Ще блокират ли съдилищата с проектобюджет 2011г.

14.10.2010

 Статия на Петър Славов - секретар по Правни и конституционни въпроси на Съюза на демократичните сили за в-к Седем.

  Ще блокират ли съдилищата с проектобюджет 2011г.

Вече трета седмица проектобюджетът за 2011г. активно се коментира от всевъзможни анализатори-както в цялост, така и по ведомства. Почти не се чуха обаче мнения по отношение на бюджета на Съдебната власт, особено в контекста на обещаните от ГЕРБ  сериозни реформи, за чиято реализация естествено са необходими немалко средства /създаване на Специализирани наказателни съдилища и прокуратури/. И макар повечето министерства да получават повече средства през 2011 г. - напр. МО с допълнителни 100 млн. спрямо актуализиран бюджет 2010  (ок. 11% увеличение),  МВР - над 5% увеличение, Министерството на труда и социалната политика получава - 19%  отгоре и т.н., то бюджетът на Съдебната власт не само, че не е увеличен, но дори се орязва размера на държавната субсидия с 10,5 млн.лв. И то при заявения приоритет на реформата в съдебната власт като основен инструмент в борбата с организираната престъпност.

В предложението на МС към проектобюджета на Съдебната власт правят впечатление следните 3 съществени проблема:

Първо,  намалява се субсидията за 2011г. с 10,5 млн.лв. спрямо субсидията на актуализирания бюджет 2010г. Това е извършено независимо от хроничния недостиг на средства в системата в момента /напр. продължават да липсват средства за преместване на част от съставите на Софийски районен съд в допълнителната сграда на бул.Цар Борис III, като не само там съдии и прокурори са принудени да работят от 5-6 човека в кабинети, предвидени за по един/;

Второ, в перо «Капиталови разходи» не са обезпечени предлаганите реформи и е запазено равнището на актуализиран бюджет 2010г.-2,5млн.лв., които не достигат дори за текущ ремонт и подръжка на сградния фонд. Така за пореден път ще трябва да се отложи финансирането на подобряването на материалните условия на труд, усъвършенстването на информационните технологии, доизграждане на Единната информационнна система за противодействие на престъпността /ЕИСПП, чието въвеждане вече се отлага вече повече от 10г. и която система ще даде възможност за проследяване хода на всяко едно производство от момента на неговото образуване до финала му, включително причините за забавянето му, ако има такива/ и не на последно място - заявените от управляващите Специализирани наказателни съдилища и прокуратури.

И трето, в перо «Заплати и други възнаграждения» също не са обезпечени средства за възнаграждения за съдиите, прокурорите и служителите в специализираните наказателни съдилища и прокуратури. Допълнително, средствата за социални осигуровки на работещите в системата са намалени с над 3,5млн. лв.

 Орязването на бюджета на Съдебната власт за 2011г. буди недоумение, предвид завените намерения от ГЕРБ за реформа в Наказателното съдопроизводство /въвеждането на Специализиран наказателен и Специализиран апелативен съд и прокуратури към тях/ и необходимостта от предоставяне и оборудване на сгради за целите на тези съдебни инстанции и назначаване на съдии, прокурори и съдебни служители в тях. Гореизложените констатации кореспондират и със заявения проектобюджет на Министерство на правосъдието за 2011г. /последното отговаря за сградния фонд и основните ремонти по него/, където за капиталови разходи също не са предвидени допълнителни средства. Т.е., очевидно необходимите средства за специализираните съдилища и прокуратури не са заложени и там.

А ето и няколко от възможните негативни последици от това пренебрежително отношение към Съдебната власт в проектобюджет 2011:

На първо място, недостигът на средства ще се задълбочи, което логично ще повлияе негативно както на скоростта на разглеждане на делата (липса на зали, техника, човешки ресурс и др.), така и на тяхното качество (поради огромното натоварване на всеки един съдия, прокурор).

На второ място, ако от орязания бюджет на Съдебната власт се вземат допълнителни средства за новите специализирани наказателни съдилища и прокуратури, това  ще е основно за сметка на отделния човек, по чието дело ще има допълнително забавяне, вероятно и намаляване на качеството. Що се отнася до реформата - така тя ще даде съмнителни плодове /тъй като отклонените средства за специализираните структури също ще се окажат недостатъчни за ефективната им работа/.

И в заключение, ако управляващите от ГЕРБ се чувстват спокойни, че няма да се сблъскат с магистратски протести /магистратите нямат право на стачка/ и системата ще продължи да работи дори и с тотално орязания бюджет 2011, то е много вероятно още в началото на следващата година да се окажем в ситуация, в която един от фундаментите на правовата държава - правораздаването - да блокира, а шумно афишираната съдебна реформа да претърпи пълно фиаско.


Още по темата

thumb 15.11.2019

СДС не приема за справедли...

Според нас, това е на първо място унизително към огромния брой бълг...

thumb 16.07.2019

СДС: Надяваме се и призовав...

Против сме прокрадващите се в последно време идеи за увеличаване на...

thumb 12.07.2019

СДС: Сагата с постоянното о...

На призивите на някои политици – русофили, които иронично призовава...

thumb 21.02.2019

СДС: Познават ли Конституци...

Ресорният заместник-министър да понесе своята отговорност

thumb 14.02.2019

СДС: Избирателите не са ста...

Позиция за готвените промени в Изборния кодекс

thumb 21.11.2018

Честит Ден на християнското...

Ние вярваме в младите хора в България и се надяваме, че те ще осъзн...

thumb 10.11.2018

СДС: Тоягата винаги е за гр...

В обществото ни има остра липса на справедливост, търпението на гр...

30.10.2018

СДС: Кадровата немощ на каб...

Скандалът с документите за българско гражданство придоби международ...

thumb 27.10.2018

СДС: Тайните арести са груб...

Приемането на подобна мярка, касаеща дори непълнолетните лица, може...

thumb 24.10.2018

СДС:Прекалената централизац...

ГЕРБ и здравният министър са на път да допуснат поредната грешка и ...