В медиите
Мартин Димитров: Държавата трябва да подкрепи бизнеса да оцелее
Интервю на председателя на СДС за в-к "СЕГА"
- Г-н Димитров, ще мине ли увеличението на здравната вноска?
- Това е безумно предложение и не мисля, че Народното събрание ще го одобри. То е като наливане на масло в огъня на кризата. 2010 г. ще е много трудна. Много се притесняваме от бум на фалитите и от растящата безработица. Затова СДС предлага намаляване на ставки - на данъка за едноличните търговци от 15 на 10%, на данък дивидент от 5 на 1%, на социалните осигуровки с 1 до 3 пункта от средата на годината - само за фирми, които съхраняват работните места. Държавата трябва да подкрепи бизнеса да оцелее, вместо да раздава все повече помощи на безработни и бедни.
Вдигането на минималния осигурителен доход, на осигурителните прагове тази година бе сериозна грешка. Такива неща не се правят по време на криза, която и без друго мори бизнеса. Указанието на НАП за двойните осигуровки също бе грешка. Такива стъпки само увеличават сивата икономика.
- Правителството готви "закон за възстановяване на икономиката", ДСБ излезе с план за ускорено използване на еврофондовете, вие извадихте "антикризисни мерки". Всичко това прилича на наддаване, а докато политиците мерят мускули...
- Не е наддаване. Но виждате какво се получава - вчера ГЕРБ казва, че ще сваля пенсионните осигуровки, днес иска да вдига здравните вноски. Липсва визия за излизане от кризата и за развитието на България и затова ние предлагаме нашето виждане, готови сме да го обсъждаме с всички.
Министърът на финансите има едно много силно качество - не е обвързан с никакви кръгове и лобита. Затова може да разчита на нашата подкрепа по много въпроси, но не за всичко. Смятаме, че трябва да изчисти старите задължения на бюджета към фирмите. Че не трябва да вдига осигуровки, че трябва бързо да връща ДДС. Виждаме забавяне и спиране на реформите. Не се спестяват излишни държавни разходи. Не съм сигурен, че всички тези вертолети, фрегати, корвети бяха спрени. Не за тези доставки, на българските фирми трябваше да се плати.
- А защо не го прави?
- Очевидно в бюджета няма пари и не може да го направи наведнъж. Но държавата поне трябва да излезе с ясен график - по месеци - за изчистване на задълженията и да се придържа стриктно към него. Хората да знаят колко време да стискат зъби и как да си планират бизнеса, не да тънат в неизвестност.
- Скандалът между президент и вицепремиер ескалира, готвите процедура за предсрочно отстраняване на държавния глава. Не се ли получи от мухата слон?
- Така тръгна - някакви твърдения, свалени от интернет и повторени в някакво шоу, силно засегнаха Първанов и той за първи път за два мандата поиска оставка на министър. При толкова скандали за корупция, обръчи, крадливи политици и още по-крадливи спонсори, ЕС ни спря европейски фондове за милиарди - Първанов не поиска нито една оставка. А сега се разлюти.
- Как си го обяснявате?
- С АЕЦ "Белене". Знаете, че финансовият министър е против трошенето на милиарди в този проект. Първанов, ако можеше, и моята оставка щеше да поиска заради любимата му "Белене".
- Наскоро НС одобри сливането на две агенции - за приватизация и за следприватизационен контрол. Сега обединеното ведомство ще продава не само предприятия, дялове и акции, но и сгради и терени, частна държавна собственост, което се оказа неприятна изненада и за областните управители, и за министъра на регионалното развитие.
- Това бе предложение на депутати от ГЕРБ, което влезе между двете четения на закона. Идеята е всички продажби да отидат на едно място. Когато един орган прави всички сделките, има единни критерии, сравнимост на цени, ясни отговорности - в. "Сега", ако търси данни, ще отиде в агенцията и лесно ще научи какви сделки са правени, какви се готвят. Иначе ще стане като с компенсаторните инструменти - знаете ли колко са в момента в България, кой какво издава? Никой не знае. И с имотите, стопанисвани от областните управи, е така - никой не знае колко са и какви са в цялата страна. Сега всичко ще бъде описано и цялата информация ще бъде в АП. Ако се продава, ще е по еднакви процедури. Тази идея е реализирана и работи в много европейски страни. Искам да подчертая - имотите си остават при областните управители, агенцията само ще продава активи при необходимост.
- Тогава защо областните управители са против?
- Защото не са били питани, не е имало дискусия. Убеден съм, че законите трябва да се приемат и поправят само след сериозни дебати. В конкретния случай това не е станало, не е имало широко обществено обсъждане, което е пропуск. Пред две години се преборих с тройната коалиция за промяна в Закона за нормативните актове, която изисква всеки проектозакон да бъде внасян с оценка на въздействието - с анализ на ползите и разходите. В България се утвърди лоша традиция закон за архитектите например да се приема, без да са питани архитектите. Това трябва да се промени, но за жалост става много бавно. Постепенно се учим. Ето, в нашата комисия обсъждаме Кодекса за застраховането и каним Асоциацията на застрахователите, КФН, гаранционния фонд, всички заинтересовани страни, докладва се каква е европейската практика. По закона за занаятите 3 часа спорихме, депутатите чуват всички позиции.
- Според мен изобщо не бива да разглеждаме проекти, по които мотивите и анализът издишат. Народното събрание продължава и друга порочна практика - с промени в един обсъждан закон да прокарва поправки в други закони. Ето сега със Закона за приватизацията поправихте два други закона, които залагат кадрови трусове в Комисията за защита на потребителите и в Комисията за стоковите борси.
- Аз съм против тази практика, когато тя води до сериозни промени чрез един закон в други. Но в случая става дума за промени с еднаква философия - намаляване на началници и на бюджетни разходи - и в обединената агенция за приватизация и следприватизационен контрол, и в двете комисии, където членовете ще бъдат намалени на трима души.
- Това проста редукция на бройки ли е или ще последва пълно обновяване в надзорния съвет и в оперативното ръководство на приватизацията и в двете комисии?
- Ще има промени.
- От миналата година СДС прави черен списък на корумпираните и некадърните във властта. Докъде стигнахте?
- Имаме успех. Сотир Ушев вече не е шеф на НОИ. Решени сме да не оставим некомпетентни и корумпирани хора на властови позиции и ще водим тази битка докрай. Подаваме имена, когато имаме готовност. Истината е, че ни отнема доста време - правим проверки из цялата страна. Има някои нови имена, които ще дадем сега на Бойко Борисов.
- Кои са тези имена, колко са?
- Работим систематично по въпроса, не търсим шоу ефект. Лошото е, че са много.
- Наскоро имаше шумни арести - на Светослав Мичев, доскоро шеф на Агенцията за бежанците, Стефан Христов, бивш началник на дирекция "Миграция" в МВР? Те бяха ли във вашия списък?
- Не мога да ви отговоря със сигурност.
- А Александър Петров (бивш шеф на кабинета на Румен Петков), който доскоро бе в Комисията по хазарта?
- Това е друг случай. Говорих с министър Дянков. Оказа се, че докато отсъствал от министерството (заради злополуката със сина му), някакви хора написали проектозакон за облекчаване на хазарта. Дянков е потърсил отговорност и затова сме свидетели на промени в Комисията по хазарта.
Чистка, метла, наричайте го както искате, но администрацията наистина има нужда от повече хигиена. Ето, хората питат какво става с еврофондовете? Не може с кадрите на Джевдет Чакъров и Асен Гагаузов да усвояваш еврофондовете. Трябва да влязат можещи, знаещи и почтени хора. Изобщо не е вярно, че няма подготвени кадри. Точно сега има конкуренция за всяко работно място и моментът е идеален администрацията да се укрепи с малко на брой, но качествени хора с високи заплати.
Още по темата
Генади Велков: Успешно упра...
Трябва тези, които са напуснали Видин, за да търсят препитание, да ...
Румен Христов: СДС е парти...
Христов изрази убедеността си, че за една партия най-важни са парла...
Илия Лазаров: С класическит...
В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...
Илия Лазаров: С класическит...
В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...
Д-р Антон Койчев: Деструкти...
Някои от кризисните ситуации можеха да се предотвратят просто с по-...