В медиите
Валентин Стоянов: Време е ... за Нов курс
Статия на Валентин Стоянов секретар по икономическа политика на СДС
Точно 20 години след началото на Прехода България отново стои на кръстопът. Страната ни влезе в Европейския съюз и НАТО, но тези безспорни успехи изглежда не гарантират необратимостта на новата избрана геополитическа ориентация. Това пролича особено силно през изтеклия вече мандат на тройната коалиция, който се свързва основно с корупция, непрозрачно управление и очевидни отклонения от пътя на евроатлантическата интеграция. Същевременно трябва да се отбележи, че отишлото си вече правителство не направи почти нищо за отстояване на националния интерес в сфери като стратегическите енергийни и инфраструктурни проекти, българските малцинствени общности в околни държави и защитата на националната сигурност.
Политическата обстановка
Политическата ситуация в България след последните парламентарни избори може да бъде дефинирана като сложна. Избирателите категорично показаха, че не одобряват управлението, доминирано от БСП и ДПС и същевременно дадоха да се разбере, че желаят завой на дясно. От друга страна голяма част от представителите на новото правителство са малко познати на публиката и все още е рано да се каже дали ще бъдат в състояние да изпълнят огромните очаквания, които им възлага българското общество. Трябва да се отбележи, че в много сфери (включително спрямо отношенията с Македония) новите управляващи все още не са дефинирали ясни стратегии и приоритети и към момента е трудно да бъде оценено в каква посока ще върви самостоятелното правителство на ГЕРБ.
При всички случаи премиерът Борисов и екипът му ще трябва да се нагърбят с тежката задача за възстановяване на доверието в международните партньори на България, както и със спасяването на така необходимите средства по еврофондовете. От тази гледна точка, на новите управляващи са необходими бързи и адекватни действия, на които, да се надяваме, трябва да станем свидетели в близките месеци.
Що се отнася до отношенията с Република Македония, изключително важно е да бъдат избегнати всякакви популистки залитания и страната ни твърдо да застане зад кандидатурата на Скопие за членство в Европейския съюз и НАТО. Същевременно трябва да бъдат парирани всички опити за влошаване на двустранните отношения и да бъде поддържан постоянен и интензивен диалог между България и Република Македония. В тази връзка казусът „Спаска Митрова" в никой случай не трябва да доведе до поредния разрив на отношенията между двете държави, защото именно това целят неприятелите както на България, така и на Македония, които са едни и същи!
Икономическата ситуация
Моментната икономическа ситуация в България, а и в глобален аспект, е безпрецедентно тежка за последното десетилетие. От 1998г. до края на миналата година страната ни бележеше устойчив стопански растеж, който доведе до видими промени в редица отрасли, особено като се има предвид колапсът от 1996-1997г. Ръстът обаче беше прекратен, както по независещи от страната ни причини, така и заради неадекватните действия (а в определена степен и поради бездействието) на доскоро управлявалата тройна коалиция на БСП, ДПС и НДСВ. Новото правителство наследява икономика в рецесия, бюджетен дефицит и множество структурни проблеми в редица отрасли, неглижирани от предишните управляващи в продължение на 8 години.
От тази гледна точка е изключително важно да бъде предприета реформа на данъчно-осигурителната система, насочена към допълнително облекчаване на гражданите и бизнеса, особено в условията на криза, високи лихви и растящи цени. Наложително е да бъде възобновена реформата в здравеопазването (спряна от кабинета „Сакскобургготски"), като основната цел тук е да бъде разбит монопола на Националната здравно-осигурителна каса и бъде въведен т.нар. втори стълб, т.е. частни здравни фондове, в които всеки гражданин има индивидуална здравна партида. Трябва да бъдат приватизирани много от все още държавните предприятия, които на този етап са развъдник на корупция и средство за пълнене на черните партийни каси. Раздутата администрация и многото регулаторни и разрешителни режими също са основни причини за увеличаване на корупцията, както и фактори за неефективно управление и неоправдано пренасочване парите на българските данъкоплатци
Наистина е от огромно значение редуцирането на държавната намеса и участие в икономиката. Необходимо е значително намаляване на преразпределението през бюджета от сегашните 42-45% процента от БВП до не повече от 35%. Нужен е и качествено нов подход в енергийния сектор и инфраструктурата, които не трябва да бъдат схващани като нещо непременно държавно, т.е. да бъдат допуснати повече частен капитал и предприемаческа инициатива, както в енергетиката, така и във ВиК сектора и пътното строителство. Крайно време е да бъде осъзнато, че изпълнителната власт не може да управлява стопански предприятия по-ефективно от частните предприемачи, както и че не е работа на държавата (а на частния сектор) да произвежда цигари, да отпуска кредити, да вози пътници и товари с влакове и въобще да извършва каквито и да е стопански дейности. Само това разбиране и пазарният подход могат да поставят националната икономика на един качествено нов път, който да избегне непрекъснато повтаряните грешки на миналото.
Отношенията със съседите
Крайно време е управляващите активно да започнат да отстояват националните интереси на България. Това неминуемо минава през изграждане на инфраструктурата по основните транспортни коридори, минаващи през територията на страната ни, и особено на Коридор №8 по направление изток-запад. За целта е необходимо лобиране за завършване на железопътната линия Гюешево - Крива паланка от македонска страна, изграждане на допълнителни ГКПП-та, намеса в полза на проекта АМБО за сметка на неблагоприятния за България проект за нефтопровод Бургас - Александруполис.
Необходима е и активна политика, защитаваща българските общности в чужбина и най-вече в околните страни (особено Република Македония, Гърция, Западните покрайнини, Поморавието и Войводина, Бесарабия, Югоизточна Тракия, Румъния, Албания и Косово). Управляващите трябва да осъзнаят, че България освен обект може да бъде и субект в политическите процеси и да започнат да се държат значително по-адекватно в отношенията си с държави като Сърбия и Гърция, както и с антибългарските прояви в Повардарието! Особено в отношенията ни със Сърбия е необходим по-твърд курс, включително изхождащ от позициите на страната ни като член на Европейския съюз, към който се стреми и Белград. В отношенията си с държавите от Западните Балкани и Турция България трябва да използва значително по-активно предимствата си, даващи членството в ЕС и НАТО, включително за отстояване на националния интерес. В противен случай и новото правителство рискува да повтори грешките на предишното, които в крайна сметка доведоха до безславния му край. Дали България ще поеме по нов стратегически курс ще стане ясно през следващите години, но ние сме длъжни да оказваме натиск, за да се случи това!
Още по темата
Генади Велков: Успешно упра...
Трябва тези, които са напуснали Видин, за да търсят препитание, да ...
Румен Христов: СДС е парти...
Христов изрази убедеността си, че за една партия най-важни са парла...
Илия Лазаров: С класическит...
В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...
Илия Лазаров: С класическит...
В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...
Д-р Антон Койчев: Деструкти...
Някои от кризисните ситуации можеха да се предотвратят просто с по-...