Мартин Димитров: Искаме да бъде направен един независим преглед на цялата администрация

28.06.2010

Водещ: Лидерът на СДС за актуализацията на бюджета и условията, които тази партия поставя. Би трябвало да кажем, че това изглежда важно да се види какви условия вие възприемате към правителството, за да подкрепите на практика бюджета. Това беше обяснявано през седмицата, но има ли развитие. Здравейте.
Мартин Димитров: Нашите условия или по-скоро нашите аргументи бяха представени като част от промените между първо и второ четене на бюджета. Най-важното условие, което е изключително принципно, е дефицитът по европейската методология, която спазва целият ЕС, тази година да бъде под 3 % от БВП, а догодина да отиваме към широко балансиран бюджет. Защото иначе нека да се огледаме, нека да видим в Румъния какво става. Там вчера, буквално вчера ставката по ДДС беше увеличена от 19 до 24 %. Нещата не вървят на добре и в България и ако продължава това харчене на високо ниво, защото за съжаление сегашното правителство няма бих казал смелостта да върне разходите на предишните нива. 2007 г. се харчеха 22 млрд. за всички разходи в бюджета, сега са над 27 млрд. лева. 5 млрд. повече. Това е целият проблем. Ако там не бъдат взети мерки, цената ще бъде много висока.
Водещ: Друго по отношение на министерствата и техните разходи.
Мартин Димитров: Искаме да бъде направен един независим преглед на цялата администрация и да се оцени ефективността на разходите. Нещо, което направиха страни като Великобритания, Германия, а след кризата ги направиха Гърция и Румъния. След като кризата тежко ги засегна. Един такъв преглед ще покаже, че има агенции и служби с дублиращи се функции, че има регионални звена на министерства, които не са ефективни. Въобще може да се направи много сериозно окрупняване вътре в самата администрация. Много звена на отделните министерства могат да бъдат заедно. Даже аз ще ви кажа следния въпрос. Трябва да се помисли дори и за окрупняване на министерства.
Водещ: Кои например?
Мартин Димитров: Т.е. броят на министерствата, давам ви пример. Но всичко това трябва да бъде решено и направено след един наистина независим анализ на ефективността на разходите, защото иначе звучи вина пристрастно. Ние предлагаме всички министерства да си намалят разходите и ето Цветан Цветанов казва за неговото, да, де, ама при нас не може да има намаление, защото ние сме най-важни. Да, много е важно МВР, но дори и там има място за спестяване. И този разговор, ако не го проведем сега, утре влизаме в хронични дефицити. Т.е. българската икономика в момента е болна и може с витамини, с лечение да излезе от тази ситуация.
Водещ: А вие бяхте определили конкретна цифра, конкретно число за съкращенията, които искате от МВР. Все още ли държите на тях?
Мартин Димитров: Това, което сме предложили там, е намаление на разходите с 25 милиона най-малкото намаление, защото ние отчитаме, че в криза расте конвенцианалната престъпност. Но това трябва да бъде сигнал за самото министерство, за самия министър, че трябва да започне той сам реформите и да подобри работата на администрацията с това неефективните структури, които могат наистина да, там могат да се спестят много сериозни разходи. (...) този сигнал да бъде чут много добре.
Водещ: Какво разбирате под независим преглед, анализ?
Мартин Димитров: Веднага ще ви кажа. Разбирам точно това, което направиха поне десет европейски страни, като Холандия, Германия, Великобритания. Група икономисти, които могат да бъдат, аз смятам, че не трябва да са от България, защото ще бъдат обвинявани в пристрастие, могат да бъдат, да речем, същия екип, който направи този преглед в Холандия. И разходите могат да бъдат поети или от ОПАК, т.е. оперативна програма Административен капацитет, или от някоя друга международно организация, за да не ми кажете колко ще струва това нещо, може да има международно финансиране. Та група икономисти, които е по-добре да бъдат извън България, за да не ги обвинява никой в някакви пристрастия, почват да правят следния анализ. Примерно хайде да видим сега кой отговоря за храните в България. И се вижда, че има седем институции, които се занимават с това нещо. Със седем отделни бюджета, със седем главни счетоводители. И пишат очевидния извод, че трябва да има една институция, която се занимава с храните в България. После лекарствата. Има пет институции, които се занимават с това, с пет отделни бюджета. И хем има много изхарчени пари, хем няма контрол върху лекарствата. Изводът тогава на една такава независима институция ще бъде, че трябва да има един отговорник с ясен бюджет и много по-малки разходи. След това, което може да направи: броят на различните административни служители. Да се види има ли цели дирекции в министерството, които нямат ясни правомощия, казано най-просто, не знаят и те какво правят. Има такива със сигурност, тогава те се сливат с други дирекции, окрупняват се. След това отива се и се вижда в цялата страна регионалните служби на министерствата какво правят, могат ли да бъдат окрупнени. Има между другото агенции с толкова странни функции, за които никой не знае, не може и да предположи какво правят. И там наистина спестяването, което може да се реализира, е много голямо. И след като бъде направено това, то не е достатъчно. Другото, което трябва да се направи и това е и съвет към премиера и правителството. Трябва да се спрат да се дават пари както на тютюнопроизводителите 116 милиона лева, трябва да се спрат разходи като тези за хеликоптери за 300 милиона лева или поне да се отложат. Защото, когато дадеш на едни, всички останали почват да искат. И даже не е честно това, което се прави. Не е честно, защото всички зърнопроизводители са в много тежка ситуация и изведнъж решава ще даде само на едни, т.е. тези, които гледат тютюн. Ами тези, които гледат други зърнени култури, тези, които гледат някакви култури и други земеделия, те защо не получават нищо? И за да няма тази несправедливост, не трябва така избирателно да се хвърлят пари, особено в криза.

Водещ: Г-н Димитров, говорите, защото ви е широко и високо около врата, ако вие непосредствено. Ако вие непосредствено трябва да управлявате, ще трябва да проведете тези непопулярни мерки. И тогава, разбира се, не всичко ще изглежда справедливо, но вие казвате така, като че ли има възможност много-много да се умува и бави тази промяна. Очевидно не, има дефицит на време.

Мартин Димитров: Първо искам да ви кажа, защото говорите „широко около врата", СДС направи много по-тежки реформи между 1997 и 2001 и ако не ги беше направило, сега нямаше да има нито членство в ЕС, нито в НАТО. Така че ние за реформи спокойно можем да говорим, тъй като като си ги направил веднъж, можеш след това спокойно да говориш по тази тема, а хора, които не са правили реформи, съм съгласен с вас, не трябва много да говорят по тези въпроси. След това. Да, времето е малко и ако сега започне да се работи по всички тези мерки, могат да намерят отражение в бюджет 2011, което е основната ни цел. Основният въпрос е какво става през 2011 г. Какво тогава ще се случи на България? Това е най-тежкият и най-основен въпрос. И ако сега се направи примерно този преглед, който ви казаха за администрацията, той ще бъде готов в края на септември и когато ноември и декември приемаме бюджета за 2011, всички тези мерки и реформи могат да влязат в него. Но ако сега не направим тези подготвителни работи и направо отиваме със същата тенденция към бюджет 2011, отиваме към хроничен дефицит. Ще ни глобява ЕК вероятно, ще идва Международният валутен фонд вероятно все лоши неща.

Водещ: Възприемам вашето изказване като косвена критика срещу действията на финансовия министър. Тъй като вие говорите за отсъствието на справедливост, непоследователност, неща, които би трябвало да има предвид бюджетът и неговата актуализация. Г-н Дянков също беше внесен от чужбина.

Мартин Димитров: Аз разговарях с Дянков много пъти. Той споделя тези идеи за намаляване на разходите, но имам чувството, че той и друга група министри са малцинство в правителството. А по-голямата част от правителството по неясни за мене причини, подценявайки кризата, ще го кажа директно, за да няма спекулация, по-голямата част от правителството смятат, че така играят ролята на добрите самаряни, които раздават пари на всички, които са решили нещо да стачкуват или нещо да правят. Ето, казах ви го по най-директния начин. Това е проблемът.

Водещ: Кои са добрите?

Мартин Димитров: Те всички не правят, защото вижте всяко решение се гласува на Министерски съвет, има гласуване. И всеки един министър има само един глас. И това, което на мен ми прави впечатление, е, че ето организирана група като тютюнопроизводителите казват ние ще стачкуваме, ако не ни дадете 116 милиона. И правителството решава, вместо да има стачка, да им ги даде. Обаче не разбира, че ако разходите нарастват по този начин, догодина ще има голям дефицит и накрая няма да могат да платят пенсиите, ще трябва да ги намаляват. Което ще бъде ужасно. Тогава този вид стачки и този вид протести трябва да ги притеснява. А не малка група, която иска да има привилегии на гърба на всички останали.

Водещ: Какви привилегии? Вижда ли ли сте тези хора, ходите, нали пътувате в командировка, какви привилегии?

Мартин Димитров: Аз съм обикалял страната много пъти. Искам да ви кажа следното нещо, като ми каже някой, че това са най-бедните хора в България, искам да ви кажа, че не е вярно, защото много други земеделски производители са също в тежко, тежко, ужасно положение. А някой ходил ли е да види Разградско, Първомайско как живеят хората, ходил ли е някой да ги види? Защото когато някой настоява само за привилегии за тютюнопроизводителите, много се дразня, да ви кажа честно. Този сектор първо трябваше да бъде реформиран. Той не е реформиран, за да може една партия като ДПС да ги държи тези хора под контрол с години. Това е първият много важен въпрос. Вторият, измамно е впечатлението, че на други земеделски производители им е много леко около врата и живеят добре. Напротив, те са в същото тежко положение. И какво казва сега кабинетът, както направиха много предишни кабинети. Ще дадем на тютюнопроизводителите, а на всички останали няма да дадем. Защото тези са в най-тежко положение, което просто не е вярно. Това не е вярно.

Водещ: Искам да се върнем на това ваше твърдение, докато още не сме го забравили, че финансовият министър е в изолация и е подкрепен само от няколко други министри. От кои министри е подкрепен?

Мартин Димитров: Аз казах нещо друго. Че финансовият министър е човек, който разбира поради качеството си на икономист и че е работил в международни институции какво става при такова раздуване на разходите. Но се опасявам, че по-голямата част от Министерски съвет все още смята, че ще премине през кризата, като увеличава разходите. Това е основният проблем.

Водещ: Искам да разбера кой го подкрепя.

Мартин Димитров: Те смятат, че като харчат повече пари, ще преминат по-лесно през кризата. Което е абсурдно. Харченето задълбочава кризата и се влиза във все повече проблеми.

Водещ: Каква е разликата на вашето поведение с това, което правеше Движението за права и свободи? Искате ли да припомня какво правеше ДПС? Осребряваше непрестанно с партокрацията, която има, положението си да бъде на кантара. Така и вашите гласове сега са важни за подкрепата на бюджета и вие виждам си придавате една доста голяма тежест.

Мартин Димитров: Разликата е огромна, защото ДПС първо участваше в последните две правителства с министри, със зам.-министри, докато ние имаме по-скоро експертно участие там, където участваме. И на следващо място, забележете, всяко наше искане е за поддържане на стабилността в България. Това е и основната ни цел. Няма по-честна и по-почтена позиция от тази. Да опази валутния борд, да направим реформите така, че догодина да излезем от кризата. Между другото, ако някой е в тежка ситуация, му помагат тези, които му дават съвети как да се справи. А тези, които му казват, не, не, не си в тежка ситуация, спокойно, стой си така, нямаш никакви проблеми, каквито има в България, примерно това е отношението на "Атака" към правителството. Те казват всичко ви е наред, всичко е прекрасно и животът е идеален, за нищо няма какво да се притеснявате. Може да ходите на плаж. Докато ние казваме друго, не, не, не, вижте икономическата картина, тя е много сериозна. И ако сега не направим реформите, ние сме готови да застанем зад тежките реформи, догодина влизаме в една много сложна ситуация с участието на МВФ. Затова сега трябва да се вземат мерки.

Водещ: Не че взимам страна, но "Атака" например подкрепя реформата в дипломатическите представителства, нещо, за което ще говорим след това, а сега, г-н Димитров, е моментът, в който ще се разбере дали взимате страната на бедните и гладните или на финансовия елит. Така както върви едно обявление, че идва конкурсът за банка на годината, а вие заедно с г-н Мавродиев дадохте право банките едностранно да определят лихвите по кредитите. И по този начин се появи нещо, от което пряко пострада българският данъкоплатец. Не се ли чувствате виновен? Цитирам го, това беше цитат.

Мартин Димитров: Искам веднага да възразя. Госпожо Маринкова, вижте сега, правя ви много сериозна забележка. Има цитат от един човек, който не разбира нищо, ама нищо. Това, което казвате, не е правилно, такова предложение няма. Сега, като ви казах тези факти, готова ли сте да кажете публично, че няма такова нещо, защото много ....

Водещ: Искате ли, направо ви каня на дуел. Кой е този човек, когато имате предвид?

Мартин Димитров: Има един човек, Любомир Христов, с когато аз нямам намерение да се дуелирам.

Водещ: Ето го, сега влиза, ето го на вратата е.

Мартин Димитров: Госпожо Маринкова, един сериозен журналист никога не трябва да говори факти, които не са верни. Единственото предложение, което сме направили с г-н Мавродиев, са изисквания за повече публичност в полза на българските граждани. Никакви други предложения не сме правили. Т.е. нашите предложения, ако ги прочетете, са две. Едното е самите референтни лихвени проценти да са и в интернет, второто е самата метология, по която работят банките, също да е достъпна в интернет, за да не може никой да я крие от хората. Това са двете предложения. Кажете ми сега едностранно в кои от двете предложения видяхте. Защото е много важно сериозните български журналисти да не заблуждават хората. Иначе всичко се изопачава.
Това, че един човек е казал, и забележете, това, че един човек е наговорил куп лъжи и глупости, не означава, че сериозен български журналист трябва да ги повтаря пред медиите. Това е много важно.
Водещ: Може ли да повторите тази ваша мисъл сега в очите на г-н Любомир Христов, който е тук в студиото, че той нищо не разбира.
Мартин Димитров: О, ама, разбира се, но нямам намерения да споря с този човек, защото ртин Димитров: Заото това, което, госпожо Маринкова, говори той, просто не е вярно. Може ли да спориш с един човек, който казва в момента е нощ, ами не е нощ, ето поглежда слънцето и е светло, няма какво да говоря.
Водещ: Нека да го чуем все пак.
Мартин Димитров: И аз ви казвам нека той или който друг говори такива неща, да предостави този документ и докато не го предостави да го види, защото за едностранната промяна, че ние сме я внесли с г-н Мавродиев. Напротив, ние браним потребителите с публичност и конкуренция. И когато има хора, които говорят такива небивалици, това само вреди на българските граждани, нищо друго.
Водещ: Сега, тъй като вие сте безкрайно диалогичен човек като демократ, можете да стоите за малко и да слушате г-н Христов, заповядайте.
Мартин Димитров: Не, не, нямам намерение...
Водещ: Напротив, напротив, това не е силна позиция.
Мартин Димитров: Напротив, много е силна, защото ви казвам следното нещо. Аз съм готов да водя този разговор, когато някой предостави документ, че аз или г-н Мавродиев сме внесли такова предложение, което е абсурдно, пак ви казвам. Ние сме внесли две други предложения в полза на българските потребители. И вижте, има всякакви хора, които искат да влязат в общественото внимание. Кажат някоя голяма глупост и после искат да дебатират с мен. Няма да им дам тази възможност. Не мога да дебатирам. Могат да дебатират с мен хора, които говорят разумни неща. Утре някой ще каже, че няма валутен борд в България. И вие ще ми кажете дайте да дебатирате с тоя човек, който казва, че няма валутен борд в България. Няма какво да дебатирам с него, защото знам, че има валутен борд, знам, че има слънце в момента.
Водещ: Ще възприемам вашето оттегляне като страх.
Мартин Димитров: Госпожо Маринкова, както искате, го възприемайте, но аз ще ви кажа следното нещо. Аз ще възприемам вашата позиция, че повтаряте неща, които не са проверени като слабост и ви моля като сериозен български журналист да се запознаете с фактите, защото нашите предложения са в изключителна полза на потребителите и на кредитополучателите и ви моля като сериозен журналист друг път, като говорите, да прочетете за какво става дума, иначе ще дойде г-н Христов или някой друг и ще ви каже утре, че България е в Азия. И вие ще ми се обадите и ще ме питате, ами, вярно ли е, г-н Димитров, че България е в Азия. Ами не е в Азия, а на Балканския полуостров. Не е сериозно, разбирате ли? Така че се подгответе, прочетете, вземете законопроекта, вижте предложението, защото става смешно накрая.
Водещ: И така, г-н Христов, слушаме ви.
Мартин Димитров: И ви благодаря за поканата.


Още по темата

thumb 07.12.2019

Участие на Илия Лазаров в К...

7 декември, 20 часа

thumb 06.12.2019

Участие на Емил Кабаиванов ...

6-ти декември, 18 часа

thumb 06.12.2019

Участие на Румен Христов в ...

Петък, 6-ти декември

thumb 28.11.2019

Генади Велков: Успешно упра...

Трябва тези, които са напуснали Видин, за да търсят препитание, да ...

thumb 28.11.2019

Румен Христов: СДС е парти...

Христов изрази убедеността си, че за една партия най-важни са парла...

thumb 28.11.2019

Илия Лазаров: С класическит...

В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...

thumb 28.11.2019

Илия Лазаров: С класическит...

В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...

thumb 24.11.2019

Участие на Румен Христов в БНТ

Понеделник, 25 ноември

thumb 17.11.2019

Участие на Румен Христов в БНР

18 ноември, 12.30 часа

thumb 14.11.2019

Д-р Антон Койчев: Деструкти...

Някои от кризисните ситуации можеха да се предотвратят просто с по-...