Позиции
Валентин Стоянов: Пак вдигат данъците
В продължение на поне половин година министър Дянков и други членове на кабинета уверяваха обществото, че "данъците няма да бъдат пипани". Е, оказва се, че това е било поредното непремерено изказване. В близките месеци се очаква ново увеличение на данъчно-осигурителната тежест, което в крайна сметка ще се отрази негативно на гражданите и бизнеса.
Някои факти
За поредна година ще има ръст на редица акцизни ставки. Така например косвеният данък върху бензина става 710 лв. за 1000 литра вместо досегашните 685 лв., а върху дизела се увеличава до 615 лв. за 1000 литра вместо сегашните 600 лв. Реално това означава поскъп-ване на бензина с 3 ст. на литър, а на дизела с 2 ст. от 01.01.2011 г. Безоловен бензин, в който има биоетанол от 4 до 5 процента, ще се облага с 688 лв. вместо сегаш-ните 664 лв. Смес на газьол и биодизел също ще се облага с по-висо-ка ставка - от 582 лв. на 596 лв. за 1000 литра.
Ще се увеличи и ДДС в туризма. Конкретно в този случай министър Дянков твърди, че има "нервно писмо от Брюксел". Ако е така, нека това писмо бъде предоставено на обществото и в частност на туристическия бранш.
Изцяло нов данък от 2% върху застрахователните премии се предлага с едноименен законопроект. Първото четене мина през комисиите на Народното събрание още преди лятната ваканция, като Синята коалиция се противопостави на това предложение, идващо от финансовото министерство.
Коментира се и предстоящ ръст на минималните осигурителни прагове - нещо, което ще се отрази както на работещите, така и на работодателите. Конкретните предложения в тази насока ще бъдат направени в близките седмици, но е сигурно, че и те ще разтърсят публичното пространство.
Амортизационните очисления
Може би с най-негативен ефект за бизнеса са предлаганите промени в амортизационните норми, залегнали в Закона за корпоративното подоходно облагане. С предлагания от правителството законопроект се въвеждат нови амортизационни норми за дълготрайните активи: за машини и производствено оборудване - от 30% на 20%, за ком-пютри и софтуер - от 50% на 30%, и за авто-мобили - от 25% на 20%. За предприятията това означава, че ще плащат по-високи корпоративни данъци на държавата, защото чрез ниските амортизацион-ни ставки ще им се намалят разходите, следователно ще нарасне пе-чалбата им и съответно данъкът, който се пла-ща върху нея.
Промяната бива обоснована с факта, че пора-ди спада в икономиката производството реали-зира по-ниска натоваре-ност на активите, пора-ди което те се изхабяват по-бавно. По тази при-чина с новите ставки за амортизация би се постигнала по-точна и справедлива оценка на стойността на активите. Дотук добре, но от министерството явно са пропуснали да отчетат факта, че законът ще влезе в сила от следващата година, за която те самите прогнозират растеж на икономиката ни, който води до по-интензивно използване на активите. В този ред на мисли подобна промяна на амортизационните норми ще отнеме стимула на предприятията да инвестират в но-ви машини и оборудва-не, което всъщност ще забави растежа. Изхож-дайки от допускането, че Министерството на финансите по-скоро би желало да стимулира икономическия растеж, вместо да го забавя, стигаме до извода, че прокарването на подоб-на мярка е израз на от-чаяните опити от стра-на на министерството да генерира допълни-телни приходи, с които да захрани бюджета.
Естествено по-ниските амортизационни ставки ще рефлектират крайно негативно върху икономиката. Включително чуждестранни инвеститори, които са решили да инвестират в България, може да пре-осмислят свои вложения в страната ни. На практика намаляването на амортизационните ставки ще доведе до ре-алното изземване на финансов ресурс от бизнеса. Разбира се, то-ва далеч не е най-удач-ният начин за пълнене на хазната. Неприемли-во е бизнесът пак да плаща сметките на едно разточително правителство, неспособно (или нежелаещо) да ограничи апетитите си за харчене.
Резултатите
За пореден път трябва да отбележим, че увеличението на данъци в условията на криза е като да се гаси пожар с бензин. Ефектът е обратен. Със сигурност ще се стигне до ръст на сивата икономика, чий-то размер е поне около 40%. Със сигурност ще има и ръст на "черна-та" икономика под формата на контрабанда.
Притеснителна е и друга тенденция. През 2010 г. около 43% от брутния вътрешен продукт ще бъде преразпределен през бюджета. Това означава, че правителството изземва по-голяма част от произведеното от българските граждани и бизнеса. Последното обаче не е дясна, а лява политика.
Още по темата
СДС не приема за справедли...
Според нас, това е на първо място унизително към огромния брой бълг...
СДС: Надяваме се и призовав...
Против сме прокрадващите се в последно време идеи за увеличаване на...
СДС: Сагата с постоянното о...
На призивите на някои политици – русофили, които иронично призовава...
Честит Ден на християнското...
Ние вярваме в младите хора в България и се надяваме, че те ще осъзн...
СДС: Тоягата винаги е за гр...
В обществото ни има остра липса на справедливост, търпението на гр...
СДС: Кадровата немощ на каб...
Скандалът с документите за българско гражданство придоби международ...
СДС: Тайните арести са груб...
Приемането на подобна мярка, касаеща дори непълнолетните лица, може...
СДС:Прекалената централизац...
ГЕРБ и здравният министър са на път да допуснат поредната грешка и ...