В медиите
Валентин Стоянов: СДС и Синята коалиция са единствен коректив на управляващите
Интервю на секретаря по икономическа политика на СДС Валентин Стоянов за в-к "Козлодуй днес".
Господин Стоянов, броят гласове, които спечелихте на изборите като мажоритарен кандидат на Синята коалиция в област Враца, беше изненадващ за опонентите Ви. Какво се случва сега с покрай Вас?
Участието ми в кампанията на парламентарните избори беше нова крачка и за мен самият. Винаги съм се интересувал от политика, защото смятам, че това е начинът гражданите да влияят пряко на своето бъдеще и на държавното управление. Именно заради това, че бях честен в кампанията, че с хората, които бяха до мен в онзи момент работехме много усърдно в рамките на два месеца, постигнахме такива резултати.
В момента това, което работя, оправдава очакванията ми и отговаря на възможностите ми. Участвам в подготовката на законопроекти, изготвям питания до министри в рамките на парламентарен контрол, провеждам срещи с браншови организации и представители на изпълнителната власт. В края на юли месец, след парламентарните избори получих предложение от господин Мартин Димитров, председателят на СДС и председател на парламентарната комисия по икономическа политика, енергетика и туризъм да стана главен експерт на комисията. В интерес на истината взех решението много трудно, тъй като трябваше да напусна тогавашната си работа. От август миналата година съм официално в парламентарната комисия.
Очакванията Ви какви бяха, когато започвахте работа към Парламента?
Много е различно в сравнение с предходната ми работа, до тогава бях работил само в частния сектор. В държавната администрация като цяло е много по-различно. За мен е важно това, че мога да реализирам идеите си, че работя с хора, с които говорим на един език. Именно за това очакванията ми като цяло се сбъдват. Работата е много динамична, както казах подготвяме законопроекти, работим върху конкретни проблеми, организираме обществени обсъждания и дебати, готвим становища.
Политиката от тук нататък за Вас?
Това е избор, който сам правиш. Все пак назначенията на такива позиции, са политически. Тоест освен експертността и познанията се изисква политическа лоялност. Ежедневно се виждам с хора от различни парламентарни групи, не само с народните представители от комисията, които са 26 на брой. С представители на ресорното ни министерство поддържам ежедневен контакт.
За мен е важно да виждам как се случват реално неща със законопроекти, в работа по които аз участвам. Един от последните беше този за изменение и допълнение на Закона за енергетиката. Предложили сме голяма промяна в текстовете, уреждащи режима на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. Основната ни идея е заседанията на независимия регулатор да са открити, броят на членовете да бъде намален от 13 на 9, да се спестяват разходи за издръжката на Комисията и съответно да се генерират повече приходи за републиканския бюджет.
Правим въпросните предложения, тъй като в момента практиката на ДКЕВР е да решава увеличаването на сметките за ток, парно, вода и т.н. изключително на закрити заседания. Така че ето това е пресен пример за това как можеш конкретно да промениш нещо. Тоест повече прозрачност и откритост в работата на ДКВЕР и в същото време намаляване на разходите за държавата.
Запознат ли сте докъде стигнаха промените в Закона за безопасно използване на атомна енергия? Там има текстове, които касаят конкретно община Козлодуй и възможността когато се изгражда тук национално хранилище за РАО, например, да се генерират приходи в общинския бюджет?
Да имам информация. За съжаление законопроектът беше внесен умишлено в последните седмици на предишното Народно събрание, за да не бъде приет поради липса на време за това. Съответно законопроектът беше канцелиран и върнат на Агенцията за ядрено регулиране. Така стоят чисто технически нещата. От там нататък АЯР в продължение на няколко месеца не направи нищо и това допълнително забави внасянето на законопроекта наново. След това от нашата парламентарна комисия се свързахме с финансовия министър и вицепремиер Симеон Дянков, след което АЯР се задвижи и същият законопроект беше внесен за съгласувателна процедура между различни ведомства. Проблемът е, че въпросната процедурата може да бъде забавена година-две, тъй като за нея няма ясни срокове. Моето лично мнение е, че този законопроект се саботира някъде по веригата. Това не значи, че сме се отказали, обаче.
Сам казвате, че е възможно законопроект да бъде саботиран. Това често явление ли е? По някакъв начин не Ви ли обезсърчава?
Ще дам следният пример. В края на миналата година облагането на хазарта беше вдигнато на 15% от тогавашните 10 и 12%. Поправката беше внесена от г-н Мартин Димитров. По този начин през 2010-а приходите в държавния бюджет се увеличават с няколко десетки милиона лева. В момента в МФ е изработен нов законопроект, който намалява облагаемата основа за хазарта и аз имам сериозни опасения, че в случая се касае за лобистка дейност.
Със Закона на нотариусите и нотариалната дейност се занимавахме в последните дни поради същата причина. Там правителството предлага поправка, в която има няколко напълно скандални текста. В тях се казва че при сделка с недвижим имот страните декларират в нарочна декларация, че сумата, посочена в нотариалния акт, е реалната на която се осъществява сделката. Добре, обаче тази декларация трябва да бъде също нотариално заверена. Тоест се получава двойно плащане от страна на гражданите. Веднъж хората трябва да платят таксата за сделката и веднъж таксата за тази декларация. Това, което направихме, е предложение за второ четене, с което настояваме въпросната декларация да се инкорпорира в самия нотариален акт, т.е. да не се налага гражданите да плащат допълнително.
Това беше безочлив опит за лобизъм, но подобни случаи не ме обезсърчават, напротив забавлявам се, когато с колегите ги „хващаме". В моята работа е много важно да четеш, да знаеш, да се интересуваш, да следиш всички промени, а това не ми тежи.
Все пак има опити ГЕРБ и СИНЯТА КОАЛИЦИЯ да работят съвместно?
Това което смятам, е че трябва да има е реципрочност. Ние подкрепяме разумни инициативи на управляващите и смятам, че е те трябва да подкрепят нашите разумни предложения. Ще дам пример в тази насока. Със секретаря по правните въпроси на СДС, адв. Петър Славов, както и с браншови организации сме изготвили законопроект за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки. Предложихме някои текстове на управлаващите, но без никакви аргументи нашите предложения бяха отхвърлени. Излиза, че правителството щяло да пише изцяло нов закон, което значи, че още поне година и половина ЗОП няма за бъде реформиран. Това забавяне ще е проблемно, тъй като този закон урежда режима на обществените поръчки - въпрос към който обществото е доста чувствително.
В тази връзка бих попитал и защо още няма промени в избирателния кодекс - това беше едно от нещата, които ГЕРБ обещаха, че ще направят първо.
Затова пак казвам, когато има добри идеи, трябва да се обединяваме. СДС и Синята коалиция остават единствен коректив на управляващите!
В личен план как се справяте? Наскоро Ви се случи нещо много приятно - задомихте се.
Чувстваме се добре - създали сме хубаво българско семейство. И двама сме доста заети, но се справяме с работата и другите ангажименти. В свободното време се разхождаме, срещаме се с приятели. Когато имаме повече време, пътуваме.
Още по темата
Генади Велков: Успешно упра...
Трябва тези, които са напуснали Видин, за да търсят препитание, да ...
Румен Христов: СДС е парти...
Христов изрази убедеността си, че за една партия най-важни са парла...
Илия Лазаров: С класическит...
В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...
Илия Лазаров: С класическит...
В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...
Д-р Антон Койчев: Деструкти...
Някои от кризисните ситуации можеха да се предотвратят просто с по-...