В медиите
Мартин Димитров: Без реформи ще падат заплати и пенсии
Интервю на председателя на СДС Мартин Димитров за сп. Тема.
Господин Димитров, докъде стигна бързият влак, който според вас и според г-н Иван Костов идва да смачка българската икономика?
- Вече се виждат светлините му. Бързият влак е на път да ни удари челно, но много хора в България казват: "Всичко е наред, всичко е наред, спокойно!" Как да си спокоен, като виждаш бързия влак срещу себе си? Всеки пътник, който предвижда катастрофата и има някаква отговорност, трябва да каже, че има проблем. Защото не може дефицитът през 2010 г. да е 5%. Не може актуализацията на бюджета да служи за по-голям дефицит вместо за по-малък. Искаме актуализация на бюджета, която да намали дефицита, а не да го увеличи, което управляващите са на път да направят. Положението е наистина много сериозно.
С кои от предложените параметри в актуализацията на бюджета няма да се съгласите при гласуването в парламента?
- Най-важното е дефицитът да бъде под 3%. Това е европейско изискване, то показва границата между допустимите и недопустимите компромиси. Така че нека правителството да използва европейската методология за мерене на дефицита и той да не бъде по-голям от 3%. Това е разумната линия, която не трябва да се прекрачва. Без значение кой ще протестира, кой ще организира митинги и кой няма.
Дали посредниците при оръжейните сделки имат пръст в предложенията за увеличаване на дефицита?
- Аз съм за отлагане на всички разходи за хеликоптери и модернизиране на армията. Да, искам модернизация, но не съм убеден, че тези хеликоптери ни трябват. Когато няма пари, не може последните левове да се дават за хеликоптери. Може да се окаже, че не стигат за пенсии, а ние ще даваме за хеликоптери!
Кои според вас са ефективните начини за намаляване на държавните разходи?
- Трябваше досега да има анализ на структурите в държавната администрация и доклад кои да бъдат махнати. Ненавсякъде да се реже по 10, по 20%, а да се види от кои нямаме нужда. Има структури, които бяха създадени от тройната коалиция изкуствено, от чието махане няма да пострадат публичните услуги. Няма да е проблем за никого.
Кои са те?
- Има например много структури с дублиращи функции. Контролът на храните в България в момента се прави от седем институции. Трябва вместо седем да има една, която да върши работа. Седем институции със седем бюджета и седем персонални състава, а няма контрол на храните! Контролът на лекарствата се прави от четири институции и също не е добър.
Съкращенията в администрацията няма ли също да натоварят бюджета под формата на помощи за безработни?
- При реформите винаги определена група хора остават без работа. Но е по-честно, ако бъдат направени съкращения и се отворят нови възможности, отколкото хората да бъдат държани изкуствено на работа, без да има необходимост. Обективно погледнато, те и в момента са безработни, но товарят бюджета с абсолютно излишни разходи и не създават добавена стойност. Това е част от живота, не можем да товарим работещата част от хората с излишна администрация. Защото всеки работещ плаща за тях.
Възможно ли е не МВФ, а МВР да запълни дупките в бюджета?
- Неслучайно ние от СДС предложихме превантивния предварителен контрол. Защото когато създадеш възможност да откраднат, а после започнеш да ги гониш, в най-добрия случай ще ги вкараш в затвора, но много трудно ще върнеш парите. Трябва да се обърне системата. Разбира се, че трябва да има силно МВР, разбира се, че трябва да ги преследват. Но да направим така, че да спрем кражбите в началото. Тоест още като тръгне да се подписва един лош договор, да му се направи оценка, да се каже, че е лош, и въобще да не се подписва.
Целият цивилизован свят залага на превантивния контрол. Това липсва в България. Затова трябва да се промени - Сметната палата да може да влиза навсякъде, да има по-големи правомощия, да няма политически назначения, одиторите да бъдат независими. Тогава ще се промени цялата система.
Какво би представлявало едно евентуално споразумение с Международния валутен фонд?
- Ако правителството не прави реформи, накрая ще дойде фондът и ще ги наложи. Това, което ще поиска МВФ, вероятно е намаляване на заплати, а - не дай си Боже, и на пенсии. За да не се стига дотам, сега трябва да бъде изрязано всичко неефективно. Стигне ли се дотам, ще бъде много страшно.
А каква би била цената на емитиране на еврооблигации?
- Колкото е по-лошо състоянието на икономиката, толкова по-висока е цената. В момента имаме някакъв шанс да постигнем добри условия. Ако се договори както трябва, може лихвата да е около 6%.
Крие ли опасности намаляването на фискалния резерв?
- Фискалният резерв не е направен, за да финансира дефицити в бюджета с години. Той е резерв за някаква кризисна, критична ситуация. Той е буфер, той е защита. Като го изхарчиш, за да си финансираш дефицита, оставаш без защита. Затова въпросът е сега, като ще се харчи от резерва, да се предвидят приходи от приватизация, от концесии, да се направи възможното за допълнителни постъпления.
При какви условия би била заплашена стабилността на валутния борд?
- Надявам се да не стигнем дотам. Ще направим всичко възможно да не стигнем дотам, защото СДС въведе валутния борд и това е най-добрата реформа за последните 20 години в България. Мерак да го махат имат хора с огромни дългове в левове, които искат да си ги обезценят. И си казват: "1996 г. го направихме това мошеничество, защо пак да не го спретнем." Но всеки нормален, почтен човек трябва да застане зад запазването на валутния борд и да не допускаме пак такива измами.
Възможно ли е в рамките на борда да бъде променен курсът лев/евро?
- Това също не е правилно, защото ще обезцени парите на хората. Защо да го допускаме? Не е честно.
Но ще намали дълговете на държавата...
- Затова да направим така, че държавата да има по-малко дългове, а не да обезценяваме парите на хората. Ако един човек досега е получавал 600 лв., което е около 300 евро, а съотношението лев/евро стане едно към четири, той ще взима пак 600 лв., но те вече ще са 150 евро. Този човек ще си легне с 300 евро заплата и ще се събуди със 150. Той ще заживее два пъти по-зле, това означава промяната на курса. И той ще живее по-зле, защото правителството не е направило реформи.
Възможно ли е да не бъде увеличен ДДС?
- Колкото е по-голям дефицитът и са повече бюджетните проблеми, аз очаквам през един-два месеца да има такива предложения. Някой да се присеща и да казва: "Ние какво ще се мъчим тук с реформи, дайте да вдигнем ДДС." Вдигането на ставката по ДДС не е решение. Това е крайната възможна мярка, защото ще натовари бездруго трудно работещата икономика с огромни допълнителни разходи.
Защо превърнахте АЕЦ "Белене" в своя основна тема?
- Защото там два милиарда са потънали. Кажете ми друга област, в която да са потънали такива суми и да няма нищо насреща. Два милиарда, а отиваш там и виждаш гьол.
Има ли смисъл търсенето на инвеститори, за да не са напразни досегашните разходи?
- Има. Аз адмирирам това, което направи премиерът в Италия. Той говори с един от големите инвеститори, но, доколкото разбирам, няма интерес. Инвеститорите не са глупави хора, те отиват там, където има смисъл. И ако този проект беше толкова изгоден, както обясняваха Овчаров и компания, щеше да е пълно с инвеститори. Фактът, че няма нито един, показва, че нещо не е наред.
От кои принципи няма да отстъпите при приемането на Изборния кодекс?
- Искаме честни избори. Изборите в България не са честни - купуват се гласове, манипулират се гласове. За да бъдат по-честни, ние сме за гласуване през интернет, за електронно, машинно броене на гласовете. Електронното гласуване ще позволи повече млади хора да се включат. А колкото е по-висока активността, измамите като значение, като относителен дял ще са по-малки.
Одобрявате ли идеята за регистриране на коалициите една година предварително?
- Не. Според мен трябва да се запази досегашният режим на регистрация.
Ами идеите, които се лансират от ГЕРБ, за ограничаване мандатите на кметовете и премахване на прекия избор на районни кметове в големите градове?
- Не ги подкрепям. Едни от най-добрите кметове са от СДС и те управляват от три и повече мандата. Какво означава това - хората искат да ги избират, а някой отива и им казва, че не може. Прекият избор на районни кметове е конкуренция. Нека да има битка за всяка община в столицата. Всички знаят, че например в центъра на София СДС и Синята коалиция трудно може да бъдат изместени, това е ясно. Аз твърдя, че и за цяла София е възможно да стане така. Това означава ли, че трябва по административен начин някой да назначава районни кметове? Ние искаме и областните управители да се избират пряко. Ако ще е демокрация, да е демокрация. Ако е нещо друго, да се казва, за да знаем, ако някой има други планове...
Във формат Синята коалиция ли ще се явявате на местните и на президентските избори догодина?
- За местните изборите сме дали повече свобода на местните организации. За президентския вот ще търсим максимално широко дясно обединение, защото България има нужда от десен президент. Ще направя всичко възможно да издигнем фигура, която да играе за победа. Никакви компромиси и игрички вдясно, каквито е имало в миналото, а фигура, която играе за победа.
И я търсите сред дългогодишните кметове на СДС като Найден Зеленогорски?
- Това са наши потенциални кандидати. Хора, които са победители.
След като пропуснахте последния вот в София, влязохте в коалиция с ГЕРБ и вече имате свой зам.-кмет. Ще имате ли кандидат за столичен градоначалник догодина?
- Ще настоявам с всички възможни средства СДС и десните партии да имат кандидат за кмет на София.
Интервю на Ясен Люцканов
Още по темата
Генади Велков: Успешно упра...
Трябва тези, които са напуснали Видин, за да търсят препитание, да ...
Румен Христов: СДС е парти...
Христов изрази убедеността си, че за една партия най-важни са парла...
Илия Лазаров: С класическит...
В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...
Илия Лазаров: С класическит...
В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...
Д-р Антон Койчев: Деструкти...
Някои от кризисните ситуации можеха да се предотвратят просто с по-...