В медиите
Мартин Димитров: Най-важната задача на правителството, парламента и цялото общество е да направим така, че 2011-та да няма дефицит
01.06.2010
Интервю на председателя на СДС за предаването на Българска национална телевизия, "Денят започва".
Водещ Марин Маринов:
Здравейте отново. Продължаваме с Мартин Димитров, лидер на
СДС, съпредседател на "Синята коалиция". Добро утро, г-н
Димитров. . .
Мартин Димитров:
Добро утро.
Водещ:
. .. здравейте. Имахте съмнения, опасения, които изразихте
около този проект за актуализация на бюджета, параметрите, които
бяха огласени публично. Преодоляхте ли ги през тези дни,
съмненията си, или ги задълбочихте?
М. Димитров:
Съмненията остават със страшна сила. . .
Водещ:
Защо?
М. Димитров:
. . . както е казал поетът. Защото, вижте, много е важно да
поставим в момента точна диагноза на ситуацията. Българският
бюджет е болен и ако сега не му дадем витамини, за да се оправи,
утре ще трябва да има много тежко лечение, вероятно антибиотици
или дори операция. Защото повечето европейски страни тръгнаха
решително да съкращават своите разходи. Много е важно да видим
каква е тенденцията. Този болен човек или този болен бюджет дали
отива към по-тежко положение, или малко по малко започва да се
оправя. 2009 г. - дефицит, 2010 г. - дефицит. По начина, по
който се движат нещата, и по начина, по който бавно се случват
реформите или въобще не се случват, 2011 г. пак отиваме на
дефицит. Една държава, особено във валутен борд, не може дълго
време да бъде в дефицит. Тоест самата тенденция е
обезпокоителна.
Решително намаляване на неефективните разходи нямаше и не се
случва до момента. Напротив, определени групи, които
продължават да си натискат, да се дават пари за това, за онова,
се случва. . .
Водещ:
Хеликоптерите ще кажете сигурно. . .
М. Димитров:
Хеликоптерите ще ви кажа. Ще ви кажа и друго нещо, което
толкова не се коментира. Тютюнопроизводителите. Аз знам, че тази
тема. . .
Водещ:
А, коментира се, коментира се.
М. Димитров:
. . . тази тема е много, да го наречем, социална за
определена група от населението. Но тази група трябва да се
ориентира към друг по-ефективен отрасъл. Не можем дълго време
цялото общество да дава пари на една малка група, защото те не
се справят. Това не може да продължава десетки години.
Водещ:
Е, за последен път е. Като идват хора от ГЕРБ, като ги питам
за това нещо, те казват - за последен път се дава на
тютюнопроизводителите.
М. Димитров:
Тази година не трябваше да се дава, пак изключение, пак за
последен път. Догодина пак да не е за последен път. И как им
помагаме на тези хора? Догодина, като няма субсидия, как им
помагаме сега?
Водещ:
Защо се прави това според вас?
М. Димитров:
Та, г-н Маринов, въпросът е тенденцията. Ето вижте, и понеже
ни сравняват с Англия, Франция, Германия, което е комично.
Никой не може да сравнява България с тези страни с огромни
традиции в икономиката, които не са имали 1996 г. кризата. Нека
се сравним с Румъния. Вижте там - стачки, недоволство, проблеми.
Трябва ли да стигнем до там, за да се усетим, че нещата не
стоят добре. Трябва ли да изчакаме да стане това нещо? И за да
не се стига до такава ситуация, сега трябва наистина да бъдат
орязани всички неефективни разходи и да бъдат отложени всички
разходи, които могат да бъдат отложени.
Водещ:
Има ли какво да се реже още, или просто не е останало?
М. Димитров:
Има, има. . .
Водещ:
Защото от "Отворено общество", за моя изненада, казва, че
вече каквото има да се реже е орязано, трябва да. .. трябва
обратна тенденция.
М. Димитров:
Не знам кого сте чули от "Отворено общество", но. . .
Водещ:
Ще ви цитирам веднага, ще ви цитирам веднага, във вестник
"Стандарт" днес е публикувано негово мнение. Да, слушам ви.
М. Димитров:
Аз ще ви кажа, че основните анализатори, с които ние
работим, тъй като няма да крия, че работим с много хора от
гражданското общество...
Водещ:
Боян Захариев: Кабинетът да спре да реже социалните разходи,
да премахне плоския данък, казва той. Трябва да се прекрати с
това рязане на разходи от държавата. Вече няма откъде да се
правят съкращения. Социалните програми имат страшно малък
обхват, трябва да се разширят.
М. Димитров:
Понеже стана въпроса за плоския данък. . .
Водещ:
То затова започна да се появява за повече държава в
икономиката. . .
М. Димитров:
. . . това е много грешна теза. Да, за повече държава в
икономиката, то тръгна от Волен Сидеров. Той. . .
Водещ:
За регулация. ..
М. Димитров:
. . . се появи и лансира доста леви, крайно леви тези в
парламента миналата седмица. Проблемите може да ги. . .
Водещ:
Тук в нашето студио ги започна, аз трябва също да уточня. .
.
М. Димитров:
Това не е за хвалене, г-н Маринов. Не, не е за хвалене.
Водещ:
Тук го анонсира. Тук анонсира идеята.
М. Димитров:
Но това, с което мога да обобщя неговите тези, е, че
проблемът му са ниските данъци, свободната инициатива и
пазарната икономика. Накратко това са проблемите на г-н Сидеров
и гледам, че има определен брой последователи.
Знаете ли за плоския данък? При тази криза и при всички
проблеми приходите от плоския данък продължават да растат. Това
е единственият данък, чиито приходи продължават да растат в
бюджета, което означава, че плоският данък е една изключително
добра инициатива, изключително добра идея.
Сега, говоря за тенденцията. Тенденцията е такава, че 2011
г. сме пак на дефицит. И те искат да продължават да вадят пари
от фискалния резерв, което е най-лесното, представете си
фискалния резерв като парите, които са под леглото на болния.
Най-лесно е да бръкне, да вземе, да ги извади и да харчи от
него. Това е най-лесното. Обаче те свършват. И колкото е
по-болен този човек или този бюджет, ще му бъде по-трудно да
намери пари и някой да му помогне. Ще бъде все по-трудно. Така
че питам за 2011 г.? Нямаме никакви гаранции, напротив.
Гаранцията е, че както вървят нещата и там отиваме на дефицит. И
тогава как ще го финансираме? Тогава какво ще правим?
Водещ:
Тоест според вас. . .
М. Димитров:
Тогава какво ще правим?
Водещ:
Според вас тази актуализация на бюджета, изхарчването на
част от фискалния резерв за покриване на дефицита, това само,
как да кажа, отлага проблемите, циментира ги за момента. . .
М. Димитров:
Напротив, даже ги задълбочава, защото сега е. . . тези
реформи са трудни, никой не се лъже и никой не го крие, трудни
са тези реформи, боли от тях. Въпросът е, че сега, ако не се
направи, утре ще боли три пъти повече, защото 2011-та пак ще има
дефицит, няма да има свежи пари във фискалния резерв, с което
да кажем - финансираме по този начин, МВФ ще започне сам да
идва, да иска да дойде, да поставя условия за реформи. Трудно. .
. ще има проблеми с изплащането, или може да има, недай си,
боже, проблеми с изплащането на заплати и пенсии, което е
страшно, и никой не трябва да го допуска. Затова сега с тази
актуализация до края на годината най-важната задача на
правителството, парламента и цялото общество е да направим така,
че 2011-та да няма дефицит. Това е най-важната задача, и тя не
се изпълнява.
Водещ:
При следващата ситуация откъде биха могли да дойдат пари -
от заем някакъв, обаче условията биха били много по-неизгодни,
нали така, или?
М. Димитров:
Сега, не знам дали сте забелязали, но през последните
десетина дни Министерството на финансите тръгна да взима заем,
но се оказа, че условията са неизгодни, при които такъв заем
може да бъде взет вече. А защо са неизгодни - защото като видят
инвеститорите, че някой има голям дефицит, той вече не е
надежден кредитополучател и му вдигат лихвата. Този, който е
рисков, ефектът, който веднага се предизвиква, условията стават
по-неблагоприятни.
Водещ:
Тоест пропуснахме възможността да вземем изгоден заем.
М. Димитров:
Възможността беше пропусната, но това не е най-страшното.
Най-страшното е взимат ли се мерки 2011-та да не сме в същата
ситуация или в по-лоша. Пак ви казвам, 2009 - 4 процента
дефицит, 2010а - отиваме на 5 по българската методология, но 4
по европейската, 2011 дефицитът няма де по-малък, както се
движат нещата. Няма го истинското ограничаване на разходите.
Тогава какво правим всъщност?
Водещ:
Вдигаме ДДС примерно.
М. Димитров:
И тогава има. . .
Водещ:
Недай си, боже, аз го казвам като вариант.
М. Димитров:
Аз съм убеден, че ще ме поканите септември и отново темата с
ДДС в пълна сила ще бъде разразена, защото като свърши
фискалният. . .
Водещ:
Смятате, че ще бъде актуална тогава?
М. Димитров:
Значи, вижте, ситуацията е проста - или режем разходи, или
вдигаме данъци. Това са двата избора, които са представени пред
нас. И българското общество трябва да каже какво си избира -
рязане на разходи или вдигане на данъци. До момента реално
намаление на разходите няма, защото. . . да, има, някои
министерства намаляват своите разходи, обаче хеликоптери,
тютюнопроизводители и всякакви други разходи, и те станаха пак
повече, отколкото бяха преди. Тоест преди актуализацията
разходите бяха по-малко, така се получава в крайна сметка. И
този избор, този тежък избор ще стои пред нас и септември, като
бъдат похарчени тези пари от фискалния резерв и пак опре ножът
до кокала, пак ще има голям дебат - сега ще вдигаме ли ДДС и с
колко, което ще бъде много лошо за българската икономика. И е
важно обществото да направи своя избор - какво иска. Ако сега не
ореже разходите, утре ще трябва да вдига данъците. Вдигането на
данъците в една икономическа криза е голяма грешка, ще доведе
до тежки последствия. Затова разходите трябва да бъдат наистина
намалени.
Водещ:
Тревожи ви дефицитът, който е заложен в бюджета.
М. Димитров:
Всички трябва да ги тревожи това.
Водещ:
Ами, финансовият министър пък казва - дефицитът сам по себе
си е добър за икономическото развитие.
М. Димитров:
Мисля, че някак си се опитва да спекулира той с тази тема,
защото дефицитът е лош по всеки един начин и във всяка една
ситуация. Когато те видят, че си на дефицит, ти вече не си
толкова надежден партньор, пада ти кредитният рейтинг, вдигат се
лихвите, вдига се рефинансирането, което български банки
получават от международни банки, което оскъпява кредитирането и
за бизнеса, и за домакинствата. Стават все лоши неща. От
дефицита няма нито едно хубаво нещо, което да се случва.
И друго нещо. Пак ви казах да се гледа тенденцията. Ако
виждахме реформи, които да доведат до това 2011-та да има
решително съкращаване на разходи, примерно ето досега говорихме
за здравеопазването - там да има здравна карта, да има нов начин
на работа, който да спира изтичането на пари, и 2011-та да има
нова ситуация, би било много по-добре, но тази тенденция не се
вижда.
Водещ:
Това. .. понеже преди малко споменахме за Волен Сидеров и
идеите, които бяха лансирани, артикулирани от него, ама сигурно
не е само той, който говори за повече държава, за повече
регулация в икономиката, във финансите. Има ли чуваемост от ГЕРБ
към подобни идеи според вас. Виждате ли някаква промяна в
тяхната икономическа философия? Защото твърденията са, че
финансовият министър, общо взето, е за подобна регулация. Вчера
имаше, Деян Добрев от ГЕРБ беше в нашето студио, който каза, че
посоката е тази, но може би не точно това е стъпката.
М. Димитров:
Не е тази посоката, не е тази посоката. И ще направят голяма
грешка, ако си мислят хората, че е тази посоката. Единствената
разлика, благодарение на която сега не ни се случват нещата от
1996 година в България, е, че има голям частен сектор. Този
голям частен сектор в момента понася тежките удари на кризата и
буквално той поддържа в България да не се случат тези тежки
неща, които станаха 1996 година. Разширяването на държавата,
което го искат хора като Сидеров, и надявам се правителството да
не ги подкрепя тези неща, само ще влошава нещата. Няма да
доведе до абсолютно нищо добро.
Водещ:
Аналогията с Рузвелт, с голямата, изхода от голямата
депресия. Усмихвате се. Не може да се правят такива аналогии в
днешно време.
М. Димитров:
Аз ви казах... Не, помолих, помолих, ако може да не се
сравняваме със САЩ, Германия, Франция, Англия, имам кратък
списък. Ако може с Румъния, Гърция, Унгария, така, Източна
Европа, не със САЩ, ако може. Защото, разберете, една държава,
която може да печата пари и тези пари, които са, знаете, основно
хартия, да има хиляди хора по света, които искат да ги държат и
които да спестяват в тях, е една ситуация. Друга е ситуация на
страна във валутен борд, която, за да си финансира дефицита,
трябва или да вземе заем, или да ползва фискалния резерв. Нали
разбирате, това са абсолютно. . . Не може да се правят такива
сравнения, това е несериозно.
Водещ:
Само по себе си искането за актуализация на бюджета май
месец какво означава - провал ли е, неуспех ли е на политиката?
М. Димитров:
Показва проблеми и между другото е хубаво да се направи една
трезва оценка, диагноза на ситуацията. Проблеми има и те са
много сериозни. Тази актуализация показва забавени реформи и
показва нерешително намаляване на разходната част на бюджета,
тези две неща. И се надявам много точно това да бъде разбрано от
правителството.
Водещ:
Отговорност за тези проблеми, за несправянето с тези
проблеми кой лично, персонално носи?
М. Димитров:
От една страна, част от тези проблеми, не трябва да се
лъжем, бяха оставени от миналия кабинет. Но за забавянето. . .
Водещ:
Наследство.
М. Димитров:
. .. не, но забавянето на реформите в момента е отговорност
на сегашния кабинет. Тук трябва да бъдем абсолютно коректни и
да ги кажем нещата такива, каквито са.
Водещ:
А трябва ли втори шанс да получи, от ваша гледна точка?
М. Димитров:
От наша гледна точка ситуацията е толкова тежка, че трябва
да направим всичко възможно България да не затъне, както затъна
Гърция и както затъва в момента Румъния. Това е основната ни
задача. Да не търсим виновни от сутрин до вечер, а да направим
така, че България да не изпадне в тази изключително,
изключително тежка ситуация. Вижте безработицата как нараства с
200 хиляди от началото на годината. Вижте малко по малко как
затъва България и аз имам чувството, че и премиерът не си дава
сметка колко е сериозна ситуацията.
Водещ:
Тоест, с две думи - ще подкрепите ли актуализацията на
бюджета, "Синята коалиция".?
М. Димитров:
През цялото време ще използваме всички парламентарни
средства, всички медийни средства да настояваме за намаляване на
разходната част на бюджета. Това ще бъде. . .
Водещ:
Добре, искането влиза в такива параметри, да речем, в зала
трябва да се гласува.
М. Димитров:
Има две гласувания, не забравяйте.
Водещ:
Така.
М. Димитров:
На второ гласуване ние ще направим своите предложения, които
ще трябва да бъдат гласувани от 41-то Народно събрание.
Водещ:
Ако не бъдат приети предложенията ви, какво, какъв. . .
М. Димитров:
Ние ще гласуваме за тях.
Водещ:
Ще гласувате за вашите предложения.
М. Димитров:
Да, разбира се.
Водещ:
А това, което предлага, ако не се променят параметрите, не
бихте подкрепили. Така ви разбирам.
М. Димитров:
Ние няма да подкрепим разрастване на разходите и нарастване
на дефицита в бюджета. Но на първо четене, понеже ние поискахме
актуализация, има логика да бъдем конструктивни и ще бъдем
конструктивни. Не си мислете, че искаме по някакъв начин да
пречим на правителството. Напротив, опитваме се да помагаме с
всички сили. Обаче който. . .
Водещ:
Не, опитам се да разбера подкрепата докъде, докъде стига и.
. .
М. Димитров:
Подкрепата стига дотам, докъдето стига разумът. Дотам стига.
И ако успеем да убедим кабинета да намали значителна част от
тези разходи, тогава ще има и нашата подкрепа.
Водещ:
Ако излезе извън разумното, казвате. . .
М. Димитров:
Ако излезе извън разумното, то е безотговорно да виждаш как.
. .
Водещ:
Това, което вие разбирате за разумно. . .
М. Димитров:
. . . отива една кола към катастрофа и да казваш - не, не,
давай газ, карай. То това е абсолютно, абсолютно несериозно и
безотговорно към цялото общество.
Водещ:
Много ви благодаря за този разговор. Мартин Димитров беше
наш гост.
Здравейте отново. Продължаваме с Мартин Димитров, лидер на
СДС, съпредседател на "Синята коалиция". Добро утро, г-н
Димитров. . .
Мартин Димитров:
Добро утро.
Водещ:
. .. здравейте. Имахте съмнения, опасения, които изразихте
около този проект за актуализация на бюджета, параметрите, които
бяха огласени публично. Преодоляхте ли ги през тези дни,
съмненията си, или ги задълбочихте?
М. Димитров:
Съмненията остават със страшна сила. . .
Водещ:
Защо?
М. Димитров:
. . . както е казал поетът. Защото, вижте, много е важно да
поставим в момента точна диагноза на ситуацията. Българският
бюджет е болен и ако сега не му дадем витамини, за да се оправи,
утре ще трябва да има много тежко лечение, вероятно антибиотици
или дори операция. Защото повечето европейски страни тръгнаха
решително да съкращават своите разходи. Много е важно да видим
каква е тенденцията. Този болен човек или този болен бюджет дали
отива към по-тежко положение, или малко по малко започва да се
оправя. 2009 г. - дефицит, 2010 г. - дефицит. По начина, по
който се движат нещата, и по начина, по който бавно се случват
реформите или въобще не се случват, 2011 г. пак отиваме на
дефицит. Една държава, особено във валутен борд, не може дълго
време да бъде в дефицит. Тоест самата тенденция е
обезпокоителна.
Решително намаляване на неефективните разходи нямаше и не се
случва до момента. Напротив, определени групи, които
продължават да си натискат, да се дават пари за това, за онова,
се случва. . .
Водещ:
Хеликоптерите ще кажете сигурно. . .
М. Димитров:
Хеликоптерите ще ви кажа. Ще ви кажа и друго нещо, което
толкова не се коментира. Тютюнопроизводителите. Аз знам, че тази
тема. . .
Водещ:
А, коментира се, коментира се.
М. Димитров:
. . . тази тема е много, да го наречем, социална за
определена група от населението. Но тази група трябва да се
ориентира към друг по-ефективен отрасъл. Не можем дълго време
цялото общество да дава пари на една малка група, защото те не
се справят. Това не може да продължава десетки години.
Водещ:
Е, за последен път е. Като идват хора от ГЕРБ, като ги питам
за това нещо, те казват - за последен път се дава на
тютюнопроизводителите.
М. Димитров:
Тази година не трябваше да се дава, пак изключение, пак за
последен път. Догодина пак да не е за последен път. И как им
помагаме на тези хора? Догодина, като няма субсидия, как им
помагаме сега?
Водещ:
Защо се прави това според вас?
М. Димитров:
Та, г-н Маринов, въпросът е тенденцията. Ето вижте, и понеже
ни сравняват с Англия, Франция, Германия, което е комично.
Никой не може да сравнява България с тези страни с огромни
традиции в икономиката, които не са имали 1996 г. кризата. Нека
се сравним с Румъния. Вижте там - стачки, недоволство, проблеми.
Трябва ли да стигнем до там, за да се усетим, че нещата не
стоят добре. Трябва ли да изчакаме да стане това нещо? И за да
не се стига до такава ситуация, сега трябва наистина да бъдат
орязани всички неефективни разходи и да бъдат отложени всички
разходи, които могат да бъдат отложени.
Водещ:
Има ли какво да се реже още, или просто не е останало?
М. Димитров:
Има, има. . .
Водещ:
Защото от "Отворено общество", за моя изненада, казва, че
вече каквото има да се реже е орязано, трябва да. .. трябва
обратна тенденция.
М. Димитров:
Не знам кого сте чули от "Отворено общество", но. . .
Водещ:
Ще ви цитирам веднага, ще ви цитирам веднага, във вестник
"Стандарт" днес е публикувано негово мнение. Да, слушам ви.
М. Димитров:
Аз ще ви кажа, че основните анализатори, с които ние
работим, тъй като няма да крия, че работим с много хора от
гражданското общество...
Водещ:
Боян Захариев: Кабинетът да спре да реже социалните разходи,
да премахне плоския данък, казва той. Трябва да се прекрати с
това рязане на разходи от държавата. Вече няма откъде да се
правят съкращения. Социалните програми имат страшно малък
обхват, трябва да се разширят.
М. Димитров:
Понеже стана въпроса за плоския данък. . .
Водещ:
То затова започна да се появява за повече държава в
икономиката. . .
М. Димитров:
. . . това е много грешна теза. Да, за повече държава в
икономиката, то тръгна от Волен Сидеров. Той. . .
Водещ:
За регулация. ..
М. Димитров:
. . . се появи и лансира доста леви, крайно леви тези в
парламента миналата седмица. Проблемите може да ги. . .
Водещ:
Тук в нашето студио ги започна, аз трябва също да уточня. .
.
М. Димитров:
Това не е за хвалене, г-н Маринов. Не, не е за хвалене.
Водещ:
Тук го анонсира. Тук анонсира идеята.
М. Димитров:
Но това, с което мога да обобщя неговите тези, е, че
проблемът му са ниските данъци, свободната инициатива и
пазарната икономика. Накратко това са проблемите на г-н Сидеров
и гледам, че има определен брой последователи.
Знаете ли за плоския данък? При тази криза и при всички
проблеми приходите от плоския данък продължават да растат. Това
е единственият данък, чиито приходи продължават да растат в
бюджета, което означава, че плоският данък е една изключително
добра инициатива, изключително добра идея.
Сега, говоря за тенденцията. Тенденцията е такава, че 2011
г. сме пак на дефицит. И те искат да продължават да вадят пари
от фискалния резерв, което е най-лесното, представете си
фискалния резерв като парите, които са под леглото на болния.
Най-лесно е да бръкне, да вземе, да ги извади и да харчи от
него. Това е най-лесното. Обаче те свършват. И колкото е
по-болен този човек или този бюджет, ще му бъде по-трудно да
намери пари и някой да му помогне. Ще бъде все по-трудно. Така
че питам за 2011 г.? Нямаме никакви гаранции, напротив.
Гаранцията е, че както вървят нещата и там отиваме на дефицит. И
тогава как ще го финансираме? Тогава какво ще правим?
Водещ:
Тоест според вас. . .
М. Димитров:
Тогава какво ще правим?
Водещ:
Според вас тази актуализация на бюджета, изхарчването на
част от фискалния резерв за покриване на дефицита, това само,
как да кажа, отлага проблемите, циментира ги за момента. . .
М. Димитров:
Напротив, даже ги задълбочава, защото сега е. . . тези
реформи са трудни, никой не се лъже и никой не го крие, трудни
са тези реформи, боли от тях. Въпросът е, че сега, ако не се
направи, утре ще боли три пъти повече, защото 2011-та пак ще има
дефицит, няма да има свежи пари във фискалния резерв, с което
да кажем - финансираме по този начин, МВФ ще започне сам да
идва, да иска да дойде, да поставя условия за реформи. Трудно. .
. ще има проблеми с изплащането, или може да има, недай си,
боже, проблеми с изплащането на заплати и пенсии, което е
страшно, и никой не трябва да го допуска. Затова сега с тази
актуализация до края на годината най-важната задача на
правителството, парламента и цялото общество е да направим така,
че 2011-та да няма дефицит. Това е най-важната задача, и тя не
се изпълнява.
Водещ:
При следващата ситуация откъде биха могли да дойдат пари -
от заем някакъв, обаче условията биха били много по-неизгодни,
нали така, или?
М. Димитров:
Сега, не знам дали сте забелязали, но през последните
десетина дни Министерството на финансите тръгна да взима заем,
но се оказа, че условията са неизгодни, при които такъв заем
може да бъде взет вече. А защо са неизгодни - защото като видят
инвеститорите, че някой има голям дефицит, той вече не е
надежден кредитополучател и му вдигат лихвата. Този, който е
рисков, ефектът, който веднага се предизвиква, условията стават
по-неблагоприятни.
Водещ:
Тоест пропуснахме възможността да вземем изгоден заем.
М. Димитров:
Възможността беше пропусната, но това не е най-страшното.
Най-страшното е взимат ли се мерки 2011-та да не сме в същата
ситуация или в по-лоша. Пак ви казвам, 2009 - 4 процента
дефицит, 2010а - отиваме на 5 по българската методология, но 4
по европейската, 2011 дефицитът няма де по-малък, както се
движат нещата. Няма го истинското ограничаване на разходите.
Тогава какво правим всъщност?
Водещ:
Вдигаме ДДС примерно.
М. Димитров:
И тогава има. . .
Водещ:
Недай си, боже, аз го казвам като вариант.
М. Димитров:
Аз съм убеден, че ще ме поканите септември и отново темата с
ДДС в пълна сила ще бъде разразена, защото като свърши
фискалният. . .
Водещ:
Смятате, че ще бъде актуална тогава?
М. Димитров:
Значи, вижте, ситуацията е проста - или режем разходи, или
вдигаме данъци. Това са двата избора, които са представени пред
нас. И българското общество трябва да каже какво си избира -
рязане на разходи или вдигане на данъци. До момента реално
намаление на разходите няма, защото. . . да, има, някои
министерства намаляват своите разходи, обаче хеликоптери,
тютюнопроизводители и всякакви други разходи, и те станаха пак
повече, отколкото бяха преди. Тоест преди актуализацията
разходите бяха по-малко, така се получава в крайна сметка. И
този избор, този тежък избор ще стои пред нас и септември, като
бъдат похарчени тези пари от фискалния резерв и пак опре ножът
до кокала, пак ще има голям дебат - сега ще вдигаме ли ДДС и с
колко, което ще бъде много лошо за българската икономика. И е
важно обществото да направи своя избор - какво иска. Ако сега не
ореже разходите, утре ще трябва да вдига данъците. Вдигането на
данъците в една икономическа криза е голяма грешка, ще доведе
до тежки последствия. Затова разходите трябва да бъдат наистина
намалени.
Водещ:
Тревожи ви дефицитът, който е заложен в бюджета.
М. Димитров:
Всички трябва да ги тревожи това.
Водещ:
Ами, финансовият министър пък казва - дефицитът сам по себе
си е добър за икономическото развитие.
М. Димитров:
Мисля, че някак си се опитва да спекулира той с тази тема,
защото дефицитът е лош по всеки един начин и във всяка една
ситуация. Когато те видят, че си на дефицит, ти вече не си
толкова надежден партньор, пада ти кредитният рейтинг, вдигат се
лихвите, вдига се рефинансирането, което български банки
получават от международни банки, което оскъпява кредитирането и
за бизнеса, и за домакинствата. Стават все лоши неща. От
дефицита няма нито едно хубаво нещо, което да се случва.
И друго нещо. Пак ви казах да се гледа тенденцията. Ако
виждахме реформи, които да доведат до това 2011-та да има
решително съкращаване на разходи, примерно ето досега говорихме
за здравеопазването - там да има здравна карта, да има нов начин
на работа, който да спира изтичането на пари, и 2011-та да има
нова ситуация, би било много по-добре, но тази тенденция не се
вижда.
Водещ:
Това. .. понеже преди малко споменахме за Волен Сидеров и
идеите, които бяха лансирани, артикулирани от него, ама сигурно
не е само той, който говори за повече държава, за повече
регулация в икономиката, във финансите. Има ли чуваемост от ГЕРБ
към подобни идеи според вас. Виждате ли някаква промяна в
тяхната икономическа философия? Защото твърденията са, че
финансовият министър, общо взето, е за подобна регулация. Вчера
имаше, Деян Добрев от ГЕРБ беше в нашето студио, който каза, че
посоката е тази, но може би не точно това е стъпката.
М. Димитров:
Не е тази посоката, не е тази посоката. И ще направят голяма
грешка, ако си мислят хората, че е тази посоката. Единствената
разлика, благодарение на която сега не ни се случват нещата от
1996 година в България, е, че има голям частен сектор. Този
голям частен сектор в момента понася тежките удари на кризата и
буквално той поддържа в България да не се случат тези тежки
неща, които станаха 1996 година. Разширяването на държавата,
което го искат хора като Сидеров, и надявам се правителството да
не ги подкрепя тези неща, само ще влошава нещата. Няма да
доведе до абсолютно нищо добро.
Водещ:
Аналогията с Рузвелт, с голямата, изхода от голямата
депресия. Усмихвате се. Не може да се правят такива аналогии в
днешно време.
М. Димитров:
Аз ви казах... Не, помолих, помолих, ако може да не се
сравняваме със САЩ, Германия, Франция, Англия, имам кратък
списък. Ако може с Румъния, Гърция, Унгария, така, Източна
Европа, не със САЩ, ако може. Защото, разберете, една държава,
която може да печата пари и тези пари, които са, знаете, основно
хартия, да има хиляди хора по света, които искат да ги държат и
които да спестяват в тях, е една ситуация. Друга е ситуация на
страна във валутен борд, която, за да си финансира дефицита,
трябва или да вземе заем, или да ползва фискалния резерв. Нали
разбирате, това са абсолютно. . . Не може да се правят такива
сравнения, това е несериозно.
Водещ:
Само по себе си искането за актуализация на бюджета май
месец какво означава - провал ли е, неуспех ли е на политиката?
М. Димитров:
Показва проблеми и между другото е хубаво да се направи една
трезва оценка, диагноза на ситуацията. Проблеми има и те са
много сериозни. Тази актуализация показва забавени реформи и
показва нерешително намаляване на разходната част на бюджета,
тези две неща. И се надявам много точно това да бъде разбрано от
правителството.
Водещ:
Отговорност за тези проблеми, за несправянето с тези
проблеми кой лично, персонално носи?
М. Димитров:
От една страна, част от тези проблеми, не трябва да се
лъжем, бяха оставени от миналия кабинет. Но за забавянето. . .
Водещ:
Наследство.
М. Димитров:
. .. не, но забавянето на реформите в момента е отговорност
на сегашния кабинет. Тук трябва да бъдем абсолютно коректни и
да ги кажем нещата такива, каквито са.
Водещ:
А трябва ли втори шанс да получи, от ваша гледна точка?
М. Димитров:
От наша гледна точка ситуацията е толкова тежка, че трябва
да направим всичко възможно България да не затъне, както затъна
Гърция и както затъва в момента Румъния. Това е основната ни
задача. Да не търсим виновни от сутрин до вечер, а да направим
така, че България да не изпадне в тази изключително,
изключително тежка ситуация. Вижте безработицата как нараства с
200 хиляди от началото на годината. Вижте малко по малко как
затъва България и аз имам чувството, че и премиерът не си дава
сметка колко е сериозна ситуацията.
Водещ:
Тоест, с две думи - ще подкрепите ли актуализацията на
бюджета, "Синята коалиция".?
М. Димитров:
През цялото време ще използваме всички парламентарни
средства, всички медийни средства да настояваме за намаляване на
разходната част на бюджета. Това ще бъде. . .
Водещ:
Добре, искането влиза в такива параметри, да речем, в зала
трябва да се гласува.
М. Димитров:
Има две гласувания, не забравяйте.
Водещ:
Така.
М. Димитров:
На второ гласуване ние ще направим своите предложения, които
ще трябва да бъдат гласувани от 41-то Народно събрание.
Водещ:
Ако не бъдат приети предложенията ви, какво, какъв. . .
М. Димитров:
Ние ще гласуваме за тях.
Водещ:
Ще гласувате за вашите предложения.
М. Димитров:
Да, разбира се.
Водещ:
А това, което предлага, ако не се променят параметрите, не
бихте подкрепили. Така ви разбирам.
М. Димитров:
Ние няма да подкрепим разрастване на разходите и нарастване
на дефицита в бюджета. Но на първо четене, понеже ние поискахме
актуализация, има логика да бъдем конструктивни и ще бъдем
конструктивни. Не си мислете, че искаме по някакъв начин да
пречим на правителството. Напротив, опитваме се да помагаме с
всички сили. Обаче който. . .
Водещ:
Не, опитам се да разбера подкрепата докъде, докъде стига и.
. .
М. Димитров:
Подкрепата стига дотам, докъдето стига разумът. Дотам стига.
И ако успеем да убедим кабинета да намали значителна част от
тези разходи, тогава ще има и нашата подкрепа.
Водещ:
Ако излезе извън разумното, казвате. . .
М. Димитров:
Ако излезе извън разумното, то е безотговорно да виждаш как.
. .
Водещ:
Това, което вие разбирате за разумно. . .
М. Димитров:
. . . отива една кола към катастрофа и да казваш - не, не,
давай газ, карай. То това е абсолютно, абсолютно несериозно и
безотговорно към цялото общество.
Водещ:
Много ви благодаря за този разговор. Мартин Димитров беше
наш гост.
Още по темата
28.11.2019
Генади Велков: Успешно упра...
Трябва тези, които са напуснали Видин, за да търсят препитание, да ...
28.11.2019
Румен Христов: СДС е парти...
Христов изрази убедеността си, че за една партия най-важни са парла...
28.11.2019
Илия Лазаров: С класическит...
В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...
28.11.2019
Илия Лазаров: С класическит...
В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...
14.11.2019
Д-р Антон Койчев: Деструкти...
Някои от кризисните ситуации можеха да се предотвратят просто с по-...