Позиции
Проектобюджет 2011 – déjà vu
Добрата новина е, че проектобюджетът беше публикуван рекордно рано - още към средата на септември, което ще даде достатъчно време за едно по-широко обсъждане на финансовия план на държавата за следващата година. Помним как в предходни години по време на правителствата „Станишев" и „Сакскобургготски" проектобюджетите първо се приемаха „на тъмно" от Министерски съвет и едва после ставаха публично достояние. Иначе трябва да се отбележи, че предложения документ е доста противоречив и като че ли в него не са взети някои поуки от 2010-а.
Рамката
Предвижданият през идната година бюджетен дефицит е 2,5% от БВП, но на този етап и това изглежда по-скоро като добро пожелание. Само по себе си обаче е неправилно да се залага дефицит, т.е. разчетите трябва да са за балансиран бюджет или за минимален излишък. Точно поради тази причина от СДС предложихме промени в Закона за устройството на държавния бюджет с оглед създаването на т.нар. фискален борд. Впрочем прави впечатление, че в рамките на четиригодишния управленски мандат е заложен съвкупен дефицит от около 9 млрд. лв. Наистина голяма част от него се покрива от фискалния резерв, но остава висящ въпросът за другата част.
В предвижданията на финансовото ведомство освен дефицита се запазва и нивото на разходите от около 27 млрд. лв. За сметка на това е предвиден известен ръст на приходите и именно той (според разчетите на МФ) би трябвало да редуцира дефицита двойно в сравнение с 2010-а, т.е. до 2,5%.
Предвижданото преразпределение на 40% от БВП през бюджета е за поредна година твърде голямо. Таванът не би трябвало да надвишава 35%. Положителното все пак е, че нивата на преразпределение на националния доход от държавата са сред най-ниските в Европейския съюз.
Нереалистичен ръст се прогнозира при събираемостта от корпоративни данъци - най-вероятно заради играта с амортизационните норми в законопроекта за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане. Подобни промени в амортизационните очисления няма да бъдат подкрепени от СДС. Прави впечатление и следният парадокс. При заложен растеж на икономиката от 3,6% се прогнозира ръст на приходите от 5,3%. На теория и практика няма как ръстът на приходите да изпревари този на БВП. Освен при една хипотеза - увеличение на данъчно-осигурителната тежест през 2011-а. Такова увеличение на практика се очертава и то включва не само корпоративните данъци, но и някои акцизни ставки, ДДС в туризма, нов данък върху застрахователните премии и част от минималните осигурителни прагове.
Основните допускания в проектобюджета относно международните фактори (включително цената на петрола) като цяло са коректни. Очаква се европейската икономика да продължи да се възстановява, достигайки растеж от около 1% през 2010г. и 1.7% през 2011г. За същия период се предполага, че световната икономика ще отбележи ръст от 4.2% през 2010г. и 4.3% през 2011г.
Отделните ведомства
Прави впечатление обаче сериозният ръст в бюджетите на силовите ведомства. Така напр. разходите за отбрана са със 100 млн. (ок. 11%) повече. Тези на МВР са с ръст от над 5%, а на ДАНС - с над 10%. На националната разузнавателна служба - 12%. Комисията „Кушлев" получава с 21% повече. Отделно Министерството на труда и социалната политика получава 19% (над 150 млн.) отгоре. Бюджетът на образователното министерство е с ръст от 12%. За сметка на това за здравното министерство няма да получи и стотинка повече. Базата за сравнение е актуализирания бюджет за 2010-а.
Като по-скоро положително може да се оцени финансовото укрепване на регулаторните органи, поне доколкото това способства за засилване на независимостта им. Средният ръст в бюджетите на Комисията за защита на потребителите, Комисията за финансов надзор, Съвета за електронни медии, Агенцията за ядрено регулиране, Комисията за регулиране на съобщенията и Държавната комисия за енергийно и водно регулиране е около 25-30%. И тук подчертаваме, че базата за сравнение са актуализираните бюджети за 2010-а.
Изводи
Концептуалният подход на министъра на финансите към бюджета не се е променил с нищо. Прогнозите са оптимистични (каквито бяха и преди година), отново се предвижда голям дефицит, разходите са със същия размер и в този бюджет са заложени нереалистично високи приходи от приватизация. Всичко това налага извода, че в средата на 2011-а ще има нова бюджетна актуализация, т.е. сценарият от настоящата година ще се повтори. Тогава обаче няма да имаме на разположение същия резерв. Той ще е значително свит и ще бъде в пъти по-малък от миналогодишния. Това е причината в проекто-бюджет 2011-а да е заложена опция за допълнително задлъжняване с над 1 млрд. евро.
Една от основните характеристики на проектобюджета за 2011-а (както и на този за 2010-а) е липсата на консервативност и твърде оптимистичните прогнози. Последното обаче е недопустимо за финансов министър. Добри или лоши, бюджетите от предходни години поне не са страдали от този дефект. Затова е повече от наложително да бъде проведена широка обществена дискусия, която да доведе и до корекции в проектобюджета.
Още по темата
СДС не приема за справедли...
Според нас, това е на първо място унизително към огромния брой бълг...
СДС: Надяваме се и призовав...
Против сме прокрадващите се в последно време идеи за увеличаване на...
СДС: Сагата с постоянното о...
На призивите на някои политици – русофили, които иронично призовава...
Честит Ден на християнското...
Ние вярваме в младите хора в България и се надяваме, че те ще осъзн...
СДС: Тоягата винаги е за гр...
В обществото ни има остра липса на справедливост, търпението на гр...
СДС: Кадровата немощ на каб...
Скандалът с документите за българско гражданство придоби международ...
СДС: Тайните арести са груб...
Приемането на подобна мярка, касаеща дори непълнолетните лица, може...
СДС:Прекалената централизац...
ГЕРБ и здравният министър са на път да допуснат поредната грешка и ...