Телевизия
Мартин Димитров: Пазарът за горива в България не работи
„Ако следващото правителство не бъде реформаторско, нито пенсиите ще могат да се увеличат, нито заплатите могат да се увеличат. Ще остане популизмът, ще остане това Бойко Борисов да ходи в даден завод и да им дава заплатите и да каже „Ето, решихме проблема", ама никакъв проблем не е решен така", коментира Мартин Димитров в „Здравей, България".
Относно цените на горивата, председателят на СДС заяви, че тенденцията сочи акцизът на дизела да бъде по-висок от този на бензина, като уточни, че такава е политиката на Европейския съюз.
Водещ Евгений Генчев: Лидерът на СДС Мартин Димитров е мой гост тази сутрин в студиото на "Здравей, България". Събраха се доста теми - политически, икономически, по които да говорим. Първо започваме с политическите. Не знам дали се информирахте от вестниците през последните дни, г-н Димитров, едно очакване на г-жа Меглена Кунева, която казва така - вратите на "България за гражданите". . . или на гражданите, не знам как е по-правилно, мисля, че за гражданите, както и да е. . . та - вратите на "България за гражданите" са отворени за хора от ДСБ, НДСВ и СДС. Дали очаквате хора от вашата партия, от СДС, да потърсят по-тлъстото кебапче, да ползвам вашия израз?
Мартин Димитров: Добро утро първо. В СДС останаха идеалистите. Това е хубавото на това да си извън властта дълго време. Има, разбира се, и лоши неща, но хубавата страна е, че остават тези хора, които вярват в каузата. Мисля, че никой от нас няма да отиде при Меглена Кунева по няколко прости причини. Ами, тя беше кандидат-президент на БСП, беше между тези 30 имена, които БСП публикува. В един момент Станишев каза, че обмислят дали да не подкрепят Кунева. Не ги ли помните тези неща? Е, какво да правят десни хора там? Това е все едно да отидеш при Станишев. Тя беше негов министър. Наши хора там няма да ходят.
Водещ: Не си спомням официално да е била сред имената, които са обсъждали, но, така, под сурдинка със сигурност.
М. Димитров: Аз си спомням, аз си спомням. Излезе списък, Евгени Узунов го обяви, ще ви го донеса следващия път, и там беше Меглена Кунева.
Водещ: Казвате - в СДС сме останали само идеалистите.
М. Димитров: Точно така.
Водещ: Основната критика към СДС и към "Синята коалиция" на хората, които си тръгнаха през последните дни, те си тръгнаха по-скоро от ДСБ естествено, но основната критика беше, че "Синята коалиция" е загубила своята кауза, че единственото, което е останало като кауза в "Синята коалиция", е някакси да оцелее, дори не толкова самата "Синя коалиция", колкото лидерите на "Синята коалиция". Бихте ли ми казали каква би могла да бъде целта на "Синята коалиция", в която са останали само идеалистите, ама съвсем конкретно, на едни следващи избори?
М. Димитров: Ще ви кажа директно.
Водещ: Дали да бъде опозиция на ГЕРБ, или да управлява с ГЕРБ, защото очевидно опциите са тези, в случай че влезете.
М. Димитров: Първо, че ще влезем, ще влезнем, въпросът е с колко процента. Нашата цел е да стигнем десет и повече процента. И вярвам, че ще успеем. Каква е ролята на СДС и на "Синята коалиция"? Ако някой може, има капацитет и възможността да извади България от кризата, това сме ние. Да, ясно е, че засега не се очертава да спечелим изборите, но това не означава, че. . . трябва да работим и в тази посока. Защото кой може да извади България от тази тежка криза, кажете ми кой? ГЕРБ ли? Ами, те три години затъваха. В България всяка година на ГЕРБ е по-зле. БСП ли? Ами, всяко управление на БСП води до нова криза, всяко тяхно управление. Тоест кой може? Жорж Ганчев ли, който ви е гостувал скоро или пък Волен Сидеров може би от "Атака"?
Водещ: Но вие казвате - останахме идеалисти. Вероятно и тези, които гласуват за вас, са останалите идеалисти от началото на 90-те години. И какво им казвате. . .
М. Димитров: Бих казал, интелигенцията, образованите хора, малкият и среден бизнес. . .
Водещ: Какво казвате на интелигенцията - гласувайте за нас, за да бъдем опозиция на ГЕРБ, или гласувайте за нас, за да управляваме заедно с ГЕРБ и, така, една. . . едно интелигентно побутване да има от срана на СДС?
М. Димитров: Не, това, което казваме, е - гласувайте за нас, за да може реформаторската програма да бъде в Народното събрание и да натискаме за нея. Ако тази реформаторска програма може да стане програма на правителство, тогава има смисъл да се участва. Това хубавото на идеалистите, те участват само ако виждат, че има смисъл от тази работа, не участват заради участие във властта. Такова нещо не ни вълнува. Но ако видим, че тази реформаторска програма може да се случи, може да бъде изпълнена, тогава има смисъл.
Водещ: Това с идеализма явно и в ГЕРБ го разбират, защото се усеща едно такова търсене към трите букви СДС, партията, която изведе България от комунизма. Твърди се, че ГЕРБ имат нужда от СДС именно заради тази марка, но без Костов. Имало ли е такъв натиск от страна на хора от управляващата партия - за съюз със СДС, следизборен, но с условието без Костов? Имало ли е натиск. . .
М. Димитров: Трябва да бъдат поставени политически условия и условия за работа, за програма, това може да бъде разговор между политически партии. Подобни персонални разговори не може да има. И не е имало, разбира се.
Водещ: Не е имало?
М. Димитров: Не е имало, разбира се. Но това, което искам да ви кажа, е следното нещо - нека да погледнем нещата право в очите. Какво предпочетоха ГЕРБ този мандат - да вземат първо "Атака", което беше най-безпринципната възможна коалиция ГЕРБ-"Атака", а после група независими народни представители, за които Цветанов и Фидосова впоследствие признаха, че имат финансови взаимоотношения с тях. Така ли е? Така е. Признаха ли? Признаха. Тоест това направи ГЕРБ. Това идеализъм ли е, г-н Генчев? Не е. Това е обратното, това е най-лошият начин за правене на политика. Ако ме питате дали СДС. . .
Водещ: Може би така се прави политика при правителство на малцинството.
М. Димитров: О, не, не. Не се прави така политика никога. Дори мнозинство или малцинство да имаш, никога не правиш такава политика, ако искаш да гледаш хората право в очите. Правиш ли такава политика, не ти расте икономиката, нещата отиват надолу и не можеш да решиш нито един сериозен проблем. Това направи ГЕРБ. Така че думата идеализъм не я свързвайте в момента с това управляващо мнозинство.
Водещ: Дайте да минем на икономическите теми. Дизелът. Защо от Европейския съюз според вас искат да увеличат акциза на дизеловото гориво и можем ли да се противопоставим ние?
М. Димитров: Има грешни идеи, които тръгнаха от Германия и Франция, за увеличение на данъците. Това включва увеличение на корпоративния данък. . . те го представят по друг начин, хармонизиране на данъчната основа. Какво всъщност ги притеснява и какво искат да направят? Те смятат ниските данъци в много източноевропейски страни като дъмпинг. Казват - вие ни крадете инвеститорите. Това казват. Което не е вярно, което бих казал, че е и нахално, мен ако ме питате. Тези хора не вярват в конкуренцията. Конкуренцията има и своите данъчни измерения. И сега какво? В центъра на кризата, окото на кризата не е преминало, искат да увеличат корпоративния данък в целия Европейски съюз, или по-скоро в Източна Европа, и да вдигнат акциза върху дизела. Двете мерки заедно означават задълбочаване на рецесията, означават много голяма грешка. Имах разговор с екипа на Надежда Нейнски и се договорихме ние да бъдем категорично против всяко едно такова предложение, дори. . .
Водещ: Само че тези депутати са твърде малко в европарламента. Какви са лостовете на България да каже "не"?
М. Димитров: То нали знаете, че и маята е малко в хляба, но важното е, че подквасва, бухва тестото след това.
Водещ: Да. Как да бухне, какви са инструментите на България?
М. Димитров: Можем да наложим вето на съвета. Всяка една страна по отношение на данъчните изменения може да наложи вето. И аз затова ще поискам и позиция на българския парламент и на българското правителство, ние трябва да кажем "не" категорично. Защото, ако на целия този. . . на цялата тази. . . всички тези проблеми, които ги имаме в момента, ако сега увеличим и данъците в Европейския съюз, това означава, че Европейският съюз ще бъде постоянно място на рецесия още доста време и инвеститорите ще отидат някъде другаде. Кой печели от това? Дори Германия и Франция и те губят от това. Защо го предлагат, защо го искат?
Водещ: Или пък, ако се хармонизират данъци, да се хармонизират и заплати, каквото предложение имаше само преди 2-3 дни, от страна на Европейския съюз. Да, сигурно това няма също да се хареса много на инвеститорите, обаче как да ги разберем ние европейците в противен случай?
М. Димитров: Вижте, истината, която трябва да се каже, трябва да оставим популизма настрани, за да се увеличат заплатите в една страна, трябва да има икономически растеж. Без растеж, а в България няма растеж в мандата на ГЕРБ и ГЕРБ не можа да проведе дясна политика, не могат да растат заплатите. Всеки друг, който ви казва други неща, ви лъже, г-н Генчев. Затова на хората трябва да се казва истината. Понякога не им харесва, понякога. . . Защото да ти кажат нещо, че не става в даден момент, не е приятно, но това е истината в момента. Без растеж. . . И това, означава, че ако следващото правителство не бъде такова, не бъде реформаторско, не доведе до растеж, нито пенсиите могат да се увеличат, нито заплатите могат да увеличат, ще остане популизмът. Ще остане това Бойко Борисов да ходи в даден завод и да им дава месечната заплата и да каже - ето, решихме проблема. Ама не си решил никакъв проблем така, нищо не си направил.
Водещ: Само че като дойдат избори и едните казват - ще направим заплатата, средната, 2000 лева, а другите казват - ще правим реформи, кого ще изберат хората. . .
М. Димитров: Ами, г-н Генчев, дълго време като си живял в популизъм и като видиш, че тези, които говорят празни неща, нищо не са направили, и като погледнеш назад и видиш, че само СДС и правителството на СДС е успяло реално да свърши такава работа, то. . . който има уши, да слуша, и който има очи, да види в крайна сметка.
Водещ: Дайте да се върнем върху цената на дизела. В момента акцизът на дизеловото гориво в България по-нисък ли е от този на бензина?
М. Димитров: Има минимални нива на акцизите за целия Европейски съюз, с това сте наясно. . .
Водещ: Така е, които ние следваме през годините.
М. Димитров: Които ние следваме и които България малко. . . вече достигна на практика. Акцизът на дизела тенденцията е да бъде по-висок от акциза на бензина, това е политиката на Европейския съюз, това е тенденцията...
Водещ: А сега са еднакви или този на дизела е по-нисък?
М. Димитров: Сега мисля, че е малко по-висок.
Водещ: На дизела?
М. Димитров: Това ще го проверя специално, като питате, но мисля, че е малко. . . Но тенденцията е да става все по-висок. Това е политиката на Европейския съюз. Къде е грешката, голямата грешка в европейската акцизна политика? Извинявайте, може ли с държава като Германия и Франция, с които разликата в заплатите между България. . . между Източна Европа и, ако искате, Германия и Франция е пет пъти, да имаме еднакви минимални нива на акцизите?
Това е голяма грешка. Аз, докато бях в Европейския парламент, поставих този въпрос и намерих сериозна подкрепа от доста хора, които поискаха. . . диференцирани акцизи. Не може при нашите заплати акцизите да бъдат такива. И за да ме разберете вие и вашите зрители, ще ви кажа следното нещо. В един литър дизел, който е 2.70 грубо, половината от цената, 1.35-1.40, са ДДС и акциз. Това е не допустимо. Примерно в Съединените щати цената на горивата е горе-долу два пъти по-ниска, защото ги няма тези акцизи. . .
Водещ: Знаете ли, питам ви за това, защото, ето, и сега ми казаха, акцизът на дизела всъщност в България е по-нисък от този на бензина. А цените на бензина и на дизела доскоро. . . сега, в момента, са горе-долу еднакви, а доскоро дизелът беше по-скъп. Та питам сега аз, независимо от всичките тези промени на акцизни такси или каквото и да било, явно по някакъв друг начин се определят цените, онова, което ние плащаме на бензиностанциите?
М. Димитров: Това, което обясняват. . . защото знаете колко пъти СДС поставя този въпрос. Искахме изслушване на "Лукойл". Сезирахме КЗК, която после обяви картел на пазара на горива. Това, което обясняват производители, е, че заради смесването на дизел с биодизел едва ли не се увеличава цената на дизела.
Водещ: На дизела.
М. Димитров: Това те обясняват. Аз не вярвам, ви казвам истината, не вярвам в това обяснение и смятам, че пазарът в България за горива не работи. И как може да проработи? Не знам дали съм го казвал във вашето студио, ще го кажа, ако не сте ме питали, трябва да се облекчи вносът. Вносът на горива беше усложнен. И заради този усложнен внос на горива се получава така, че няма истинска конкуренция. И като няма истинска конкуренция, може да се увеличава една цена безконтролно.
Водещ: Както търговецът и производителят. .
М. Димитров: Както търговецът реши, така.
Водещ: Прецени. Добре. Мартин Димитров, председател на Съюза на демократичните сили, в интервю в "Здравей България". Успешен ден ви желая.
М. Димитров: И аз ви пожелавам успешен ден.
Видео Нова ТВ
Tags: СДС, Цени на горива, Мартин Димитров
Още по темата
Румен Христов: Кабинетът ня...
„Виждаме, че им па́ри под краката на управляващите, промените в каб...
Румен Христов за бъдещето н...
Участие на Румен Христов в сутрешния блок на "Bulgaria on air"
Румен Христов: Директорът н...
Чумата по дребните преживни животни е икономически значима и много ...
Румен Христов: Партията тря...
Поставил съм си за основна задача да консолидирам Съюза на демократ...
Божидар Лукарски в предаван...
На 19 май /събота/ председателят на СДС Божидар Лукарски ще участва...
Антон Койчев: СДС трябва да...
Председателят на СДС-София д-р Антон Койчев обяви в студиото на Bul...
Има сценарий за разбиването...
Извинявам се на всички седесари за тази случка от вчера, въпреки че...
Божидар Лукарски: Не вярвам...
Не вярвам да се стигне до предсрочни парламентарни избори заради Ис...
Божидар Лукарски: СДС е сим...
Лидерът на СДС Божидар Лукарски и бивш министър на икономиката в ка...
Божидар Лукарски: Притеснен...
Предлага се да отпадне давността за престъпления, свързани с приват...