Валентин Стоянов: За „Фискална рамка 2010 – 2013г.”

18.09.2009

 

Статия на Валентин Стоянов секретар по икономическа политика на СДС

За „Фискална рамка 2010 - 2013г."

Преди около 2 седмици (по-точно на 31.08.) правителството изненадващо оповести приемането на един от най-важните си документи. Касае се за т.нар. Средносрочната фискална рамка за периода 2010 - 2013г. (СФР). СФР е основен стратегически документ за България и приемането му от Министерски съвет без каквито и да публични обсъждания е само по себе си притеснително. Все пак е от огромно значение да анализираме публикувания текст, защото в него са заложени параметри и прогнози относно бюджета, данъчно-осигурителната система, усвояването на еврофондовете и редица стопански отрасли.
Добрата новина е, че огромна част от принципите в основата на СФР са залегнали в програмните документи и на Синята коалиция, т.е. в СФР има едно ядро от ценности, които споделяме ние. Прави впечатление напр., че един от водещите принципи в СФР е този за поддържане на балансиран бюджет за сметка на подход на кабинетите „Станишев" и „Сакскобургготски" за огромни и неаргументирани бюджетни излишъци. Наред с това разходите като цяло са планирани консервативно, което може да се приеме за положителна страна на програмата. Същевременно трябва да отправим препоръки към управляващите, както и да изразим несъгласие с няколко от положенията, залегнали в документа.

Изразяваме загриженост по отношение на следните моменти в СФР:

1. Един от декларираните приоритети на правителството е насърчаване на частното потребление, като начин за стимулиране на икономиката. Проблемът е, че приказките за „замразяване на доходите" от страна на управляващите по никой начин не кореспондират с този приоритет!
2. Не сме съгласни със заложената в част втора на СФР идея за „потенциална необходимост от капиталова подкрепа на банковата система". Средствата на българския данъкоплатец не трябва да бъдат разходвани за такива цели, а по-скоро за подкрепа на здравната и пенсионната системи.
3. Прави впечатление, че решение за бъдещето на магистрала „Хемус" отсъства и този правителствен документ, като концентрацията е изцяло върху инфраструктурни проекти в Южна България (магистралите „Тракия", „Марица" и „Струма").
4. Не одобряваме предвидената идея за връщане на диференцирано облагане.
5. Опасяваме се от идеята за увеличаване на минималния месечен осигурителен доход за самоосигуряващите се лица от 260 на 420 лв. за периода 2010 - 2013г.
6. Не звучи добре тезата, заложена в раздел „Регионална политика", за „фокусиране" на инвестициите върху големите градове. Явно по-малките населени места умишлено ще бъдат оставени на заден план.
Препоръки

1. На база прогнозите за ниска инфлация през 2009г. и 2010г. и изпълнението на последния неизпълнен критерий от Маастрихт, правителството трябва да предприеме мерки за ускорено приемане на еврото.
2. Прогнозите в СФР за намаляване на преките чуждестранни инвестиции са крайно обезпокоителни и това е нещо, срещу което управляващите трябва да предприемат спешни мерки - включително по намаляване на някои данъци, осигуровки и административни регулации, облекчавайки по този начин инвестиционния процес в България.
3. Изключително важно за гражданите и бизнеса би било едно по-значително редуциране на осигурителната тежест в сравнение със заложеното в СФР. Конкретно, от 01.01.2010 - намаляване с 5 процентни пункта, като целта е намаляване с 10 процентни пункта до 2013г. Напомняме, че дори министъра на финансите преди изборите беше поддръжник на тази идея, изразена включително в негови публикации и изследвания.
4. Оценката на ефектите върху икономиката и бюджета от усвояването на фондовете от ЕС за периода 2010 - 2015г. е базирана върху два алтернативни сценария, никой от които не изглежда реалистичен. Първият е изграден върху допускането, че не се предвижда навлизане в икономиката на средствата от ЕС през периода 2010-2015г., докато вторият се основава на предположението за цялостно усвояване и оползотворяване на разполагаемите за страната средства от бюджета на ЕС. Смятаме, че в подобни случаи би следвало да се разработват сравнително по-реалистични сценарии.
5. На база изказаните в СФР опасения за „значително по-ниско усвояване на помощите от Структурните и Кохезионния фондове, на средствата от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за рибарство и др. - около 50% от планираните помощи", приканваме управляващите към по-активни действия за предотвратяване на този проблем.
6. Препоръчваме намаляване облагането на едноличните търговци от сегашните 15% на 10%, както и свеждане на данъка върху дивидентите до 1%.

Изводи

Усилията на правителството, насочени към справяне с кризата, следва да бъдат подкрепени, включително по отношение на изготвената СФР. В същото време трябва да отправим редица препоръки, които се надяваме да бъдат взети под внимание.
Основните цели на икономическата и фискалната политика са правилни, но големият въпрос е в изпълнението им. Важно е призивите за „подобряване на бизнес средата и на инвестиционния климат", за „ориентиране на публичните разходи в посока стимулиране на факторите, ускоряващи икономическия растеж в съответствие с обновената Лисабонска стратегия", за „размразяване на спрените средства по европейските фондове" и т.н. да не останат само декларации.
Приветстваме заложените средства „поддържане на политика на балансирани бюджети", „оптимизиране на правителствените разходи, като се подобри тяхната ефективност чрез реализиране на структурните реформи", „консервативна политика по отношение на поемането на нови правителствени дългове", „периодичен преглед на ефективността и целесъобразността на правителствени програми - какви ползи носят на обществото и не може ли частният сектор да ги изпълнява, има ли баланс между цена и качество при предоставяните от правителството услуги на обществото" като адекватни и реалистични. Синята коалиция е готова да предостави експертиза и идеи на управляващите във връзка с изготвяне на последващи стратегически документи и цялостно изпълнение на мерките, заложени в тях.

 


Още по темата

thumb 07.12.2019

Участие на Илия Лазаров в К...

7 декември, 20 часа

thumb 06.12.2019

Участие на Емил Кабаиванов ...

6-ти декември, 18 часа

thumb 06.12.2019

Участие на Румен Христов в ...

Петък, 6-ти декември

thumb 28.11.2019

Генади Велков: Успешно упра...

Трябва тези, които са напуснали Видин, за да търсят препитание, да ...

thumb 28.11.2019

Румен Христов: СДС е парти...

Христов изрази убедеността си, че за една партия най-важни са парла...

thumb 28.11.2019

Илия Лазаров: С класическит...

В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...

thumb 28.11.2019

Илия Лазаров: С класическит...

В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...

thumb 24.11.2019

Участие на Румен Христов в БНТ

Понеделник, 25 ноември

thumb 17.11.2019

Участие на Румен Христов в БНР

18 ноември, 12.30 часа

thumb 14.11.2019

Д-р Антон Койчев: Деструкти...

Някои от кризисните ситуации можеха да се предотвратят просто с по-...