Парламентарна дейност

Д-р Ваньо Шарков : Бюджетът на НЗОК за 2012 година има унизително ниска цел

16.11.2011

Insert full sizeИзказване на депутатът от Синята коалиция д-р Ваньо Шарков, по време на обсъждането на Бюджет 2012 г

В бюджета на НЗОК за 2012 година отсъства каквато и да е промяна, както в приходната, така и в разходната част, което на практика означава запазване на трагичното състояние на здравеопазването, актуално през последните години и последните правителства на НДСВ и особено на БСП. Това означава продължаващи фалити на лечебни заведения за болнична помощ. Това означава продължаване на натрупването на задължения и от там и заплаха за блокиране на сметките им заради неплащания към доставчици на медикаменти.

 

ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:

 

1. Безспорно прави впечатление запазването до лев на предвидените в бюджета общи приходи и трансфери и съответно разходи на 2 633 730 хил. лева. Факт!

2. Приходите обаче от здравноосигурителни вноски са завишени с 12 100 хил лева, а приходите от глоби и санкции са завишени с милион и половина. И всичко това на фона на 1милион и 900 хиляди здравно неосигурени граждани и при положение, че държавата продължава да е недобросъвестен платец на здравни вноски, защото продължава да плаща 4%, а всеки гражданин отново ще плаща 8%. Броя на безработните, а от там и здравнонеосигурени нараства, а бюджета предвижда увеличение на приходите от здравни вноски. Факт!

 

3. В същото време от никъде не става ясно защо приходи и доходи от собственост са намалени от 1 млн 521 хиляди лева на 20 000 лева. Факт! Но остава въпроса-какво се е случило с тази собственост, къде е изчезнала?

 

4. И едно от най-категоричните доказателства за отсъствието на каквито и да е идеи за реформиране и подобряване на здравеопазването е посочено в мотивите на законопроекта. „Стремежът е да се запази постигнатото ниво на здравноосигурителни услуги в страната.” Това означава запазване на положение, от което пациентите са недоволни, положение, което не позволява на лечебните заведения да работят при нормални условия и да осигуряват навременна и достатъчна медицинска помощ. Това „постигнато ниво” е причината лекарите и медицинските сестри с усилени темпове да продължават да напускат страната. Вие, господа управляващи искате да го запазите, това ниво, не можете да го подобрите, страх ви е да го реформирате и затова си поставяте такава унизително ниска цел.

 

5. Всички приказки за промяна на начина на финансиране и преминаване от клинични пътеки към диагностично-свързани групи са изчезнали неизвестно къде и забравени за неизвестно кога. Цяла година слушахме за предимствата им пред остарелите пътеки и как предстои промяна. Такава обаче няма. Нещо повече средствата за болнична помощ са 54% от разходите на НЗОК или същия дял, който тройната коалиция си прие с бюджета за 2009 година. Дори като дял от цялостното финансиране на системата на здравеопазване в сравнение с 2009 година, относителния дял е паднал от 58 на 52%. Е, къде е промяната от предишното управление? И точно поради тази причина смятам, че БСП трябва да подкрепят този бюджет, защото той е същият като предлагания от тях за 2009 година!

 

6. Ето и още едно доказателство за липса на каквато и да е промяна. Както и през 2011 година така и през следващата се предвижда касата еднолично да определя и броя и стойността на направленията. Без промяна остава и определянето на бюджетите на РЗОК, а пък от тях на изпълнителите-и тук остава едноличното бюджетно финансиране. Това са точно тези бюджети на болниците, които втора поредна година са стиснали за гърлата общинските болници и не им позволяват за осигурят нормално здравеопазване. Това отново са бюджетите, които закриват болници, но на тяхно място не се появява обновена и достатъчна спешна помощ, която да гарантира дори минимални здравни грижи за гражданите. Общинското здравеопазване отсъства като политика в бюджета и е оставено да се спасява или по-скоро само да се погубва. Е, трябва ли да се подкрепя административния и финансов натиск, трябва ли да се подкрепя отказа от свободна конкуренция и повишаване на качеството, трябва ли да се подкрепя отказа от реформиране?

 

6. На това отгоре обаче има увеличение на други възнаграждения и плащания на персонала повече от два пъти-от 1 076 хил лева на 2 519 хил лева или със 1 443 хил лева. Това трябва да се признае, че дори и тройната коалиция не го е правила. Досега никога не е давано смислено обяснение какви са тези други плащания и те винаги са били около милион. Това двукратно увеличение обаче няма как да остане без яснота. В мотивите към законопроекта е казано, че това са пари за облекло, за нещатния персонал нает по трудови правоотношения, както и за персонала, който се пенсионира. Някой вярва ли на това обяснение? Та нали ще се вдига пенсионната възраст или няма? Да не би нещатния персонал на касата да се увеличава двойно, че парите се увеличават повече от два пъти? Някой да излезе и да каже честно за какво е това увеличение!

 

      7. При прехвърлянето на заплащането на част от медикаментите от МЗ към НЗОК през 2012 г. се отчита увеличаване на заплащаната за тях стойност при сходни други параметри с около 30%. При плащани досега от МЗ 40 млн. лева за тези лекарствени позиции, се очаква НЗОК да плати за тях до края на годината между 56-60 млн. лева. А общото превишение спрямо гласувания бюджет на НЗОК за лекарства да достигне до 70  млн. лева. На фона на тази тенденция, планираното през 2012 г. прехвърляне на заплащане на лекарства от МЗ към НЗОК за стотици милиони, ще доведе до формиране на значителни допълнителни дефицити, незаложени в сегашната бюджетна рамка.

 

8.Следващото доказателство за липсата на каквато и да е промяна: В чл. 4 са определени средствата за лечение на редки заболявания и досега те бяха 10% от плащанията за лекарства, медицински изделия и диетични храни. В бюджета за 2012 тези средства са увеличени от 391 525 хил лева на 501 525 хил лева, но средствата за редките болести не са вече 10 %, а са фиксирани на 39 милиона-явно сумата остава същата както през миналата година. Т.е. отново деца с редки заболявания като например мукополизахаридозата ще останат без реална възможност за адекватно лечение.

 

9. Най-яркия пример за тотален отказ от реформа и бягство от възможност за реален и навременен контрол върху разхода на средствата събрани като здравно осигурителни вноски обаче е тежкото абдикиране от въвеждането на  електронната здравна карта поради промяната в Чл. 50. от ЗЗО (Изм. - ДВ, бр. 101 от 2009 г., в сила от 1.01.2012 г.) При ползване на медицинска помощ осигурените лица са длъжни да представят валидна електронна здравноосигурителна карта, удостоверяваща здравноосигурителния им статус, и документ за самоличност. Със закона за бюджета на НЗОК за 2012 година електронната здравна карта отпада. Липсата на „Електронно здравеопазване“ и електронна система за следене на разходите в реално време (което беше ангажимент на правителството за януари 2012 г. ) ще доведе до репродуциране на изпитаните механизми за източване на публични средства и през 2012 г. Какво правите? Във вторник премиера Борисов заяви в интервю за водещ ежедневник, че за реформата в здравеопазването най-важно е въвеждането на електронната здравна карта, а днес Вие ще гласувата нейната отмяна. Отново запазвате механизмите за източване на касата, от които се възползваха БСП и тройната коалиция, но сега вие се облагодетелствате от това бездействие. По какво се различавате?

 

10. Следващото доказателство не само за липсата на политическа воля за реформиране на здравеопазването, не само за липсата на визия за промяна, но и за липсата на каквата и да е разлика с управлението на тройната коалиция е въвеждането на забраната новосъздадени лечебни заведения да сключват договор с касата в рамките на една година след като получат разрешително за дейност от МЗ. Абсолютно същото, което БСП опитаха да направят, но през системата за акредитация. Получава се абсурдната ситуация-министерството им разрешава да работят със здравноосигурени български граждани, но без право на финансиране от здравноосигурителните им вноски-т.е. само частно. Няма оценка на качеството, а по презумпция се приема, че не могат да ползват публични средства дори да са най-доброто лечебно заведение. Това бе един от абсурдите на социалистическото управление-ако си частник, дори да си най-добрия, пациентите, които са добросъвестни вносители на здравни вноски не могат да ползват здравните услуги които предлагаш, защото държавата пази некачествените болници, за да може да краде от тези вноски. Този абсурд е намерил своето продължение-и при управлението на ГЕРБ, финансиране през бюджета на касата ще има не според качеството, а според собствеността.

 

11. Отново за поредна година имаме финансиране на дейността на здравното министерство с пари събрани от здравни вноски, този път в размер на 100 милиона лева. И липсваща информация какво ще се плаща с тях. Това е пряко доказателство за липсата на прозрачност в харченето на пари събрани от българските граждани. Тази липса на прозрачност създава недоверие, а това недоверие води до отказ от добросъвестно плащане на здравноосигурителните вноски и нарастване броя на гражданите които са здравнонеосигурени!

 

 

 

Бюджетът за здравеопазване за 2012 г. (включващ в себе си бюджета на Министерството на здравеопазването и НЗОК) е писмена декларация подписана от премиера за отказ от реформи.  В бюджетът не са заложени финансови инструменти за провеждане на:

 

  1. Структурна реформа
  2. Електронно здравеопазване
  3. Развитие на здравно-осигурителния модел и промяна в начина на финансиране
  4. Прозрачна и поставена на стабилен икономически фундамент лекарствена политика
  5. Политика за противопоставяне на задълбочаващата се кадрова криза в здравеопазването

 

Този бюджет всъщност е съобщение на правителството, че системата ще продължи да функционира в същите параметри, както и при управлението на БСП и тройната коалиция.

 

Ефектите на този бюджет върху системата:

 

  1. Продължаващо разграждане на здравно осигурителния модел чрез преливане на средства от здравни осигуровки към републиканския бюджет
  2. Поддържане на същата неефективна и несъобразена с икономическите и демографски показатели инфраструктура на системата
  3. Продължаващо непропорционално за стандартите на ЕС високо финансиране на болничния, за сметка на доболничния сектор. Причината е, че се финансира не реален лечебен процес, а болнична инфраструктура. Това е продължаваща скъпа политика на финансиране на лечение на късните стадии и усложненията на заболяванията, а не на профилактиката и ранната диагностика
  4. Задълбочаваща се кадрова криза в системата

 

Ефектите на този бюджет върху потребителите на здравни услуги:

 

  1. Същото ниско по критериите на ЕС качество на медицинската услуга
  2. Запазване на високата степен на неудовлетвореност на гражданите от системата на здравеопазване
  3. Задълбочаваща се невъзможност на все по-големи слоеве от населението да ползват здравна услуга, заплащайки от собствения си джоб структурните и финансови недостатъци на системата.

 

 

 

 

В ЗАКЛЮЧЕНИЕ:

 

С бюджета за 2012 г. ГЕРБ окончателно излезе от коловоза на реформаторското усилие и припозна като свои политиките на БСП и Тройната коалиция.

 

Ясното доказателство за този извод е сравнителният анализ на разпределението на разходите за здравеопазване в бюджетите от 2009 до 2012 г. Цялостната структура и вътрешните баланси между отделните пера в бюджетите на БСП и ГЕРБ за здравеопазване са финансовият документ за еднаквото отношение към проблемите в сектора, както и за еднаквата невъзможност за прилагането на различни политически и икономически инструменти за подобряване на структурата и качеството на здравеопазването.

 

Всичко казано дотук доказва, безспорно че БСП и ГЕРБ имат еднакво отношение или идентична безпомощност по отношение на здравеопазването в страната и това може и да е разбираемо. Предложения бюджет е продължение на политиката на тройната коалиция, доказано с факти и цифри  и дори и това е  естествено, предвид кадровото обезпечаване на управленско ниво. Ефектът от всичко това обаче се стоварва върху пациентите и хората работещи в сферата на здравеопазването. Поради тези факти социалистите имат пълно основание да подкрепят този бюджет, защото са го правили и преди, но ние няма да го подкрепим защото той не дава надежда нито на пациентите да се лекуват в нашите болници, нито на лекарите и сестрите да продължат да работят в България.


Tags: Ваньо Шарков, Бюджет 2012

Още по темата

thumb 14.06.2012

СДС настоява президента да ...

Сега е момента той да покаже като президент на чия страна застава –...

thumb 09.05.2012

НС отхвърли предложение на ...

Народните представители отхвърлиха предложението на заместник-предс...

thumb 04.05.2012

Депутатът от СДС д-р Ваньо ...

Да се криминализира нападението над медицински лица, такава промяна...

thumb 06.04.2012

Д-р Ваньо Шарков: Цените на...

Наше изследване до момента показва, че цените на доста лекарства в ...

thumb 30.03.2012

Синята коалиция отново внас...

Основно предложение в законопроекта е антените на мобилните операто...

thumb 29.03.2012

Д-р Ваньо Шарков: Управител...

Изказване на народния представител от Синята коалиция д-р Ваньо Шар...

thumb 23.03.2012

Синята коалиция предлага па...

Съпредседателите на Синята коалиция Мартин Димитров и Иван Костов и...

thumb 18.03.2012

ГЕРБ преписа законопроект н...

В началото на февруари тази година народните представители от СДС в...

thumb 22.02.2012

Депутатите от СДС внесоха п...

Основната идея е да отпадне сегашното изискване месечният доход на ...

thumb 16.02.2012

Д-р Ваньо Шарков: Всяка про...

Изказване на народния представител от Синята коалиция д-р Ваньо Шар...