Димо Гяуров : Единственото, с което се е занимавала комисията по отношение на министрите, е твърдението за закъснение при подаване на техните декларации

15.01.2010

Димо Гяуров,депутат от СДС и председател на Парламентарната комисия за борба с корупцията и конфликт на интереси и парламентарна етика за предаването на БНР „Преди всички"

Водещ: Парламентарната комисия за борба с корупцията и конфликт на интереси и парламентарна етика няма преписка, свързана с конфликт на интереси спрямо Румяна Желева. Това каза председателят на комисията Димо Гяуров и добави, че комисията не се е самосезирала, нито някой я е сезирал с подобни твърдения. Тъй като в случая с Румяна Желева става дума за нейната позиция в предишния Европарламент, от комисията, която за краткост наричаме антимафия, не се чувстват провокирани да се произнесат по темата, обаче има ли конфликт на интереси в периода, в който Румяна Желева е била министър, това ще е отговор, който ще чакаме по-късно, заедно с още 400 души, които ще проверяват от комисията. Добро утро на Димо Гяуров.
Димо Гяуров: Добро утро.
Водещ: Г-н Гяуров, кога ще стане ясно какво ще покаже тази проверка на тези много лица, министри, депутати, представители на Президентството по отношение на декларациите, които те са подали за конфликт на интереси?
Димо Гяуров: Нека само да направим едно уточнение в началото. Понеже аз чух вашия анонс, ако става дума, че ние ще проверяваме г-жа Желева по повод на някакви предишни нейни декларации, не, това не е вярно. Какво е подавала в предишното си качество като представител на България в ЕП не е наша работа...
Водещ: Така?
Димо Гяуров: ... и ние не само че нямаме намерение, но и не можем да се занимаваме с това. По отношение на останалите, да, вярно е, нашата комисия не само приема декларациите на всичките тези хора, които са на най-висшите позиции в държавата, но и се предполага, че би трябвало фактически да провери обстоятелствата, които са изложени в тези декларации. До момента това не е започнало и не се прави.
Водещ: По каква причина според вас?
Димо Гяуров: Защото...
Водещ: Тежък физически труд?
Димо Гяуров: Може би, защото приказвайки празни приказки и занимавайки се с глупости, ние всъщност не започнахме най-същественото. Имах предвид през миналата година. От друга страна нека да не забравяме, че всъщност нашата комисия съвместява дейността, ангажиментите, задълженията на три комисии в предишния парламент, който бяха с общ състав от народни представители около 30 души, около 15 експерта, в момента ние сме 4 души с петима експерти, нещо, което е абсолютно непосилно да свършим. Аз се надявам обаче ръководството на Народното събрание да влезе в проблема и да ни отпусне още едва-две бройки, за да може наистина да се справим, защото работата, свързана с проверка на едни 400-500-600 души, не е никак малка.
Водещ: Имате предвид 1-2 бройки като експерти, предполагам, защото за да се промени комисията, трябва да има и промяна в правилника.
Димо Гяуров: Не, не. Като експерти.
Водещ: Буквално ли ще става тази проверка? Вие, четиримата души, с тези експерти ще проверявате декларация по декларация?
Димо Гяуров: Тъкмо това казвам - че е невъзможно.
Водещ: Да.
Димо Гяуров: По-скоро проверката би следвало да се извърши от органите, които съхраняват информацията за това. Отделните окръжни съдилища, които имат търговски регистри, Агенцията по вписванията, където се съхранява също информация, за различни видове участия и на база на това, бихме могли да направим някакъв обоснован извод. Процедурите по излизане, по заличаване на участието също знаете, че не са никак бързи и не са много лесни в някои случаи. Това също би трябвало да се съобрази. Отделно, че законът пък изисква само предприемането на действия, а не изисква краен резултат от страна на лицата, които трябва да предприемат тези действия. Не е много лесна материята.
Водещ: Не е много лесна и става ясно, че истината зависи от усилията на много институции. Може ли всичко това като механизъм да се уреди законодателно или трябват някакви други, как да кажа, допълнителни контакти, защото всъщност проблемът, който вие формулирахте преди малко, със забавяне на отразяването на променените обстоятелства, е проблем, за който говорим от години. Той минава през съдебната система и там тези регистри някак си се попълват доста по-бавно.
Димо Гяуров: Опасявам се, че сега заради конфликта на интереси и несъвместимостта ние няма да съумеем да решим този проблем, по-скоро той е предмет, ангажимент на държавната администрация и на ръководството на съдебната система, без да се твърди, че той е маловажен, не е това най-страшното в нашия случай. По-страшното е, че в закона има определени празноти, липсват цялостни регламентации на всички процедури, както и има празнота по отношение на извършването на някои видове проверки. От друга страна там се предписва, че в някои случаи, свързани с по-ниски категории административни служители, инспекторатите извършват проверките, за които говорим. Аз съм абсолютно убеден, че инспекторатите или в голямата си част те не извършват подобна работа. Предписва се, че трябва да бъдат създадени комисии за предотвратяването на конфликт на интереси в общините. Почти съм убеден, че тези комисии не работят, още повече, че ние вече имаме информация за конкретни общини и за конкретни общинари, които при ясен конфликт на интереси се вземат решения, но нищо не следва от това, имам предвид никаква санкция.
Водещ: Като ви слушам така, само корекции или цялостна промяна във философията на закона е необходима, защото този закон има и сложна европейска биография, първо ни похвалиха, че го имаме, после всъщност прочитайки го, видяха, че той не е това, което трябва, имаше промени, забавяния.
Димо Гяуров: Идеята за закон е повече от добра, защото...
Водещ: Спор няма. За идеята спор няма.
Димо Гяуров: Да, той предполага всъщност премахването на всички онези фактори, които биха могли да доведат до корупция или които биха могли да създадат корупционна среда, но предполагам, че всички наши слушатели си спомнят какво се случи миналата година при приемането на закона, всъщност намесиха се много фактори, имаше големи писъци и законът беше доста осакатен в крайния си вид, особено след промените, които бяха извършени в него. В момента има два подхода. Единият е този на Министерство на правосъдието, което е изготвило проект за доста сериозна промяна, за едно сериозно допълване на закона, но там има и една концептуална разлика, предлага се създаването на нов независим орган, който да поеме функциите на нашата парламентарна комисия. Може би това да е разумно решение.
Водещ: Въпросът е дали това няма да бъдат поредните чиновници с поредната сграда битови проблеми. Спомняте си Бюрото за СРС, то така не проработи. Това също има рискове.
Димо Гяуров: Да, има такава опасност. И предполагам, че това в някакъв смисъл е и аргументът на Министерство на финансите, което разбирам, че на този етап отказва да подкрепи закона, тъкмо защото вижда в създаването на тази нова структура още една администрация, за която няма пари в бюджета. Другият подход е нашият - да се опитаме да създадем едни малко по-добри текстове, да допълним тук-там закона, където смятаме, че има празнина, да доразпишем правомощия или задължения и да го направим действително работещ, но отново казвам - в този, мъничък състав, ние не сме в състояние да извършим очакваната работа.
Водещ: Очаквате разбирането на НС. Г-н Гяуров, има и един такъв объркващ момент, който между другото в някаква степен го задават и политиците - конфликт на интересите, несъвместимост, трябва ли да се помисли наистина около чисто законовата регламентация, за това какво означава несъвместимост на едно лице от висшите ешелони на властта?
Димо Гяуров: Аз мисля, че там няма кой знае какъв проблем. Несъвместимостта е онова нещо, което не разрешава даденото лице да заеме съответната позиция. По логиката на нашия законодател от началото на прехода до сега е, че основната несъвместимост се състои в заемането на две позиции, на две държавни позиции, нещо, което е различно в други страни, европейски или в света, ние сме дали примери в мотивите вчера, когато вземахме решение. Например във Франция един народен представител може да бъде кмет. В Унгария, където аз пребивавах, народният представител може да бъде и кмет, може да бъде и министър едновременно, в смисъл или кмет, или министър. Това е логиката на нашата Конституция, която въвежда основния принцип на забрана на съвместяването на такива дейности. А иначе в закона доста добре е регламентиран частният интерес. Разбирам защо ми задавате тези въпроси...
Водещ: Питам дали г-н Янев се обърка и РЗС, защото той като че ли обърка аудиторията за тези министри, чиито оставки иска и които вие вчера обяснихте, че всъщност там няма несъвместимости.
Димо Гяуров: Именно. Там няма несъвместимост, защото волно или неволно в този сигнал, който ни беше изпратен от РЗС, нещата се смесват и всъщност ползват се дефиниции за едно, прехвърляйки твърдението към друго. Категорично мога да кажа, че несъвместимост по отношение на тези 11 министри няма, ние сме направили доста обосновано твърдението си, така че няма никакъв проблем.
Водещ: Има ли обаче и може ли да излезе конфликт на интереси?
Димо Гяуров: По отношение на тях ли имате предвид?
Водещ: Да, на същите тези 11.
Димо Гяуров: Би могло, би могло, тъй като не сме разглеждали наличието или отсъствието на конфликт на интереси. Единственото, с което сме се занимавали по отношение на министрите, е твърдението за закъснение при подаване на техните декларации.
Водещ: Да, което ни връща към началото на разговора.
Димо Гяуров: Да. С нищо повече не сме се занимавали.
Водещ: Какво ви предстои на следващото заседание? Ще сдобрявате ли Яне Янев и Волен Сидеров?
Димо Гяуров: Опасявам се, това може да се окаже една доста амбициозна задача.
Водещ: Няма лошо.
Димо Гяуров: Ако се опитаме да си я поставим. Да, аз смятам, че това е най-доброто решение на нещата, защото действително недопустимо е, не само в пленарната зала, но и въобще на територията на сградата на НС да се случват подобни неща, на които станахме свидели, и най-доброто решение би било, ако двамата колеги си стиснат ръцете и се извинят, така че по този начин с чест и достойнство биха могли да се измъкнат от ситуацията.
Водещ: Любопитен ще бъде този кадър. Той сигурно ще бъде заснет, ако някога се случи. Финално да ви попитам - как, понеже вие самият казахте, четирима души, малко експерти, пък три много големи теми, проблеми обединява вашата комисия, вие как ги подреждате като приоритети, защото г-н Янев сякаш си беше избрал корупцията като водеща тема на тази комисия. Вие как разпределяте трите направления?
Димо Гяуров: Не бих си позволил да ги подреждам, защото те са съвсем отделни и не може една или друга дейност да бъде приоритет. Някак си действително ние загърбихме в началото на работата на парламента, загърбихме всичко онова, което е свързано с конфликт на интереси, и нещата излязоха на повърхността на обществения интерес едва след като г-н Янев започна да се занимава с министрите. От друга страна не по-малко важно е /.../ по повод изготвянето на етичния кодекс.
Водещ: Така е.
Димо Гяуров: Там неминуемо трябва да положим усилия по-бързо да се приключи с неговото изготвяне. Аз се надявам да съумеем до средата на март да имаме проект, който да предложим на народните представители за съгласуване, за да предотвратим всякакви бъдещи подобни случки като тази, която преди малко коментирахме.
Водещ: И паралелно с това и проверките за конфликт на интереси.
Димо Гяуров: Да.
Водещ: Събирате доста неща. Както разбираме от това, което казахте, вероятно получавате сигнали заради неработещи други структури по тези теми в страната и в администрацията.
Димо Гяуров: Да, имаме конкретни сигнали за конкретни общини, за конкретни общински съветници, по отношение на които лицето, което е подало сигнал, е пускало там на място жалба, от нея нищо не е последвало, та затова си позволявам да кажа, че съм сигурен, че определени общински комисии въобще не работят, даже знам, че не се събират на заседание.
Водещ: Което потвърждава правилото, че почти всички очакват в центъра да се решават проблемите на страната, но не винаги това може да се случи. Аз ви благодаря за това интервю. Оставаме с интерес и към новините, които ще идват от комисията. Тя вече не изглежда толкова шумна и атрактивна, вероятно може би по-работеща, но въпрос на време е да видим как ще се развият нещата там. Димо Гяуров.


Още по темата

thumb 07.12.2019

Участие на Илия Лазаров в К...

7 декември, 20 часа

thumb 06.12.2019

Участие на Емил Кабаиванов ...

6-ти декември, 18 часа

thumb 06.12.2019

Участие на Румен Христов в ...

Петък, 6-ти декември

thumb 28.11.2019

Генади Велков: Успешно упра...

Трябва тези, които са напуснали Видин, за да търсят препитание, да ...

thumb 28.11.2019

Румен Христов: СДС е парти...

Христов изрази убедеността си, че за една партия най-важни са парла...

thumb 28.11.2019

Илия Лазаров: С класическит...

В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...

thumb 28.11.2019

Илия Лазаров: С класическит...

В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...

thumb 24.11.2019

Участие на Румен Христов в БНТ

Понеделник, 25 ноември

thumb 17.11.2019

Участие на Румен Христов в БНР

18 ноември, 12.30 часа

thumb 14.11.2019

Д-р Антон Койчев: Деструкти...

Някои от кризисните ситуации можеха да се предотвратят просто с по-...