Найден Зеленогорски: Кметовете не са момчета за бой

11.12.2010

 Интервю за в-к "Труд" на Найден Зеленогорски,зам.-председател на СДС и кмет на Плевен.

- Ще успеят ли общините да се справят със зимата и да изкарат следващата година при бюджета, който определиха управляващите за 2011 година?

- Ако не се направят корекции по отношение на нашите бюджети, ще има сериозни проблеми. Както знаят вече всички, средствата за почистване на сняг не стигат и всички се надяват, че зимата няма да бъде толкова тежка и с много снеговалежи. В противен случай ни чакат сериозни проблеми.

От друга страна, парите за капиталови разходи са много малко - около 27 млн. лева. Това прави за всичките 264 общини по 4 лева на жител. А с тези четири лева не може да смениш една тротоарна плочка, камо ли да си правиш планове инфраструктурата на нашите градове и села да бъде в добро състояние или доразвивана. Предполагам, че ще имаме проблеми в общинското здравеопазване и социалните дейности.

Според мен беше добре да се проведат едни по-пълни дискусии с общините и да се намери вариант за тях. Кметствата не са ирационално понятие, в тях живеят всички българи, включително президентът и министър-председателят. И хората не би трябвало да бъдат наказвани.

Този бюджет ще бъде изключително тежък. В момента има около 200 млн. лв. неразплатени разходи, които от 2010 г. ще се прехвърлят в 2011-а и ще се увеличат като лавина. Това ще бъде една още по-сериозна предпоставка за финансовите проблеми. Има десетки общини, които са буквално пред фалит. А други се справят изключително трудно.

- Според вас данъците, за които имаше толкова дискусии, като данък "лукс" , "колиба", или развързването на ръцете на кметове и съветници сами да определят налозите биха ли ви дали глътка въздух, за да се справите?

- Те са ключът, който не е за правилното място. По-логично бе да се постъпи като в Германия например - там 2 на сто от ДДС отива директно за общините. Не беше необходимо ДДС да се увеличава, но беше възможно при сега съществуващия налог една част да остава директно в общинските бюджети.

Другата подходяща възможност бе да се въведе един данък върху сделките, както е в много държави в ЕС или САЩ. Там върху всяка сделка, която се реализира на територията на общината, 1 или 2 процента влизат директно в хазната на общината, като това стане за сметка на намаляване на ДДС, за да се отрази върху общата данъчна тежест на бизнеса и хората.

Не смятам, че този подход на общини, които имат правото да повишават налозите, е най-удачният. Специално ние в Плевен няма да допуснем увеличаване на ставките на данъците и административните услуги. Според нас те са достатъчно високи в тази икономическа криза и бизнесът би изпитал още по-големи затруднения от подобно решение. Всяко семейство се справя също доста трудно и не можем допълнително да го натоварваме.

- Ще се съкращава ли още административният персонал в кметствата?

- Вече в някои общини има съкращения. В други, като нашата - в два от месеците всички служители, включително и аз като кмет, ползваме по 5 дни неплатен отпуск. Това ни намали с 25 % заплатите. Не съм чул подобно нещо да се е случило в държавната централна администрация. Струва ми се, че отново съкращения и рязане на бюджети се случва само при нас, докато държавната машина си работи както и преди. Все едно кризата или проблемите не се отнасят за нея. Но в общините всяко съкращение вече е достигнало критичното ниво на служители, от което вече качеството на услугата рязко намалява за гражданите.

И трябва да си зададем следния въпрос - ние за европейско обслужване ли ще говорим или за влошено качество за сметка на оптимизиране на разходи. През всичките тези години и правителства имам чувството, че топката винаги оставаше и остава в общините.

Едно се говореше, а друго се вършеше, така че сега в малките общините няма специалисти, а и в големите недостигът е чувствителен. При заплатите, които се получават при нас, е естествено хората да търсят друга работа.

- При тази криза в общините, дето я очертахте, какво ще обещават кандидатите за кметове на предстоящите избори? Или този път ще сме свидетели на кампания без нови чешмички, улици и гръмки послания за мащабни инфраструктурни проекти?

- Има очевидно липса на пари, но има едно придвижване напред по отношение на възстановяване на европейските проекти за България и използването на този ресурс. А и по-добрата работа на министър Томислав Дончев в тази сфера се вижда. Аз лично смятам, че европейското финансиране е решение за кметовете за социалната, образователната и инженерната структура в общините.

Другите възможности са използването на банкови заеми и емитиране на общински облигации. Това са модерни начини, които използват всички западноевропейски общини, и не бива да се плашим от тях. Важното е да гарантираме на гражданите такава инфраструктура, каквато те заслужават. Не може да си позволим да казваме само няма пари, а трябва да търсим пътища за развитие.

- Но има кметства, които не могат да получат пари по европроекти, какъв е техният шанс да оцелеят?

- Всички имат шансове, но те не са еднакви. Подходът на министър Дончев при използване на европейско финансиране е добър, добре е да се конкурират проекти, но да не се забравя, че всяка община инвестира в създаването на един от тях доста пари и ако той не бъде спечелен, тези пари отиват на вятъра. А за това промяната в подхода - директните покани към общините за европейско финасиране са изключително важни. Малките и средни общини имат страхотни проблеми и с осигуряване на юристи, на архитекти и други.

Техните възможности са или да правят съвместни проекти с по-големи общини, или чрез консултантски компании. Трябва да се търсят пътища държавата да съфинансира по-голяма част от тези проекти. Има начини за това, за да се даде глътка въздух на общините и по-големи възможности.

- Говори се, че предстои една доста трудна кампания на предстоящия вот за всички онези, които са извън ГЕРБ. Вярно ли е, че и сега кметове, които са с различен партиен цвят от този на управляващите, трудно комуникират с властта и оттам трудно осигуряват развитие на общините си?

- В интерес на истината доста кметове се оплакват, че върху тях има натиск от страна на хора на ГЕРБ, понякога и не регламентиран. Говори се, че по места кметовете са принуждавани да работят по определен начин по проекти, да изпълняват различни разпореждания на областни управители, да приемат решения под натиск и т. н. Методите са различини.

Аз силно се надявам, че правителството няма да използва силовите и контролните институции в България, за да реши съдбата на изборите. Но истината е, че всички ние имаме такива опасения.

В една демократична държава законите трябва да се спазват и да има нормално отношение към институциите. Не може кметовете да бъдат момчета за бой и те вечно да са лошите при такави сериозни отговорности, които имат и пред обществото, и пред закона. Натоварването също е изключително голямо. И заради това екипността и доверието между колегите в администрациятае от изключително значение.

Само ще отбележа, че един кмет подписва средно на ден между 200 и 300 документа и му е абсолютно невъзможно да прочете всичко и да го осмисли. И за това му се налага да има огромно доверие към колегите си. Бих искал спомена и това, че постоянните промени в законите и подзаконовите актове също създават допълнително напрежение.

Ще кажа и още нещо - през всички тези години доверието в местната власт е твърдо и се покачва. Според последните социологически проучвания рейтингът на общините е 35-40 процента. Това вероятно е и една от причините, които дразнят властта. В същото време е нормално хората да ни подкрепят, тъй като ние работим непосредствено за тях. Кметът е най-близо до гражданите, той се грижи за улицата, за тротоара, за боклука, за социалните услуги, за парковете, транспорта и т. н. Работата му се оценява обективно от хората.

- Вие ще се кандидатирате ли отново за поста на кмет?

- Не съм решил още. Сега мисля за снега и дали ще се справим, при положение че средствата очевидно не достигат, както вече споменах. Много от моите колеги кметове са разколебани дали да заявят кандидатурите си на предстоящите избори. Полагат се огромни усилия, а резултатът не винаги отговаря на очакванията. Хората трудно разграничават властите и за тях кметът и общинската администрация са тези, които трябва да решават бързо и безболезнено всички проблеми, а това очевидно не може да се случи.

Бих се надявал с политика да се занимават хора, които искат да останат дълго в нея. И поради това да се стремят максимално да отговарят на изискванията на гражданите в нравствен и професионален аспект. В крайна сметка нали сме европейска държава и искаме да постигнем европейска ефективност на управлението и европейско обслужване на гражданите.

Интервю на Анета Петкова

 


Още по темата

thumb 07.12.2019

Участие на Илия Лазаров в К...

7 декември, 20 часа

thumb 06.12.2019

Участие на Емил Кабаиванов ...

6-ти декември, 18 часа

thumb 06.12.2019

Участие на Румен Христов в ...

Петък, 6-ти декември

thumb 28.11.2019

Генади Велков: Успешно упра...

Трябва тези, които са напуснали Видин, за да търсят препитание, да ...

thumb 28.11.2019

Румен Христов: СДС е парти...

Христов изрази убедеността си, че за една партия най-важни са парла...

thumb 28.11.2019

Илия Лазаров: С класическит...

В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...

thumb 28.11.2019

Илия Лазаров: С класическит...

В София постигнахме един прекрасен резултат – между 20 и 30 хиляди...

thumb 24.11.2019

Участие на Румен Христов в БНТ

Понеделник, 25 ноември

thumb 17.11.2019

Участие на Румен Христов в БНР

18 ноември, 12.30 часа

thumb 14.11.2019

Д-р Антон Койчев: Деструкти...

Някои от кризисните ситуации можеха да се предотвратят просто с по-...