Валентин Стоянов: Аз съм по-скоро оптимист за развитието вдясно

05.12.2010

 Интервю на секретаря по икономическа политика на СДС Валентин Стоянов, за предаването на БНР "Неделя 150".

Водеща Лили Маринкова:    Сега продължаваме с Валентин Стоянов. Но малко по-късно, драги слушатели, искам да ви цитирам казаното от българския министър-председател вчера пред Радио К-2, радиото е имало рожден ден и там Борисов като че ли дава да се разбере, че не споделя докрай изобличаването, което беше извършено публично в петък от вътрешния министър Цветанов, вицепремиера Цветанов, с изговарянето на записите от тези специални разузнавателни средства в този ужасяващ случай в Горна Оряховица. Сега, г-н Стоянов, нека да обясня, той написа една статия във вестник "Седем", в която настояваше настоящото правителство да обяви публично кои са съветниците на министър-председателя, които му дават една или друга идея за неговото публично изявяване. Слушаме ви, г-н Стоянов.

Валентинн Стоянов:    Всъщност, ако трябва да започнем от по-далеч, знаете, че преди няколко месеца Народното събрание предприе, така, една добра акция смятам, обявявайки в интернет всички нещатни сътрудници към парламентарните комисии, парламентарните групи и отделните народни представители. Става дума за няколкостотин души.

Водеща:    Нека да кажем, че това беше под влияние на ареста на Петър Сумиста, Петър Стоянов-Сумиста.

В. Стоянов:    Така или иначе, това беше един добър почин, смятам. Знаете, това означава повече прозрачност в законодателната власт. Преди това пък по медиите излязоха и имената на голяма част от щатни служители в администрацията на Народното събрание. Пак го отчитам като нещо позитивно. И от тази идея всъщност произлезе и идеята за, така, по аналогия оповестяване на съветниците и сътрудниците и към изпълнителната власт. Тук не говорим само за хората, съветващи министър-председателя, става дума въобще за съветниците към отделните администрации в изпълнителната власт. Смятам, че това е наистина, така, една разумна и добра мярка, която ще внесе действително допълнителна прозрачност в държавното управление. Подчертавам, както вие цитирахте и в статията, че тук не става дума толкова за щатните служители в съответните администрации, тук става дума по-скоро за хора, които се смятат, така, за съветници в сянка, които не излизат по медиите, защото като цяло официалните сътрудници, ако щете, и в Министерски съвет, те са познати на българското общество. Проблемите не произтичат оттам. Проблемите произтичат от хора, които, така, афишират близостта си с изпълнителната власт, но в същото време не застават пред медиите, те съветват в сянка и се смята, че от техни съвети е, така, твърде възможно да произтекат сериозни проблеми в държавното управление.

Водеща:    Техните имена не са изписани никъде?

В. Стоянов:    Разбира се, и точно това е идеята по аналогия с това, което стана в Народното събрание, да бъдат публикувани в специални регистри техните имена. Между другото, тук отварям една скоба, преди няколко седмици народни представители от СДС внесоха предложение за поправка, по-скоро за допълнение в правилника на Народното събрание, според която в сайта на парламента трябва да бъдат публикувани всички предложения за второ четене по законопроектите. Знаете, че от години самите законопроекти се публикуват в сайта на парламента, но като че ли има един, аз бих го нарекъл, така, порочен консенсус от началото на прехода да не се публикуват официално предложенията за второ четене по законопроектите. В повечето законопроекти се внасят такива предложения за второ четене и липсата на прозрачност създава една доста добра, така, хранителна среда за лобизъм.

    Изключително важно е хората да знаят и какви предложения за второ четене се внасят по всеки един законопроект...

Водеща:    И кой... и кой ги е направил.

В. Стоянов:    ...включително кой ги внася, тъй като, така, през последната година се появиха и в медиите доста скандални разкрития за предложения за второ четене, които се внасят от отделни народни представители. Смятам, че ако бъде прието, а според мен има логика това предложение да бъде прието, предложенията за второ четене по законопроектите драстично ще спаднат, защото до момента вносителите знаят, че като цяло, така, тази информация може и да не стигне до обществото, включително до медиите. Така че смятам това за една добра идея на СДС и, пак казвам, надявам се тя да бъде приета.

    Между другото все пак трябва да се отбележи, че през последната година - година и половина има положително развитие в тази посока. Още, ако не се лъжа, август миналата година Министерският съвет започна да публикува всичките си стенограми и всички решения, които са били приемани. Това е една много положителна практика, нещо, което го нямаше в предходните години.

Водеща:    Но аз се обръщам към написаното от вас. Вие имахте такъв риторичен въпрос - кой посъветва министър-председателя да създаде тези митологеми, които създаде? Какво имате предвид?

В. Стоянов:    Не, не става дума за миталогеми. Но например знаете, че, така, около дебата за национализацията на професионалните пенсионни фондове се появи отнякъде твърдението, че разходите на професионалните пенсионни фондове били 20  процента, а те всъщност след това се оказаха под 2 процента. Аз, честно казано, не знам от кого е дошло това внушение, че разходите им са толкова високи и съответно от кого е дошло внушението за национализацията им, но смятам, от друга страна, че публикуването в едни регистри на съветниците, така, тайните съветници около властта, би дало отговор на този въпрос.    Друг подобен случай може би, така, е налице при една тема, която беше повдигната преди няколко седмици, тази за цената на природния газ. Излезе тезата, че откакто това правителство е на власт, цената на природния газ непрекъснато се повишава. Напротив, истината е, че от 374 лева цена към октомври месец миналата година цената в момента е около 537 лева, т.е. не знам от кого е дошло внушението, че цената на природния газ, знаете, че имаше такова изявление по медиите, е намаляла, като тя беше повишавана всъщност 4 пъти, четирикратно, на 4 пъти от Държавната комисия по енергийно и водно регулиране само в рамките на година. Така че е много важно да се знае от кого идват тези изявления, кой прави подобни внушения. Защото, вижте, един човек не може да знае всичко. Това важи за всеки един министър, важи за министър-председателя, важи за народните представители. Всеки един от хората в управлението разчита на един голям кръг съветници. И когато от тези съветници произтичат неверни внушения и твърдения, е важно обществото да знае кой съветва и защо го прави и дали няма някакви скрити подбуди за това.

Водеща:    Има ли някакви кадрови промени около министър-председателя, за които вие сте осведомен?

В. Стоянов: На мен не ми е известно, нямам представа.

Водеща:    Като говорим за тайни съветници, става дума за съветници, които са на граждански договор или пък са щатни в Министерския съвет?

В. Стоянов:    По-скоро става дума за хора, които дори не са и на граждански договор, защото...

Водеща:    А, те блуждаят.

В. Стоянов:    ...имат по-скоро интерес. Някои от тях, предполагам, че са хора от бизнес средите, които имат интерес тяхното мнение да се чува, но да стоят в сянка.

Водеща:    Изглежда, знаете повече, отколкото казвате.   

В. Стоянов:    Това го твърдите вие.

Водеща:    Е, кои са тези хора в бизнес средите?

В. Стоянов:    Не бих спекулирал по темата и всъщност оттам идва и статията, която вие цитирахте във вестник "Седем". Тя е въпросителна в крайна сметка и е с...

Водеща:    Затова...

В. Стоянов:    ...и е с отворен завършек.

Водеща:    Затова я поставяме на централно внимание.

В. Стоянов:    Да.

Водеща:    А иначе може ли да обобщим към края, че официално "Синята коалиция" излезе в опозиция, тъй като не подкрепи бюджет 2011?

В. Стоянов: Да, аз бих избегнал политическите клишета на г-н Миков и на левицата. Не мисля, че след три провалени правителства, доминирани от БСП, това на Луканов, на Виденов и на Станишев, социалистите имат право на реабилитация. И не мисля, че биха могли да оглавят каквито и да е народни протести и недоволства, особено към този момент. Не съм убеден, че хората биха им повярвали отново. Аз по-скоро бих искал да кажа, че фундаменталният проблем с проектобюджета идва вече с  всъщност приетия бюджет 2011 идва от три мита, които някак си доста успешно бяха наложени през последната половин - една година, основно от министър Дянков. Първият мит е, че не се пипат данъци. Истината е, че през 2011 година данъчно-осигурителната тежест расте, и то значително. Само от осигуровки ще бъдат събрани с половин милиард лева повече от гражданите и бизнеса. В това число, първо, от увеличаването на осигурителната тежест с 1,8-процентни пункта е записано и в мотивте към Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване, че ще бъдат събрани допълнително 373 милиона. Вдигането на минималните осигурителни прагове средно с 5,6 на сто ще изземе допълнително около 110 милиона от граждани и бизнес и за някои групи самоосигуряващи се лица се вдига минималният осигурителен доход до 550 лева в определени хипотези. Други примери за увеличаващи се... за увеличаваща се данъчно-осигурителна тежест е този безсмислен наистина данък колиба за имоти с данъчна оценка под 1680 лева. Между другото най-високата сума, която ще бъде събрана от този данък, е 7 лева и 56 стотинки, което, представете си, ако трябва да бъде платено от, да речем, някой възрастен човек, идващ от смолянско село, да речем, в съответната община, разбирате, че само транспортните му разходи ще излязат повече от въпросния данък, а и съответното администриране на данъка е абсурдно. Въвежда се нов данък, изцяло нов, върху застрахователните полици, което е изцяло почин на финансовото министерство. Няма подобни изисквания на Европейския съюз. Разбира се, вдигат се акцизните ставки, но тук трябва да сме откровени, че все пак политиката е съобразена с правилата на Европейския съюз. Така че данъчно-осигурителната тежест расте и това е един от първия... първият мит, който за съжаление като че ли беше наложен през последната половин година. А вторият мит е този за малката пица, който вече някак си се утвърди през последната година. Истината е, че в бюджет 2011 има над 5 милиарда лева повече, отколкото в бюджет 2007, който беше последният бюджет, преди да ни удари сегашната икономическа криза, която засегна България особено силно от второто полугодие на 2008 година. На практика само за целия 20-годишен период на прехода само бюджет 2009 е бил по-голям, само тогава пицата е била по-голяма. Така че това, че нямало пари, че пицата е малка, просто не е вярно, ако гледаме числата.И третият мит е, че реформи се правели само с пари, ако не с пари, с много пари. Истината е, че голяма част от реформите директно биха спестили пари на бюджета. А има реформи, които пък биха донесли допълнително средства на държавата. Административната реформа е класически пример за възможност за спестяване на средства за държавния бюджет. А да речем...

 Водеща: Г-н Стоянов, какво очаквате от заседанието в Стара Загора? Националният ви съвет се събира там.

В. Стоянов:Аз, в интерес на истината, се наложи да пропусна това събрание, бях поканен. Очаквам едно консолидиране в средите на СДС и една активна подготовка за следващата година, тъй като тя ще е много важна за България. Визирам тук и местните, и президентските избори. Лично аз съм по-скоро оптимист за развитието вдясно, в СДС и в "Синята коалиция". Броят на членовете ни се увеличава, успяваме да възстановим част от структурите по страната. Така че лично аз съм по-скоро оптимист за СДС, за "Синята коалиция" и за дясното политическо пространство.

Водеща:Валентин Стоянов е секретар на СДС по икономическитевъпроси.

 

 

 

 

 


Още по темата

thumb 07.12.2019

Участие на Илия Лазаров в К...

7 декември, 20 часа

thumb 06.12.2019

Участие на Емил Кабаиванов ...

6-ти декември, 18 часа

thumb 06.12.2019

Участие на Румен Христов в ...

Петък, 6-ти декември

thumb 28.11.2019

Генади Велков: Успешно упра...

Трябва тези, които са напуснали Видин, за да търсят препитание, да ...

thumb 28.11.2019

Румен Христов: СДС е парти...

Христов изрази убедеността си, че за една партия най-важни са парла...

thumb 28.11.2019

Илия Лазаров: С класическит...

В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...

thumb 28.11.2019

Илия Лазаров: С класическит...

В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...

thumb 24.11.2019

Участие на Румен Христов в БНТ

Понеделник, 25 ноември

thumb 17.11.2019

Участие на Румен Христов в БНР

18 ноември, 12.30 часа

thumb 14.11.2019

Д-р Антон Койчев: Деструкти...

Някои от кризисните ситуации можеха да се предотвратят просто с по-...