Позиции
Мартин Димитров: Да свием разходите, а не да ги увеличаваме
Актуализацията на бюджета трябваше да намали разходите и дефицита и да подобри перспективите пред българската икономика. Вместо това разходната част на бюджета се увеличава и съответно дефицитът расте. По-лошото е, че тенденцията е обезпокоителна - дефицит през 2009 от близо 4%, очертаващ се дефицит от над 4% през 2010 г. и лоша перспектива през 2011 г, тоест отново дефицит. Огромното мнозинство от европейските страни съкратиха разходите си като основна антикризисна мярка, а България прави точно обратното - увеличава разходите. Съществува сериозна опасност в края на 2010 г. да се налага нова актуализация.
Какво предлагаме:
Европейски стандарт на отчитане
В срок от 2 седмици след влизане в сила на този закон, Министерството на финансите да организира процедура за месечно отчитане на приходите и разходите в държавния бюджет на начислена основа според европейската методология ESA95. Тоест всяко поето задължение веднага да се отчита като разход независимо дали е платено или не. Така размерът на дефицита ще може да се следи коректно, а не да се изненадваме в края на годината.
Преглед на публичните разходи
В срок от 7 работни дни от влизането на този закон в сила Министерството на финансите да създаде експертна работна група от икономисти, която да извърши преглед на публичните разходи. Задачата на прегледа е да се предложат мерки, които да намалят неефективността в публичния сектор и да ограничат възможностите за изтичане на средства към не целеви дейности.
До края на юли работната група да докладва първоначални спестявания на разходи в размер на поне 500 милиона лева за 2010 година. До края на септември работната група да завърши доклада си и той да бъде използван за проектобюджета за 2011 година.
(пример - във Великобритания за 3 седмици след създаването на правителството подобна работна група съкрати 6 милиарда паунда разходи, а през следващите месеци ще набележи допълнителни мерки, за да се справи с дефицит от 163 милиарда паунда)
На пръв поглед следните разходи изглеждат логични за спестяване:
- Да отложим сделката със закупуването на нови хеликоптери;
- Да отложим проектите - „Български Лувър" и Спортната зала.
- Съкращаване на администрацията в областните управи; МО и МВР.
- Драстично преструктуриране на държавните агенции като се превърнат в дирекции в основните министерства /примери: Агенцията за борба с градушките; Селскостопанската академия да премине към БАН; Агенция по селекция и репродукция; Агенция за малки и средни предприятия, Агенция за насърчаване на инвестициите/
- Окрупняване на част от регионалните структури на министерствата и тяхното преструктуриране
Преизпълнение/ неизпълнение
Ако има преизпълнение на приходите над заложените в закона за бюджета, 80% от преизпълнението се използва за намаление на дефицита, а до 20% може да се похарчи - но само след обсъждане и специално решение на парламента. Ако има по-малко приходи от заложените, правителството да предложи допълнителни мерки за избягване на влошаване на бюджетното салдо.
Да се приложи диференциран подход към общините по отношение на актуализацията на бюджетите им.
Съкращението на общинските бюджети да не бъде с 30%, а 20%, защото това би довело до незабавен фалит на поне 30 малки общини, а други около 100 ще бъдат държани в постоянен финансов колапс.
Приватизация
Правителството да ускори приватизацията. За максимизиране на приходите, да се използва конкурентни, прозрачни и публични методи на приватизация (търг или на фондовата борса). През 2010 година да се продават не повече от 51% от акциите в съответната държавна компания, а остатъкът да се продаде след 2 години.
Пенсионна реформа
Първата стъпка от пенсионната реформа да влезе в сила още в средата на 2010 година.
- по-големи стимули за отлагане на пенсионирането (отпускане на значително по-висока пенсия, ако човек реши да отложи пенсионирането си с 3-5 години)
- премахване на възможността работодателят да пенсионира насила работника при достигане на пенсионна възраст
- пенсии за инвалидност - всички хора с такива пенсии да минат на преглед, да се отнемат пенсиите на тези, които не отговарят на критериите
Процедури за държавни разходи и държавна собственост
- Всички разходи в бюджета да се харчат по процедурите за евро фондовете, за по-голяма прозрачност и ефективност.
- Публичен регистър на държавните имоти, отдаване на всичко под наем на пазарни цени /или продажба на ненужните имоти/
- Армията да купува нова техника с парите, които получава от продажба на армейски имоти, а не с пари от бюджета
- Да се продадат ненужните армейски хеликоптери
Регистър на договорите
В срок от 1 месец от влизането на този закон в сила да се създаде регистър на всички сключени от името на държавата договори. Един договор може да бъде вписан в регистъра само ако министърът на финансите и съответният ресорен министър потвърдят с подписите си, че за съответния договор има осигурено финансиране. Договорите, невключени в регистъра, не се считат за сключени.
Крайната цел е дефицитът през 2010 г. да бъде под 3% от БВП, а през 2011 г. да няма дефицит.
Още по темата
СДС не приема за справедли...
Според нас, това е на първо място унизително към огромния брой бълг...
СДС: Надяваме се и призовав...
Против сме прокрадващите се в последно време идеи за увеличаване на...
СДС: Сагата с постоянното о...
На призивите на някои политици – русофили, които иронично призовава...
Честит Ден на християнското...
Ние вярваме в младите хора в България и се надяваме, че те ще осъзн...
СДС: Тоягата винаги е за гр...
В обществото ни има остра липса на справедливост, търпението на гр...
СДС: Кадровата немощ на каб...
Скандалът с документите за българско гражданство придоби международ...
СДС: Тайните арести са груб...
Приемането на подобна мярка, касаеща дори непълнолетните лица, може...
СДС:Прекалената централизац...
ГЕРБ и здравният министър са на път да допуснат поредната грешка и ...