държавата. Те свикнаха доста години, последните доста години, свикнаха да правят каквото си искат. И никой да не прави забележки, да взима мерки, аха моли да ги глоби за някакви техни неправилни решения, които противоречат на логиката на пазара. Вина за това, основната вина, е на Комисията за защита на конкуренцията, която трябва да създаде респект към държавата. Трябва да направи така, че всеки монополист като ще прави нещо извън логиката на честните правила и на пазара да се замисли, че има някой, който да наложи санкции и да го глоби. Трябва да създадем респект от държавата.
Водещ: Говорейки за монополисти, в пленарна зала в петък вие казахте, че държавата трябва да накара монополистите да си намалят разходите и че няма друг начин. Защо казвате, че тогава цените могат да паднат. Тогава по-скоро има много голяма печалба. Вие сам казахте, че няма монопол, който да свали цена.
Мартин Димитров: Не, казах, че няма монопол, който сам да си свали цена. Вие виждали ли сте някой монопол, било то Топлофикация или някое от ЕРП-тата , или НЕК да кажат, че вече искат по-ниски цена на парното, на тока или на водата. Такова нещо не сте виждали и никой не е виждал. Но ще ви дам много ясен пример, за да разберете нашата теза, на СДС и на Синята коалиция. Аз съм сигурен, че и вашето радио си е намалило разходите. Целият частен сектор орязаха всички излишни разходи, даже махнаха и разумни разходи, защото трябваше да се опазят от фалит. Монополистите обаче почти нищо не са направили в тая насока. Защото те знаят само да вдигат цените, от тая гледна точка не са и притиснати да намаляват цените. Тук идва ролята на държавата. Министърът на икономиката, който между другото има доста мъжко поведение, в последно време, което на мен ми допада и си го признавам. Министърът на икономиката трябва да притисне държавните и общински монополи да намалят разходите, по същия начин, по както това направи целият частен сектор, включително медиите, както ви дадох пример, за да бъда напълно ясен. И трябва да има план във всеки отделен монопол, какви разходи и как да бъдат намалени. Защото монополите правят следното нещо, което е абсолютно безобразие и ще ви го обясня по следния начин. Повече от половината инфлация, която се генерира в България е в следствие цените на монополите, а те след това искат увеличаване на техните цени с процента на инфлацията. Тоест те създават инфлацията и след това си увеличават цените с процента на инфлацията. Бих казал, че по тази причина се мислят за най-големите тарикати. Казвам ви го така, за да ме разберат и вашите слушатели. Но, когато една държава си е на мястото, това не се допуска да се случва по този начин. Колкото до тези монополи, които са частни, за които министър Трайков няма вече възможността да ги накара да си намаляват разходите и да им представи конкретен план, тук трябва регулаторите, различните регулатори като държавната комисия за енергийно и водно регулиране и други регулатори те да им направят план за намаляване на разходите. И тогава, ако това се случи и за държавните, и общинските, и частните монополи, някои цени може наистина да паднат, а други цени може да не се повишат, което би било ценно.
Водещ: Да се върнем към първата мярка за разрешение на проблема, която споменахте. Всяка държава в ЕС сама да си определя акцизите като дадохте пример за Щатите, че няма такъв. За България какъв трябва да бъде акцизът, според вас?
Мартин Димитров: Ако в момента бензина струва 2.50, половината от 2.50, демек 1.25 са ДДС и акцизи. Тоест половината от цената на бензина, на дизела, на горивата са ДДС и акцизи. Толкова много. Така си го представете. И това е същото в целия ЕС. Тоест представете си сега без акциза или без този акциз колко много може да падне цената на горивата. И сега ще ви дам един пример, за да разберете защо това е неправилна европейска политика. Минималният акциз е един и същ в целия Европейски съюз. Само че разликата в заплащането е в пъти. Примерно разликата между България и Германия в средната заплата е примерно пет-шест пъти. А въпреки това, минималният акциз е един и същ. Тоест, не може да имаш пет-шест пъти по-ниска заплата и да плащаш същия бензин и същия акциз. За това тази глобална криза трябва да бъде, защото такава криза с горивата има, няма причина да не го признаваме, трябва да бъде сигналната червена лампичка, която да светне в целия Европейски съюз, че ние имаме проблем и че този проблем трябва да бъде решен. И между другото, имам идея или имаме ние, от СДС, идея, която е много справедлива.
Водещ: Каква е тя?
Мартин Димитров: Тъй като има страни в ЕС, които няма да се съгласят всяка страна съвсем самостоятелно да определя акцизите, затова именно за тези хора имаме следното решение. А именно, акцизът да зависи от нивото на средната работна заплата според статистиката. Много е справедливо и това е решение, което и десните политици и левите политици нямат причина да не подкрепят. Тоест, веднага го отнасям към цените на горивата, след като заплатата в България е пет пъти по-ниска от тази в Германия, логично е и акцизът върху горивата да бъде пет пъти по-нисък.
Водещ: Едно предложение от Българския съюз на товарните превозвачи на днешната среща в Министерски съвет. Ще предложат цените на горивата да се променят веднъж месечно. Според Валентин Бянов това ще даде възможност на бранша да променя цените за превоз, в зависимост от промяната в цените на горивото. Как гледате на това предложение?
Мартин Димитров: Аз разбирам желанието на превозвачите, но ще бъдат обвинени в липса на пазарно поведение, но съм готов и тази идея да я чуя и да бъде обсъдена. Но всички други участници, които се занимават с производство и търговия на петролни продукти ще кажат, че по този начин се нарушават основни правила на пазарната икономика и дори е възможно някой да се оплаче пред европейските институции, което няма да бъде приятно. Тоест от възможните решения, които изброявах до сега, това не ми се струва сериозно. Но според мен тази идея идва не за друго, а защото самият български премиер каза нещо много странно, че е разговарял с „Лукойл" да не увеличава цените поне един месец.
Водещ:А струва ли ви се сериозно цените да бъдат замразени за един месец?Което, между другото, се очаква да стане факт днес, след като Валентин Златев се върне от Москва.
Мартин Димитров: Сега, по принцип, ако гледаме правата на един български политик, никой няма такива права към дадена фирма. Обаче, обаче! Въпреки, че никой не може да го наложи това нещо на „Лукойл" или на която и да било друга фирма, ако тази фирма сама реши да не увеличава цените или да ги задържи за определен период, особено сега в тази трудна за българите ситуация. Това би било един положителен жест на добра воля от страна на тази компания. Така че такава се случи би било добър знак, но трябва да сте на ясно, че нито правителството, нито парламентът има воля, има начина, по-скоро, има процедурата това да бъде наложено по някакъв силов метод. Няма такава процедура, няма такъв начин. Но ако тази фирма реши да покаже социална ангажираност към българското общество с едно такова решение, ще бъде хубав сигнал.
Христина ТИШЕВА
Още по темата
28.11.2019
Генади Велков: Успешно упра...
Трябва тези, които са напуснали Видин, за да търсят препитание, да ...
28.11.2019
Румен Христов: СДС е парти...
Христов изрази убедеността си, че за една партия най-важни са парла...
28.11.2019
Илия Лазаров: С класическит...
В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...
28.11.2019
Илия Лазаров: С класическит...
В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...
14.11.2019
Д-р Антон Койчев: Деструкти...
Някои от кризисните ситуации можеха да се предотвратят просто с по-...